80 let zkoumání
Harvardská studie byla vedena odborníky R. Waldingerem a M. Schulzem. Cílem výzkumníků bylo zjistit proč a díky čemu lidé prospívají. V průběhu let postupně zkoumali 700 lidí a jejich rodiny z nejrůznějších společenských vrstev. Průběžně je zkoumali pomocí kvalitativních otázek a kvantitativních metod, aby docílili co nejpřesnější odpovědi na svou výzkumnou otázku.
Výzkum probíhal tak, že respondenti každých pět let poskytovali výzkumníkům své zdravotní informace a každé dva roky odpovídali na podrobné otázky. Studie pečlivě sledovala jak respondenty, tak jejich partnery a potomky během běžného života, studia, práce, a některé dokonce i po smrti – pětadvacet účastníků pozorování věnovalo výzkumníkům svůj mozek po jejich úmrtí.
Najdeme štěstí tam, kde ho usilovně hledáme?
V knize The Good Life výzkumníci tvrdí, že: „lidé jsou přesvědčeni, že mohou štěstí nějakým způsobem dosáhnout. Například, že když si koupí dům, získají povýšení nebo dostatečně zhubnou, že pak se štěstí dostaví. Chováme se, jako by to byl cíl, kterého dosáhneme, když zaškrtneme ty správné položky, ale data velmi jasně ukazují, že to prostě není pravda. A to je dobře, protože spokojenost už není něco nereálného, ale naopak je dosažitelná pro každého z nás.“
Výzkum tedy postupně odhaluje, že peníze, postavení ve společnosti, ani zaměstnání nejsou faktory, které by nás udělaly opravdu šťastnými. Tak co to tedy je?
Hledejme štěstí v lidech kolem nás
Pro někoho překvapivé odhalení, pro někoho nikoliv. Největší štěstí a spokojenost nacházíme především v kvalitních a spolehlivých vztazích, které navazujeme s lidmi kolem nás. Nejedná se však pouze o partnerské vztahy. Štěstí nacházíme v přátelstvích, dobrých pracovních kolektivech, nebo ve sportovních a dalších klubech.
Lidé s nejsilnějšími sociálními vazbami a kontakty ve svých padesáti letech byli právě těmi, kdo o třicet let později hodnotili svůj život za nejvíce šťastný. Velmi jasně se ukázalo, že lidé, kteří se od ostatních spíše izolovali a nenavazovali sociální vazby, byli často zoufale nešťastní.
Zázračné produkty? Ne! Chce to sociální vazby
Reklamy v médiích nás neustále přesvědčují o tom, že nás nejrůznější produkty udrží v kondici a zdraví nehledě na věk. K tomu ale nemusíte utrácet tisíce za produkty. Opravdu stačí pouze navazovat sociální vazby a obklopovat se lidmi, kteří vás dělají šťastnými. „Asi největším překvapením bylo, že nás dobré vztahy nejen dělají šťastnými v průběhu života, ale také nám pomáhají udržovat naše těla a mozky v kondici a žijeme díky nim déle,“ dodává Waldinger.
Zdroj: Forbes