Cesta tam a zase zpátky: Nehera, globální značka se slovenskými kořeny

Kde jsem vás právě zastihla? 

L: Bibiana byla v Baťovanech a já jsem byl v Paříži. Teď se vidíme asi po týdnu.

Co jste si řekli, když jste se dnes doma potkali?

L: Před hodinou jsme volali s programovou komisí pařížského fashion weeku. Rádi bychom se z dámského oficiálního kalendáře přesunuli do toho pánského. Záměr je to cílený, udávaný také tím, že nově vytváříme pánské kolekce. Tou první byla kolekce Spring Summer 2025, v přípravách je kolekce Fall Winter 2025 a právě tu bychom chtěli představit koncem ledna v Paříži. Před deseti lety byl pánský fashion week o mnoho menší, kratší a méně prestižní. Dnes můžeme říct, že je na úrovni toho dámského. 

Zatímco jiné značky se snaží o snoubení pánské a dámské módy na edicích dámských fashion weeků, vy jdete proti proudu. Není to pro vás tak trochu příznačné? 

L: Je to i byznysové rozhodnutí. I nadále chceme prezentovat čtyři kolekce do roka. Doteď to byly čtyři dámské kolekce, teď chceme ročně odhalovat dvě dámské a dvě pánské. Přítomnost na pánském fashion weeku nám dopřeje časový předstih, který si od nás žádají naši maloobchodní odběratelé. 

Které trhy jsou pro vás dnes nejdůležitější?

L: Teď je pro nás nejdůležitější Jižní Korea, na druhém místě pak Japonsko. Z obchodního pohledu bychom pochopitelně chtěli být na všech trzích! Dnes je těžké proniknout a hlavně se prosadit na každém trhu. Konkurence není jen evropská a americká, stále více konkurují značky z Jižní Korey.

Mohlo by se vám líbit

ELLE Gala Czech & Slovak Runway: Nehera

Původem slovenská módní značka Nehera v nové kolekci vychází z aktuálního stavu umělé inteligence a humorně komentuje chyby, které tyto algoritmy často dělají. Tímto způsobem kolekce reflektuje současný stav umělé inteligence a její neschopnost rozlišit nejasné kontury a překryvy. O kolekci představené ve spolupráci s ELLE v rámci Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku vypráví managing director značky Nehera Bibiana Zdútová.
elle.cz
Jak se neustále připomínáte zákazníkům na daných trzích? 

B: Je to dáno systémem, jakým pracujeme. Jezdíme prodávat do Paříže, kde nákupčí získávají informace, seznamují se s novými značkami a sledují, jaké věci v módě fungují. Přítomnost tam je důležitá.

L: V budování vztahu se zákazníky na cizích trzích jsme nejdále asi v Jižní Koreji, kde jsme si najali PR agenturu, která se stará i o to, aby se naše modely objevovaly v editorialech magazínů či je oblékaly slavné tváře. Velice se nám tam v této oblasti daří, což je samozřejmě dáno i ekonomickou opodstatněností. V Jižní Koreji jsme celkově úspěšnější než v Česku a na Slovensku.

Čím je to podle vás dáno? V září jste například odhalili na domácí půdě v Bratislavě po deseti letech existence značky svou kolekci vůbec poprvé. 

L: Mám pocit, že estetika v Jižní Koreji je přesně taková, jakou naše značka zákazníkům nabízí. 

B: Je to určitě dáno střetem designu značky a estetiky, která tam rezonuje od začátku.Velice těžko se nám prosazovalo nejen na domácí půdě, ale v Evropě celkově. Evropa je z tohoto úhlu pohledu nejkonzervativnější, ačkoliv se to mění. Roste nám počet evropských zákazníků, i těch lokálních. Je to však nedávný trend. 

Mění se tedy podle vás přístup zákazníků? 

L: S potěšením teď pozoruji v ulicích Paříže či Bratislavy, že se mladé ženy oblékají v estetice, kterou Nehera nabízí už deset let. Je to jistě dáno tím, že si tuto estetiku do svých kolekcí včlenily high street módní značky. 

Je černobílý minimalismus a pak ten, ve kterém lze číst, když chceme. V případě Nehery jde o tu druhou variantu...

B: O to od samého začátku usilujeme. Dědictví a inspirace z prostředí, ze kterého pocházíte, může vaši značku odlišit. Pro nás je důležité zahraničnímu zákazníkovi přinést to, co nikde jinde nenajde.

