I přes to, že jsem o vás hodně slyšela, můžete mi říct o své cestě majitelky značky víc? Jak jste značku Cultnaked založila a co vás inspirovalo k vytvoření módní značky, která si brzy získala takovou oblibu?
Mým cílem bylo vytvořit pohodlné a kvalitní střihy pro ženy, které se rády baví! Kdysi jsem předělávala oblečení, které jsem si koupila, aby lépe sedělo, k minisukni jsem si přišívala šortky, aby byly vhodnější pro protančené noci... Tak například vznikl náš první koncept skort, který je dodnes populární – neviditelné šortky jsou všity do sukně, což z ultrakrátkého kusu oděvu dělá nositelnější. Během pandemie jsme k němu přidali několik dalších každodenních stylů, jako jsou kožené kalhoty a topy, které slouží jako denní i noční kousky. Za to, že se rázem tyto kousky staly žádanými, vděčíme slavným. Naše modely sbíraly lajky od desítek celebrit, které pomohly prosadit značku po celém světě.
Jak byste slovy zakladatelky popsala styl a estetiku Cultnaked? Miluji myšlenku svěžího pohledu na současnou klasiku flirtující s estetikou a sex-appealem přelomu milénia, kterou značku prezentujete na sociálních sítích.
Řekla bych, že příliš nesledujeme trendy. Hlavním tématem je pro nás no season policy– většina kousků, které vytváříme, zůstává na webu, dokud slouží, a od prvního dne vyrábíme také naše dnes již ikonické skorts, které stále prodáváme. Sex-appeal je zapečetěn v naší DNA a věřím, že nikdy nevyjde z módy!
Navzdory výzvám, které přinesla válka na Ukrajině, jste nadále svou značku provozovala s výrobou umístěnou ve Lvově. Jak tyto obtíže zvládáte i po tolika měsících a jak je v každém dni spolu s týmem překonáváte?
Válka každého Ukrajince tolik zničila. Všichni jsme hluboce traumatizováni, ale musíme každý den pokračovat bez schopnosti toto trauma zpracovat, dokud se celá věc nezastaví. Vidíte výsledky – makáme. Já a můj tým přinášíme výsledky. Ale všichni si samozřejmě přejeme jednodušší cestu, problémy by neměly být tak velké, pochopitelně. Zatímco naši kolegové v zahraničí chodí do práce a dělají si starosti, zda odstíny vzorků odpovídají konečným modelům, my se obáváme, že na naše města zaútočí rakety a drony. A až pak řešíme ty odpovídající odstíny.
Jak zůstáváte ve spojení se svým týmem na Ukrajině, když jste zrovna v Londýně a podnikáte na dálku?
Měla jsem spoustu možností, jak pokračovat v produkci a zlevnit naši výrobu – například jejím přesunutím do Asie nebo do bezpečnějšího Polska. Ale můj tým je na Ukrajině. A moje srdce je s Ukrajinou a mým týmem. Nebylo pochyb. Je tu spousta komplikací, ale kdo zůstane, když my zůstat nechceme? Je to snaha udržet naši zemi v chodu. Možná to není business rozhodnutí, ale není to vždy o penězích. Ukrajina by měla pokračovat v životě a hlavně setrvat. Do Lvova jezdím jednou či dvakrát do měsíce do naší výroby a kanceláře a vždy jsem na dosah pro telefonáty na Zoomu. A tak denně konáme.
Svou značku nazýváte slow fashion labelem. Můžete zdůraznit nějaké udržitelné postupy nebo iniciativy, které v Cultnaked začleňujete do svého výrobního procesu?
Pro Cultnaked je hlavním úsilím o udržitelnost mít nulové zásoby. Nevyrábíme tisíce kusů a pak většinu z nich prodáváme ve výprodeji a později nevíme, co se zbytkem... Dříve jsme šili naše zakázky na přání do jednoho dne od jejich obdržení. Nyní, protože máme hodně objednávek, máme partnery, kteří nám pomáhají se skladem, ale obvykle dodávky trvají týden. Dobře rozumíme tomu, co se bude prodávat, protože jsme za ta léta již získali zkušenosti a dobře známe našeho zákazníka. Pro naše obchodníky také neexistuje žádná prodejní politika. Všechno se přenáší ze sezóny na sezónu, roční období jsou pro planetu škodlivá. Další věcí je kvalita, která je troufám si říct vynikající. A materiály, které jsou buď organické nebo recyklované a lze je dále recyklovat.
Jaké jsou v současnosti pro Ukrajince největší výzvy v oblasti módy a kultury? Jak si představujete budoucnost ukrajinského módního průmyslu vzhledem k současné geopolitické situaci?
Největší výzvou kromě ruských raket a dronů je logistika. Na Ukrajinu nelétají žádné lety. Nemůžeme dodávat tak rychle, jak bychom si přáli, a to není konkurenceschopné. Také současné ekonomické klima na celém světě je drsné pro módní průmysl obecně a víme, že je to mimo jiné také kvůli válce. Rusové udělali z našich životů noční můru, ale během krize jistě porosteme. Ukrajinci jsou silní, říkáme, že hrůzy přetrvávají, ale my také. Pro mnohé z nás hodnota ukrajinské kultury vzrostla. To je krásné, ale určitě jsme nechtěli platit tak velkou cenu.
Jakožto majitelka úspěšné módní značky, jaké jsou vaše plány a ambice pro Cultnaked?
Chci, aby byl celý svět nakupování chytřejší a neoživoval každou sezónu něco nového. Vím, že je to zavedený systém, ale méně sezónnosti by odvětví odlehčilo. Je mnoho věcí, ve kterých můžeme vyrůst, a pak mnoho věcí, se kterými můžeme pomoci a vrátit vše komunitě. A co víc, sním o botách! O tom, že jednou Cultnaked bude mít linii obuvi.
A jaké jsou vaše osobní naděje do budoucna?
My Ukrajinci máme jeden sen. Pak můžeme přejít k těm ostatním.
Zdroj: Autorský článek