Podle amerického úřadu pro energetické informace se odhaduje, že jen v roce 2019 se celosvětově vypustilo 33,1 miliardy metrických tun energeticky souvisejícího oxidu uhličitého. Vyzbrojeni těmito statistikami polykáme strach – je zřejmé, že snížit emise uhlíku ve prospěch planety a zabránit globálnímu oteplování nikdy nebylo důležitější.
‚‚Spotřebitelé jsou v dnešní době mnohem vzdělanější o dopadu kosmetických produktů na naši planetu na životní prostředí a tlačí na značky, aby podnikly smysluplné a použitelné kroky, které pomohou zvrátit změnu klimatu," říká pro americkou Elle Tary Hoffman, komunikační stratég trendové kanceláře Fashion Snoops. ‚‚To podporuje růst energeticky účinných a udržitelných technologií, projektů kompenzujících uhlík," dodává.
Naštěstí statistiky, podobné té z úvodu, straší i výrobce a ti se tak aspoň částečně snaží o změnu – i když už ani to není dost. Aby mohla být značka klasifikována jako uhlíkově neutrální, musí kompenzovat své emise tím, že finančně přispěje na projekty snižující uhlík v atmosféře, jako jsou projekty větrných a vodních elektráren a sázení stromů. Emise uhlíku se však počítají ze všech částí dodavatelského řetězce, od energetických zdrojů použitých pro výrobu, přes složky použité v produktu, způsob přepravy až po konečné balení.
‚‚Nestačí, abyste měli jen recyklovatelné obaly a vyvěsili to na nosič, to už dnes nikomu nepomůže a představuje to naprosté minimum práce,” říká pro magazín Glamour Micaela Nisbet, zakladatelka Neighborhood Botanicals, první carbon neutral značky z Británie.
‚‚Nemůžete být udržitelní, aniž byste nepřemýšleli o celém životním cyklu vašeho produktu, takže řádný audit emisí hodnotitelem, většinou třetí strany, je důležitým krokem, který brandy musí podniknout," dodává.
Celý sortiment Neighborhood Botanicals je navíc veganský a cruelty-free. ‚‚Získání těchto oficiálních certifikací u příslušných orgánů je dlouhý a nákladný proces, takže certifikujeme více produktů, kdykoli a jak můžeme. Je pro nás důležité projít tímto procesem, abychom mohli ukázat razítka na našich balíčcích a poskytnout našim zákazníkům větší důvěru a transparentnost,” uvádí značka na svých stránkách.
Je však smutné, že kompletně carbon neutral značek certifikovaných a kontrolovaných třetí stranou nepřibývá. Vlastně je dohledatelné jen malé množství společností s neprůkaznými výsledky. Stoprocentně transparentní jsou také vývojáři neodolatelných rtěnek HIGHR.
Nákupem jedné rtěnky HIGHR například ušetříte celkem 2,6308 kg oxidu uhličitého ve srovnání se standardní rtěnkou. ‚‚Snížili jsme naši uhlíkovou stopu vytvořením rtěnky HIGHR se 100 % čistou solární energií. Poté jsme vykompenzovali veškerý zbývající uhlík na 100 % Carbon Neutral aktivním sledováním veškerého denního provozního uhlíku pomocí Native Energy,” proklamují na svých stránkách.
Do toho slibují evidenci veškeré nákladní dopravy, letecké dopravy, skóre zaměstnanců, vlaků a aut, zařízení, ubytování, konferencí, a i výrobu zařízení skladových hal. ‚‚K dnešnímu dni jsme ušetřili a kompenzovali celkem 43,1 metrických tun CO2. Tyto fondy podporují celosvětové rozšíření iniciativ Gold Standard v oblasti obnovitelné energie,” stojí také na jejich stránkách.
I když jsou výrobky carbon neutral brandů dražší než alternativy vyráběné sériově, zaručeně nebudou stát Zemi tolik, co produkty, které na vás z nosičů křičí svými likvidačními cenami. Chcete se zadlužit? Pokud ne, zkuste nad tímto aspektem přemýšlet.