L: Jsou to kulturní kořeny a rámec, který je pro zákazníka neznámý a možná atraktivní. Úroveň mu však musí být důvěrně známá, konkurenceschopná s jinými značkami, když se o koupi rozhoduje. Příběh prodává, ale musí být splněny i další atributy – věc se mu musí na první pohled líbit, musí mu být blízká, a když poté začne za daným kouskem objevovat nějaký příběh – samozřejmě, že je to pro něj zajímavé.

Nehera
Nehera nenásleduje trendy a je věrná vizi. Jakými prvky je však pro zákazníka zapamatovatelná?

B: To záleží na leitmotivu kolekce. Například v létě jsme představili  kolekci, která čerpá z bratislavských modernistických fontán. Architektura do ní přinesla nové organické tvarosloví. Už samo o sobě je toto vizuálně silná a do designu oděvu poměrně snadno přeložitelná věc. Těžší je to ve chvíli, kdy se designéři inspirují literárním dílem či čímkoliv jiným, tam už je interpretace náročnější. Pro zapamatovatelnost jsou osvědčené prvky, jako je třeba barva, což funguje v kontextu, ale ne samo od sebe. Ale ano, řadíme se mezi značky, které jsou minimalistické, i když naše tvarosloví minimalistické není  – ani konstrukcí, ani tím, jak jsou modely vytvořeny. Komfort a funkčnost oděvu jsou v naší DNA od začátku. Co je zbytečné, to se z oděvu očistí a zbyde jen to nejdůležitější.

Poprvé jste v Bratislavě představili kolekci, co nevidět tam také otevřete první butik. Show slavila deset let existence značky. Přemýšleli jste na začátku o tom, kde budete dnes? 

B: Přehlídka mi potvrdila to, čeho jsme chtěli dosáhnout od samého začátku. Ten poctivý design – když něco vytváříte od základu a snažíte se najít ideální řešení –, ten je nesmrtelný. Je to něco, co bylo dobré před deseti lety, funguje dnes a pravděpodobně i obstojí i za deset let. Módní svět je poháněn trendy. A nad tím vším je práce designérů, kteří inovují a všichni ostatní je pak kopírují. Naše show začala modelem z roku 2015 a skončila modelem z roku 2025 a ukázala, že v této retrospektivě nic nebylo staré. To nás potěšilo a utvrdilo v tom, že cesta, kterou se ubíráme, není sice lehká, ale je správná. Je to důvod, proč jsme se módu rozhodli dělat. Aby vznikaly hodnotné věci. 

Vaše estetika se vlastně stala součástí megatrendu.

L: Nikdy jsme nechtěli tvořit podle trendů. Chtěli jsme tvořit ve jménu komfortu. Bibiana před lety v jednom rozhovoru použila slovní spojení quiet luxury. Poté čtu na Business of Fashion, že toto slovní spojení je pojem. Směju se a říkám – podívej, citují tě! 

B: Myslím, že pro Neheru dozrál čas. Pamatuji si počáteční velké nepochopení v našem regionu. Lidé, kteří měli rádi módu, značce nerozuměli. Nechápali, co děláme a proč to děláme právě takhle. Věříme, že dnes je to globální megatrend, který směřuje ke komfortu, stírání rozdílů mezi pohlavími a skutečnosti, že oděv má být součástí osobnosti a stylu, a ne příležitosti, pro kterou je určen. To jsou přesně ty principy, které se snažíme dodržovat i my.

Mohlo by se vám líbit

Máte peníze? Tak to ukažte. Po quiet luxury přichází loud luxury

Tenhle trend není pro každého. Rozhodně to při pohledu na něj vypadá, že je jen pro horních 10 000. Ale hlavu vzhůru, móda tu není od toho, aby diskriminovala. Loud luxury a logowearu se můžeme odevzdat i tehdy, když máme do kapsy hluboko.
elle.cz
Čím začíná práce na nové kolekci?

B: První věcí jsou inspirační zdroje. Tam mají designéři volnou ruku, mají období k tomu, aby se někam vydali, něco objevili či se jen uzavřeli sami do sebe. Poté by měli přinést nějaké nápady a měli by být schopni je vysvětlit. Co by chtěli vytvořit? Proč? A jak by to mělo vlastně vypadat? Jak inspiraci přeloží do oděvu? To vše představí celému týmu, následně pak debatujeme. Probíráme, co se v minulosti podařilo a co naopak ne. A pak se začíná tvořit – kreslí se, nakupují se materiály, vytváří se prototypy...

