Postava podle módy
Ideál ženské postavy prošel v posledních několika desetiletích velkýmizměnami. V 60. letech minulého století ženy držely hladovky, aby vypadaly jako Twiggy. Skinny trend vystřídaly kultovní křivky diktující míry 90-60-90. Všechny ženy chtěly vypadat jakoClaudia Schiffer nebo Cindy Crawford. Aerobikové krásky vystřídala Kate Mosss BMI 16 a propadlými tvářemi, která nastavila trend heroine chic. Trend co nejmenšího pozadí a vystouplých pánevních kostí utnula Kim Kardashian, která zvětšila ideál velikosti zadku na asi pětinásobek toho, který měla Kate. Trendovat začala velká plná prsa, úzký pas a plné boky, postava jako namalovaná v komiksu. Dnes stojíme na pomezí dvou světů. Do módy se opět vrací zmiňovaný trend heroine chic a dokonce i ikona oblých křivek Kim Kardash očividně hubne. Na druhou stranu v módních kampaních i na molech vidíme modelky s velikostí přesahující číslo 40, které se nestydí za své tvary a přirozený vzhled.
Nové modelky
Už dávno modelkami nejsou jen ženy oblékající velikost 34. I samotné módní domy se čím dál tím častěji snaží o diverzitu. Jde zatím spíše o výjimky než o běžný jev, ale i to je pro nás, obyčejné ženy, příjemná změna. Dokonce i značka Victoriaʼs Secret, v minulosti kritizovaná za odmítání diverzity a budování kultu dokonalé postavy, ukazuje dnes ve svých kampaních ženy všech velikostí. Na molech sice stále ještě považují velikost 38 za plus size, ale stále více módních značek, především těch mass-marketových, bere 38 už za real size. Společností čím dál častěji zní pojem selflove a body positivity. Především na sociálních sítích se stále více lidí odvažuje odhalit přirozenost svého těla - celulitidu, povislé břicho, větší velikost oblečení, strie. Ve spojitosti s trendem plus-size se ale začíná objevovat otázka, jestli je to trend zdravý.
Impulz k nezdravému životu?
Pár kil mimo tabulky je v pořádku. Pro ženy, které mají mírnou nadváhu, ale cvičí, jedí zdravě a neřeší žádné zdravotní problémy spojené s váhou, existuje termín „fat fit“. Pokud ale společnost bojuje za normální vnímaní těla, není volba tohoto termínu šťastná. Někdo, kdo nosí velikost 42, není „fat“ a už vůbec ne, pokud je ještě k tomu „fit“. Problém začíná tehdy, když sebeláska postoupí do fáze morbidní obezity. Svádět na sebelásku nechuť ke cvičení a k dodržování alespoň základní životosprávy je samozřejmě pohodlné řešení.
Akceptování větších tělesných rozměrů může zvyšovat nezdravé chování. Profesoři Pei-Shiuan Lin z Kalifornské státní univerzity v Los Angeles a Brent McFerran z Univerzity Simona Frasera ve Vancouveru provedli pět experimentů, aby zjistili reakce a chování žen po zhlédnutí reklam propagujících větší tělesné proporce. „Všechny kampaně naznačující přijetí větších tělesných typů vedly k větší zamýšlené nebo skutečné konzumaci jídla a snížené motivaci zapojit se do zdravějšího životního stylu,“ uvádí jejich studie.
Body shaming
„Tahle mrcha vypadá jako 10 balíčků žvýkané žvýkačky nacpaných v postýlce. Myslíte si, že je to sexy a obdivuhodné? Dobře, zemři pomalu ve svůj zatracený čas.“ Tak zní jeden k komentářů na Instagramu plus size modelky Tess Holliday. Tess měří 165 centimetrů a váží 118 kilo. Komentářům jako tento musí čelit téměř každý den. Jsou drsné a nikdo, ani obézní člověk, by si o sobě nic takového číst neměl. Neuspějí ani argumenty, že když se někdo takto veřejně prezentuje, musí s takovými reakcemi počítat. Odrážejí konverzaci společnosti o body pozitivitě. Na každých pár reklam, které propagují ženy s křivkami, přibývají také argumenty, které tvrdí, že „propagace obezity“ nebo podpora nezdravých návyků je nebezpečná.
Přijetí není propagace
Stigmatizace těl není užitečná pro nikoho. Jakákoli reklama, která se zaměřuje na velikost těla – ať už propaguje štíhlé nebo nadměrné křivky – může způsobit škodu, protože zvyšuje množství myšlenek, které ženy věnují svému vzhledu. A zvyšuje jejich pochybnosti o tom, jestli vypadají dobře. Přijetí neznamená propagovat štíhlost nebo nadváhu. Znamená to dostat se tam, kde nebudeme potřebovat prosazovat ani obhajovat žádné křivky. Jen tak budeme moct konzumovat módní reklamy, příspěvky na Instagramu a přemýšlet o něčem jiném, než o našich postavách.
Zdroj: Wikipedia, mic.com, theguardian.com, allure.com, expresfm.cz