Pandemie ennui
Některá média tvrdí, že se současný svět potácí v pandemii ennui. Více nám ji přiblížilo pokračování oscarového animovaného snímku V hlavě 2, které dětem i dospělým pomáhá pochopit emoce. Ennui tady vystupuje jako fialová permanentní znuděnost a otrávenost, kterou spatříte dost často, když se setkáte s nějakým teenagerem. Ennui je slovo francouzského původu, které znamená něco jako „hluboká nuda“. Prostou nudu bohužel dalece přesahuje. Je to pocit nespokojenosti a apatie. Je to jakýsi druh emocionálního a duševního vyhoření, který vzniká, když je váš život monotónní a postrádá smysl. Tak co, už máte pocit, že tohle přece znáte?
Nuda není ennui
Je důležité umět odlišit nudu od ennui. Obě se od sebe liší svou hloubkou a vytrvalostí. Zatímco nuda je prchavou emocí, která zmizí, jakmile přijdeme na něco, co nás zaujme, ennui je trvalejší a může ovlivnit naše vnímání života obecně, často se ptáme sami sebe, co je smyslem našeho bytí a jestli jsme vůbec spokojení. Někdy ji pociťujeme jako únavnou a vyčerpávající nudu, která se střídá dokonce se smutkem nebo hněvem. Bohužel se nelze ani této emoce snadno zbavit. Pokud se jí snažíme dlouho uzavřít v sobě, může být i velmi škodlivá.
Poznej svého ne/přítele
Proč je důležité ji umět poznat a pojmenovat? Stejně jako u jakékoli jiné emoce je rozpoznání a pojmenování emocí prvním krokem k jejich řešení. Ignorování nebo popírání tohoto pocitu šedi může vést k ještě větší nespokojenosti a v krajním případě i k depresi. Uvědomění si této emoce nám umožňuje podniknout kroky ke změně a zlepšení našich pocitů. Ještě důležitější než to, abychom ji dokázali identifikovat my, dospělí, je, aby ji uměli rozpoznat u dospívajících. Je to životně důležité pro jejich zdravý duševní vývoj.
Není špatná, je motivující
Ennui se nám může zdát jako nesmírně negativní emoce, ale zásadu číslo 1 pozitivního duševního zdraví zní: žádná emoce není negativní. A žádná emoce si také nezaslouží být potlačována. Ennui nám může ukázat i svou pozitivní stránku, protože nás nutí k zamyšlení nad naším životem a našimi každodenními činnostmi. Pokud se cítíme uvízlí v monotónnosti, může to být znamení, že potřebujeme změnu. Tato emoce může sloužit jako indikátor toho, že je čas přehodnotit naše cíle a priority a hledat nové zkušenosti, které nám přinesou větší uspokojení a smysl. Navíc ji můžeme brát jako signál, že je potřeba opravdu začít pracovat na našem osobním růstu. Pocit nudy nás může motivovat k tomu, abychom vystoupili ze své komfortní zóny, prozkoumali nové zájmy a výzvy a našli způsoby, jak obohatit svůj život. Právě proto je nezbytně nutné jí věnovat pozornost. Pocit nespokojenosti a apatie může negativně ovlivnit naši motivaci a energii a dále se rozlívat do dalších aspektů našeho života.
Jak k ennui přistupovat?
Jedním z nejúčinnějších způsobů, jak bojovat s ennui, je zkoušet nové věci a umožnit jim vstoupit na delší dobu do vašeho života. Ať už jsou to nové koníčky, sporty nebo i jen drobné změny v denním režimu, jako je změna času, kdy vstáváte nebo vypnutí telefonu na noc a jeho výměna za dobrou knížku nebo film, který si už dlouho slibujete vidět. Stanovte si jasné a dosažitelné cíle. Zejména ty dosažitelné. To vám může poskytnout jasnější smysl a směr ve vašem životě než bezcílná cesta apatie. Najděte si něco, co vás zajímá a pracujte na tom. Dejte svému životu smysl.
Lidé a všímavost
Zásadní při boji s ennui je také sociální život. Trávit čas se svými přáteli, člověkem, který vás nadopuje energií, rodinou nebo i poznávání nových lidí vám může pomoci zbavit se únavy a vytvořit ve vašem životě nové perspektivy. Kromě toho také začnete cvičit svou všímavost. Všímavost je totiž v boji proti nudě velmi užitečným nástrojem. Pomůže vám být více přítomni v daném okamžiku a objevit spoustu zajímavých věcí, kterých byste si s hlavou skloněnou k mobilu nikdy nevšimli. Ty vám můžou vnuknout nové nápady, kterými si obohatíte život o kvalitně strávený čas. Také znovuobjevení vašich starých zájmů a vášní může obnovit vaše nadšení a to je jasný most k překonání nudy. Neztraťte se v ennui!
- Zdroj článku:
ELLE.com/es, Medium.com