Jak velký je tým stojící za značkou Nehera?

B: Celý tým tvoří tak třicet lidí. Kreativní tým se pak skládá ze čtyř stálých designérů, mezi nimi junior, technický designér, designér speciálních kategorií... Do kreativního týmu spadá také sourcing, tedy lidé, kteří dokáží sehnat, co designéři potřebují. Poté collection manager, který hlídá, aby kolekce dávala smysl z hlediska kategorií produktů. Máme dvě interní krejčí, pracující na prototypech, které však málokdy šijí finální produkt. 

L: Ptala jste se také, co je nového… A mohu prozradit, že novinkou je také to, že jsme tým posílili o spolupracovníky z Paříže. Chceme započít kategorii kabelek a kožených doplňků.

Složení vašeho týmu i přístup k tvorbě by už vydaly na strukturu menšího pařížského módního domu...

B: Když jsme se rozhodli jít touto cestou, museli jsme vytvořit tým, který toho bude schopen. Jaké profese potřebujeme a co od nich máme vlastně chtít, to vše jsme se učili za pochodu.

Show značky Nehera, která oslavila její první dekádu
Kde nyní Nehera vyrábí? 

L: Dříve jsme například řešili výrobu tak, že jsme měli externí designérku kožených doplňků a vyráběli si kabelky sami. Teď musíme proces změnit. 
Když se značky podobné té naší umístěny ve Španělsku nebo v Itálii, jsou obklopeny velice silnou infrastrukturou, která jim pomáhá v jejich výrobním procesu. Není tomu tak však na Slovensku ani v České republice.

B: Když něco chtějí vytvořit, najdou poměrně snadno v okolí pro svůj nápad řešení. U nás jsme omezeni zastaralými technologiemi a možnostmi v dílně. Co dříve existovalo, to se zavřelo. 

Čelíme zániku fabrik v zemi, která dříve bývala textilní velmocí...

B: Pro 95 % naší produkce platí, že stále vyrábíme na Slovensku nebo v České republice. Chceme, aby naše produkce byla evropská, něco například produkujeme v Maďarsku, v Polsku a v zemích, které jsou s námi určitým způsobem například historicky či geograficky spjaty. Někdy se však musíme poohlédnout i dále – ale to je pouze ve chvíli, kdy designéři chtějí vytvořit něco velice speciálního a blízko dostupné technologie na to nestačí. Například vyrobit péřovou bundu je nyní na Slovensku velký problém, i když ještě donedávna třeba taková značka Moncler velkou část své produkce u nás měla. Nebo nedávno naše designérka chtěla vyvinout speciální knitwear, který jsme donedávna byli schopni vyprodukovat na Slovensku, ale fabrika minulý rok zavřela. A tak musela hledat produkci v Leicesteru ve Velké Británii, protože u nás není kde tento knitwear vyrobit. Dílny, které u nás ještě stále existují a fungují, nemají peníze na to, aby investovaly do inovací strojů. Pracuje se na zastaralých strojích starými technologiemi, jenomže vývoj jde kupředu nesmírnou rychlostí a tuzemské fabriky nestíhají držet krok.

Snad se to jednou obrátí k dobrému i třeba díky značkám jako je Nehera. 

L: Závisí to také na tom, za jakou cenu budou spotřebitelé ochotni nakupovat. 

B: Vyrábět na Slovensku automaticky znamená, že se v cenové kategorii řadíte do luxusního segmentu. Už nedokážete vyrobit věci, které by byly snadno dostupné. Materiály, cena práce i zdanění, to vše přispívá tomu, že cena je někde jinde než když vyrábíte třeba ve Vietnamu.

L: Nehera, to není davová znalost. Cena není dána samozřejmě jen kvůli tomu, že vyrábíme lokálně. Je udávána i našimi odběrateli. Naše koncová cena musí zohledňovat dvě marže – pro nás a pro maloobchodníka. Kdbybychom byli my tím maloobchodníkem, mohla by cena být o něco nižší.

Je Nehera značkou lokální či světovou? 

L: Máme globální ambice. Je to značka, která by měla být schopna oslovit spotřebitele z celého světa. Lidi s určitým životním stylem a žebříčkem hodnot. 

B: Je to globální značka z Československa, řekla bych!

Nehera
Zdroj článku:

Časopis ELLE

Listopadové vydání tištěné ELLE 11/24