Pražský festival Future Port Prague řešil 6. a 7. září budoucnost všeho možného od umělé inteligence přes smart technologie až třeba využití těch nejmodernějších dronů. Vize, trendy, jež nás neminou, chytrá řešení využitelná v různorodých oblastech. Zabrousil i do sféry, která není na první pohled futurologicky tak atraktivní a efektní, ale nás zajímá, protože je to naše druhá přirozenost: nakupování, jak jinak. Přesněji chytré nakupování.
A chytrý prodej a marketing, což s naší vášní neoddělitelně souvisí. Není žádná novinka, že klasický maloobchod žije v nejistotě, mění se s dobou, aby vůbec přežil. S rozvojem nových technologií se zvyšují očekávání zákazníků na poskytované služby, zjednodušeně řečeno by se měly potřeby nakupujících plnit s jejich co nejmenším přičiněním, tak nějak automaticky. Zároveň se ovšem díky technologiím rozšiřují i možnosti obchodníků, jen je využít.
Asi už jste slyšeli, že se různě po světě zkouší technologie rozpoznávání obličejů, zavadění systémů bez pokladen, placení přes sociální síť, prohlížení si zboží na iPadech, využívají se různé aplikace, které rovnou načítají cenu zboží, již existují prodejny bez prodavačů otevřené nonstop, koneckonců i u nás už takové najdete. Všechny tyhle vychytávky slouží oboustranně, jak pro lepší zkušenost kupujícího, tak pro prodávajícího, který zaznamená chování zákazníka, ukládá data, hodnotí je, a pokud to dovede, tak je i využije ku svému prospěchu.
Inovace #chytraprodejna, kterou jsme viděli na Future Port Prague, je vlastně hrozně jednoduchá a prvotní nápad se zrodil jak jinak než při nakupování. „Říkal jsem si, proč většina obrazovek v obchodech zobrazuje reklamu a nereagují na dění v prodejně, nebo proč musím v obchodě dlouze hledat prodavačku, když bych se mohl podívat, kde zrovna je?“ vypráví Petr Jareš, šéf firmy AppSatori, jež spolu s další českou společností Pixman vytváří projekt Pixatori. Z počátečních úvah velmi rychle vznikl návrh řešení, které obrazovky využívá podle představ svých inovátorů.
„Pokud je to možné, stavíme na technologiích, které mají prodejny již k dispozici. Naším cílem je z ,hloupých' obrazovek udělat chytré. Vyhledáváme místa, kde je možné klientům nabídnout personifikovanou komunikaci nebo interaktivní službu s přidanou hodnotou, která poskytne nákupní zážitek jako součást prodeje formou takzvaného intuitivního marketingu,“ vysvětluje šéf Pixmana Tomáš Míka.
Základem je jednoduchá správa obrazovek, které zobrazují obsah za pomoci minipočítačů nebo na první pohled o něco větších usb „flešek“, jež zvládají zobrazování a zpracování složitějších úkonů. Flešky se jednoduše zapojí do hdmi slotu televize nebo obrazovky, vše se řídí z tepla kanceláře pomocí vlastního CMS (Content Management Systém) systému, s kterým můžete mít pod kontrolou i celé skupiny obrazovek a definovat, co mají zobrazovat.
Obsah obrazovek už záleží na konkrétním obchodníkovi, ale dá se dělat zábavně třeba v podobě her typu pexeso, digitální kolo štěstí atd. V rámci her lze představit nové produkty jak pro klienty, tak sdělit informace interně obsluze prodejny. Zároveň můžete nechal lidi hodnotit vaše služby, získávat slevy, nechat je přihlašovat/registrovat se do benefitního klubu, což se všechno dá zvládnout s jednou obrazovkou. Ta může sloužit i ke komunikaci zákazníka například ve zkušební (chytré) kabince. Obrazovka díky čárovým kódům pozná, které věci z obchodu jste si přinesli s sebou a začne vám ukazovat další možné barvy, velikosti skladem, vhodné doplňky a možná vám nakonec i poděkuje za nákup. To už zní trochu více futuristicky…
Kamenné obchody, pokud chtějí přežít, se budou postupně modernizovat a výše zmíněné řešení se nabízí jako další logický krok v propojení klasického retailu a moderních technologií. Chytré prodejny mají jednoznačnou budoucnost. Je proto důležité přinášet inovace a pracovat neustále na zlepšování služeb pro zákazníky, kteří se s dobrým pocitem budou rádi vracet zpět.
Jak to říkal zpěvák Freddie Mercury? „Někdy se cítím mizerně, chci vyjít do ulic na nákupy a utápět se ve svých penězích… A pak mě napadá: Bože, co jsem si to zase koupil?“ Tak to je historie. Naše chytrá budoucnost je nalinkovaná tak, že už nad svými nákupy hlavou kroutit nebudeme. Nebo ano?