Článků na toto téma vyšlo již nespočet. Přesto si dovolím napsat jeden další – se stejnými čísly, fakty i frázemi. A to proto, že osvěta je v módním průmyslu ještě stále více než potřebná a článků na toto téma nikdy není dost. Tak tedy: „Co je to ta rychlá móda“?
Definice říká, že se jedná o velmi levnou a lehce dostupnou módu, která se vyrábí v obrovském množství, bez ohledu na životní prostředí nebo na pracovní podmínky zaměstnanců. Slovní spojení „fast fashion“ se začalo používat v 90. letech. Zásluhu na tom měla jedna nejmenovaná značka, která začala produkovat místo tradičních dvou kolekcí (za rok) velké množství mini kolekcí každou sezónu. Dnes, v roce 2019, nám nedělá problém vyprodukovat až jednu kolekci týdně.
S fast fashion přichází řada problémů, které s módou zdánlivě vůbec nesouvisí. Protože koho by napadlo, že tričko, které máme právě na sobě možná negativně ovlivnilo něčí život?
Módní průmysl se podílí na problémech, jako jsou znečištění a nedostatek vody, špinění řek, chemizace půdy a odlesňování krajiny, produkce CO2, chudoba, s kterou souvisí nedostatečné ohodnocení pracovníků a práce pod hranicí minimální mzdy. Toto je jen stručný výčet toho, co tento (biliónový) průmysl ovlivňuje. Například problém s textilem jakožto s odpadem je další obrovská kapitola sama pro sebe. Pro uvedení do problematiky vám vřele doporučuji knihu Příběh skříně od Veroniky Blabla Hubkové nebo dokument The True Cost.
Pozornost se na módní průmysl snesla po pádu budovy Rana Plaza v roce 2013. Mnozí začali volat po změně – vznikly iniciativy (Fashion Revolution) a organizace, ke slovu se dostala „móda pomalá”. Ta dává důraz na kvalitu, tradici a řemeslnou dovednost. Chce znát a vyprávět příběhy, které za oblečením stojí… Slow fashion nás také vybízí k minimalismu, respektu k přírodě i lidským právům.
V této udržitelné rubrice bych vás chtěla inspirovat k lepšímu a odpovědnějšímu konzumování módy. Uvidíte, že to není složité a že i módní guru může být oblečený od hlavy k patě v oblečení z druhé ruky.
Prozatím se Inspirujte se těmito Instagramovými profily, které poučně a zajímavě referují o módním průmyslu: