Hejbni kostrou!

Hejbni kostrou!

Chcete zhubnout, ale nevíte jak? Reprezentační trenéři plavání, jízdy na horském kole a gymnastiky vám poradí, jak na to.

Kolo

Jak správně vybrat kolo?
„Pokud jezdíte na kole jen občas nebo bydlíte ve velkém městě, kde jsou většinou asfaltové cyklotrasy, kupte si dámské trekkingové kolo,“ radí reprezentační trenér Jiří Lutovský. „Průměr kol by mělo mít 28 palců. Pokud chcete nebo jezdíte na kole víc a nebojíte se obtížnějších terénů, doporučuji horské kolo s průměrem kol 26 palců. Jezdí se na něm pohodlně i po neasfaltových cestách a cyklotrasách.“ Při nákupu si dejte pozor hlavně na výšku rámu. Správnou výšku poznáte takto: kolo obkročíte, zůstanete oběma nohama na zemi, rám mezi nohama. Mezi horní rámovou trubkou a rozkrokem by měla zůstat mezera nejméně o šířce dlaně. Trenér navíc doporučuje nakupovat kola raději u autorizovaných dealerů jednotlivých značek. Ručí za kvalitu, záruční a pozáruční servis a také vám kvalifikovaně poradí s výběrem. Hypermarketům s koly za čtyři tisíce se raději vyhněte.

Jakým způsobem a jak často jezdit?
„Jestliže chcete opravdu rychle zhubnout, jezděte co nejdéle, co nejčastěji a nejezte,“ směje se Jiří Lutovský. „Ale tak jednoduché to není, zkuste si vytvořit nějaký pravidelný systém. Naplánujte si třeba úterý, čtvrtek, sobotu a neděli. Pokud chcete jízdou na kole hubnout, měla byste na něm pokaždé strávit aspoň 30–40 minut, ale raději ještě víc. To znamená: v úterý a čtvrtek bych doporučil kratší, ovšem nejméně hodinové vyjížďky, a v sobotu a neděli pak delší, dvou- až tříhodinové. Tuk, který člověka trápí na nejméně vhodných partiích, se nejsnáze odbourává v takzvané aerobní zóně tréninkového zatížení. To znamená, že více tuku odbouráte tehdy, když jedete dlouho, byť s menším úsilím, než když chvíli šlapete jako zběsilí, a pak hned jdete domů.“ Jakou chybu nejčastěji děláme? „Lidé si většinou myslí, že čím dříve a více se zpotí, tím lépe. Intenzivně makají 20–30 minut, unaví se a končí. Za tuto dobu a v této intenzitě ale většinou stačí vyčerpat jenom glykogen (zásoby cukru uložené ve svalech a játrech) a na tukové zásoby se nedostane. Můžete být zpocená, vyřízená, bolí vás nohy nebo celé tělo, jenže výsledný efekt má k ideálu daleko. Další chybou je, že po takovém cvičení většina lidí přijde domů a nají se. Sportovali, tak si to přece můžou dovolit. Ovšem skutečnost je trochu jiná. Zásoby vyčerpaného glykogenu se velice rychle doplní a přebytek se uloží na obvyklých místech. Jestli chcete hubnout, jezděte zkrátka déle, méně intenzivně, a hlavně přizpůsobte i jídelníček. Dobré je si také uvědomit, že při jízdě na kole zatěžujete hlavně svalstvo dolních končetin. Pokud tedy budete jezdit opravdu hodně, zařaďte navíc kompenzační cvičení pro horní polovinu těla, hlavně na záda, která při cyklistice často bolí (díky nesprávnému posezu). Dobré je plavání, aerobik, různé míčové hry, běh na lyžích a podobně. První efekt hubnutí by se měl projevit právě na nohou a hýždích.“

Jak jíst?
V kostce platí: před vyjížďkou nejezte těžká jídla. Mezi posledním jídlem a jízdou byste měla mít 2–3 hodiny pauzu. V průběhu jízdy doplňujte tekutiny (podle teploty 0,4 až 1 l za hodinu) – vodu nebo iontové nápoje. Na delší vyjížďky si s sebou vezměte energetickou tyčinku, abyste nezůstala trčet někde v lese úplně vyhladovělá. Po vyjíždce doplňujte energii s rozmyslem: především doplňte tekutiny, až potom si dejte lehčí jídla – vhodné jsou různé druhy těstovin, rýže, zeleninové a ovocné saláty. Podrobné příklady stravy pro cyklisty a cyklistky i s hodnotami obsažené energie najdete na webových stránkách www.bike-klub.cz (hledejte pod odkazem ,sportovní centrum‘ v metodickém materiálu ,strava‘ a ,sportovní trénink‘).

Co na sebe?
Manažer prodeje cyklistického oblečení Nike Cycling (www.bretton.cz) Lukáš Richter radí: „Měla byste mít na sobě tři vrstvy oblečení. První je tzv. funkční prádlo (spodní triko), které odvádí pot a zachovává na těle suchou vrstvu. Druhá vrstva je samotný dres; ten může být pro chladnější počasí zateplený, nebo naopak pro horké letní dny speciálně odlehčený. Poslední vrstvu tvoří vestička nebo větrovka, která chrání před větrem a deštěm. Jestliže totiž vyrážíte na kolo na celý den (a ještě k tomu třeba na horách), nezapomeňte, že se počasí může rychle změnit. Takže ať je ráno jakkoli krásně, je dobré mít tuto třetí vrstvu stále s sebou, smotanou v zadní kapsičce cyklodresu. A nejen kvůli počasí. Vhod přijde například i při dlouhých sjezdech.“

ČTĚTE DÁL:GYMNASTIKA

Časopis ELLE

ELLE Říjnové vydání 10/24