„Upřímně? Vraťte mi molo,“ prosí v článku The New York Times módní publicistka Vanessa Friedman. Ve velmi otevřeném textu hovoří o třech dnech proválených úpěnlivým sledováním monitoru. Proč? Byla pozvána do první řady on-line streamovaných přehlídek haute couture kolekcí. Nelze ji nic vyčítat. Haute couture, zcela povznášející a po staletí přetrvávající nejvyšší podoba módy a řemeslná tradice, se holt do světa internetu nepřepisuje tak intenzivně. Tak proč to vůbec zkoušet? A když už, proč streamování jakkoliv omezovat?
Na druhé straně, pro marketingová oddělení velkých maisons nastávají změnou poměrů těžké chvíle. Překonat formát přehlídek, co doposud – skoro v nezemněné podobě – fungoval bez přestávku skoro 120 let je těžké. (Stejně jako prodat naskladněné zboží, které se v důsledku celosvětové karantény neprodalo v kamenných prodejnách.) „Demokratizace módy je něco s čím se značky potýkají už delší dobu. Sociální sítě zařídily, aby to co předtím vidělo jen pár očí, vidělo miliony očí,“ zamýšlí se na svém facebookovém účtu jiná módní publicistka Cathy Horyn. Dokazuje tvrdý fakt. Když jsme se sdílením původně exkluzivního obsahu zašli tak daleko, má cenu se teď s pomyslně rozkopanými pravidly módního průmyslu držet zpět? Ne. Tak stejně jako se uzavírá více jak 1000 kamenných prodejen řetězce Zara po celém světě, zavírá se i pomyslný VIP klub žurnalistů, influencerů a celebrit.
Obecné, globální a naprosto veřejné prezentace módy jsou tím pádem skoro nevyhnutelné. Ale na on-line streamování přehlídek jsme už přece zvykli, namítáte teď možná. To ano, ale rozdíl mezi těmi, kde je živá atmosféra, švitořící blogerky, hysteričtí fotografové a desítky minut zpoždění vytváří stále relevantní zážitek. To jakékoliv pseudohudební klipy, jak Vanessa Friedman aktuální podobu přehlídek nazývá, bohužel ne a už vůbec ne pokud se jej snažíte prezentovat, jako výjimečnou podívanou pro pár vybraných.
Zpět k otázce: co s tím? Neb jsme vám slíbili odpověď. Buď se po opadnutí strachu z šíření viru COVID-19 situace vrátí do starých kolejí, nebo fenomén přehlídek úplně zanikne. Je vám to líto?
ELLE PŘÍMO VE VAŠÍ SCHRÁNCE S POŠTOVNÝM ZDARMA
Nechcete přijít o nové číslo? Nechte si ho poslat domů. Výtisk vám doručíme až ke dveřím po celé České republice za stejnou cenu jako v obchodě, aniž byste museli platit poštovné. (Akce platí pouze pro ČR.)