Už se vám stalo, že jste stáli před výlohou nějakého obchodu a říkali si něco jako: „Panebože a tohle vymyslel kdo?“ Řekla bych, že často. Visual merchandising nám prostě zatím moc nejde. Přitáhnout zákazníka neznamená naplácat do výlohy všechno (ideálně barevně nesladěné), případně ji nechat blednout půl roku. V tomto článku jsem se rozhodla pasovat na ‚arbitra vkusu‘ českých módních výloh podzimu. Zdá se vám to troufalé? Pak nečtěte dál. Omezíme se na Prahu. Projdeme centrum a vybereme tři nejkreativnější pokusy. Neberte to jen jako povrchní chválu kapitalismu ve stylu výloha prodává (i když ano, prodává). Spíš je to takto. Od časů, kdy byl za vrchol českého módního vkusu vyhlášen fádní look ‚oživený‘ kusem koženého či filcového jelena (ptáka), začal můj zákopový boj s cílem pozvednout textilního ducha národa českého (Slováci jsou na tom 100% lépe). Na závěr vám ukážu, jak vypadá VTIPNÁ a KREATIVNÍ výloha v zahraničí.
Podzimní až mrazivý podvečer. Začátek listopadu. Národní a Pařížská. Zcela záměrně mířím k výloze flagship storu Pietro Filipi na Národní třídě. Značka již delší dobu spolupracuje s architektonickým a designovým studiem Olgoj Chorchoj, které se podílelo na loňské rekonstrukci celého obchodu. Secesní budova umožňuje scénografické uchopení výloh. První patřila luxusnímu cargu scénografa a kostýmního výtvarníka Marka Cpina. Aktuální umělecké ztvárnění výloh přinášející pohled do světa módního návrháře stvořila Veronika Jiroušková (mj. i letošní podzimní výloha Hermès). Za celý rok PF předvedlo i lepší, nicméně udělíme třetí místo, o které se podělí s řetězcem Mango. Ten se nebál hororu a místo ptáků vypustil do výloh zlaté mravence. Dekadentní prostor rámovaný zvířecí draperií na pozadí knihovny s fotkami najdete Na Příkopě. Přituhuje nám. Od Pařížské jsem čekala víc… a ono (skoro) nic.
Simple Concept Store se rozhoupal ke spolupráci s galerií Křehký v rámci proběhnuvšího Designbloku. Architektonickou kolekcí Metropolis slavné španělské porcelánky Lladró inspirovanou výškovými budovami se v SCCS můžete kochat až do konce prosince. Město z porcelánu je okouzlující. Ateliér Lladró pod vedením designéra Jaimeho Hayóna vytvořil čtyři typy váz, krabici, zrcadlo a lampu v několika barevných odstínech. To vše ve vycizelovaném provedení připomínajícím staré newyorské mrakodrapy. Oceňujeme místem druhým. Už už jsem myslela, že se nám do žebříčku nevejde žádná slavná módní značka, když jsem spatřila hnáty křivé, na kterých se vznášela zavazadla Louis Vuitton. Jednoduché a efektní. První místo bez diskuse.
V kategorii průměr až ohavnost je pak celá škála výloh, ale proč si kazit (již tak dost bídný) vkus.
A je tu slíbená inspirace z Velké Británie pod taktovkou obchodních domů Harvey Nichols. Původně obchod s plátnem vznikl v druhé dekádě 19. století. Dvanáct poboček nabízí módu, kosmetiku, potraviny a víno. Značku v devadesátých letech znovu vzkřísila slavná poradkyně módních řetězců, novinářka a moderátorka Mary Portas. K designování výloh přizvala známé i začínající umělce a nastartovala fenomén. Žádné téma není dost odvážné a ceny za design se jen hrnou. Dalí, kazety, knihy, tužky, pocta Alexanderu McQueenovi, kladiva a hřebíky, zahrada, mučení a smrt, futurismus, zvířata… zkrátka vše. Zadejte Harvey Nichols Displays do Googlu, a uvidíte sami. Přeji nám více odvahy.