Autoři kolekce Balenciaga S/S 2022 ji znovu postavili na piedestal coby výsostný doplněk. Nebyli první, ani poslední. Jen jsou teď vidět. Vzor igelitky z nákupáku se jinak v moci módních větrů zmítá od počátku milénia. Jeden z nejobyčejnějších předmětů naší každodennosti se jednoduše stal objektem nového luxusu. Možná právě pro svoji všednost.
Igelitová taška je totiž skutečným symbolem naší reality. Její vymezení se nikterak neliší v závislosti na sociální skupině či geografickém území, v nichž se nachází. Je pro každého stejná. Ať už jste přistěhovalec v pařížském Bellville, nebo Rihanna, kterou nedávno paparazzi zachytili s igelitkou Sainsbury. Nehledě na původ se jí jednou dotkl každý, bez rozdílu vyznání či rasy ji zná každý a její definice by mohla spojovat národy napříč světadíly. Přehnané, nicméně velmi ilustrativní. Důkaz toho, jak si konzumní masová kultura vytvořila svůj svébytný a univerzální jazyk, jemuž každý rozumí.
V postmoderní krizi dilemat potřebuje móda vodítko… Nezatížené rozporuplnými kulturními nánosy je igelitka pro módní tvůrce jako čisté plátno, tak nedotčené. Jako první se do igelitky pustil Margiela, který v roce 1990 oblékl modelky své podzimní show do topů vytvořených ze segmentu potravinových plastovek. Dnes by takový nápad působil úsměvné, tehdy byl revoluční. Aktuálně jí tematizují, kromě Balenciagy, i niche berlínský butik Voo Store ve spolupráci s Rafem Simonsem. Čiré linie nápadně připomínají podobné tvary od Celine nebo Jil Sander. Ale kdo by vyčítal současným umělcům geniální nastudování úspěšného konceptu z minulosti? Obzvlášť toho úspěšného?
Plastové tašky tedy nepředstavují primitivní zoufalost, jak by se mohlo zdát. Spíš upřímnou a přiléhavou studii hyperkorektní společnosti v níž igelitka pozbývá sporných kontextů. První plastová taška byla vyrobena v roce 1953. O dvanáct let později ve švédská společnost Celloplast poskytla americkým podnikatelům patent tvaru ikonické, takzvané T-shirt Plastic Bag Stena Gustafa. V osmdesátých letech tvořily plastové tašky většinu dostupných komerčních obalů.
A teď se stává symbolem univerzální a napříč rozpory plynoucí módní ikonu, kterou nelze přemoci, jen přijmout.