Co jste schopná udělat pro lásku a nalezení životního partnera? Mít trpělivost, neslevovat ze svých nároků a ctít hodnoty, jako je rovnost ve vztahu, empatie a vzájemné porozumění? Tvůrci slovensko-české reality show Ruža pre nevestu, která v poslední době rezonuje na sociálních sítích a v médiích, mají jiný recept na úspěch. Co byste řekla na to, že byste pro získání srdce toho pravého – kterého jste sice potkala před pár minutami, ale už teď víte, že se mezi vámi rodí láska na celý život – svedla boj se sedmnácti dalšími ženami a společně byste diváky týden co týden utvrzovaly v tom, že skutečné ženské přátelství neexistuje? Mezi vaše hlavní zbraně by patřila vypočítavost, pomluvy a vymýšlení intrik, a největší úspěch, kterého můžete jako žena dosáhnout, by byl dostat pochvalu za make-up, „vyhrát“ partnera, a vyvázat se tak z kategorie „nezadaná“. Vítejte ve světě stereotypního pojetí společnosti, které stále ještě diktuje, jaká je role žen a v konečném důsledku i mužů a co by obě pohlaví měla dělat i jak by se měla chovat, aby úzus naplnila. Pojetí, které právě teď hltají statisíce diváků, kteří jej odsuzují, ale zároveň jsou jím zcela fascinováni.
Pro lásku se poperu
Reality show Ruža pre nevestu staví na tradičním konceptu soutěže, kde se skupina mladých žen uchází o srdce pohledného a bohatého muže. Z trnité cesty, kterou účastnice procházejí v kulisách exotické Srí Lanky, má vzejít zamilovaný pár, kterému láskyplný vztah určil snad sám osud. A že jej naplnili skrze sérii bizarních úkolů, které v tomto případě zahrnují třeba i fyzické potyčky, je jen malá oběť oproti velkému celoživotnímu štěstí, které na dvojici čeká v cíli.
Jde o oblíbený koncept, který diváky vytrhává z každodenní rutiny a v dnešní době může fungovat i jako příjemná forma eskapismu. Přesně na tento fakt logicky cílí i tvůrci pořadu – a to velmi úspěšně, neboť z Růže se během pár týdnů stal guilty pleasure fenomén s rekordní sledovaností, na který se jen stěží dá v online prostředí nenatrefit. S přáteli si budete vyprávět o nejnovějších skandálech, zároveň ale budete vehementně všechny přesvědčovat, že jde o pokleslou zábavu, která pokřivuje vnímání nově se rodících vztahů. Stejně tak se ale nebudete moci dočkat, až se za týden na streamovací službě objeví nový díl.
Ruža pre nevestu ale není jen „love it or hate it“ oddychovkou, jde také o sociologickou sondu, která odkrývá zažité stereotypy o vnímání lásky a zkostnatělou představu o chování žen, jejich životním poslání nebo třeba vnímání vlastního těla. A co víc, všechny tyto aspekty soutěž využívá jako klíčový prostředek k přilákání publika, které se baví primárně na účet účastnic, jejich vzhledu, chování, občas chybějících znalostí i vzájemné rivality. Pojďme si nalít čistého vína, samotná láska a touha získat srdce hlavního krasavce jsou v pořadu druhotné, jsou to právě vyhrocené vztahy mezi ženami, jež nás poutají k obrazovce a které následně probíráme v group chatech.
Chcete pokračovat ve čtení? Článek v plném znění najdete v červencovém vydání ELLE. Nenechte si jej uniknout, nebo si rovnou dopřejte předplatné magazínu. Obojí si můžete objednat až do své schránky za speciální cenu a s poštovným zdarma na tomto odkaze.
Zdroj: autorský článek