Zvěsti jsou potvrzeny. „Jak nečekané,“ nabízí se říct s ironií. Když italský módní dům Valentino včerejšího dne jmenoval hvězdného ex-designéra domu Gucci Alessandra Michele svým novým kreativním ředitelem, překvapeni jsme příliš nebyli. Na poli momentálně volných tažných koní kreativních domů moc es v rukávu momentálně není. A bylo jen otázkou času, kdy bude módní mág Alessandro Michele povolán zpět do služeb módního průmyslu. Na pozici kreativního ředitele Gucci skončil v listopadu roku 2022 po sedmi letech svého působení. Od té doby, co Michele opustil Gucci, se spekulovalo o jeho dalším kroku. Michele nakonec nezamíří do největší luxusní skupiny LVMH, jak mnozí spekulovali, ale do Mayhoola for Investments, skupiny podporované katarskou královskou rodinou, která vlastní Balmain a menswear značku Pal Zileri, stejně jako Valentino. Návrhář začne ve Valentino působit od dubna, potvrdil dům, a jako první odhalí svou kolekci pro jaro a léto 2025. Svou první kolekci pro římský couture dům tedy ukáže během pařížského fashion weeku v září.
Lov je u konce, nová etapa začíná
Jmenování přichází několik dní poté, co dům Valentino oznámil, že jeho dlouholetý designér Pierpaolo Piccioli opustí dům po 25 letech. Michele v prohlášení zveřejněném na svém Instagramu ve čtvrtek odpoledne své rozhodnutí popsal jako „příležitost, která se opakuje jednou za život“. „Cítím nesmírnou radost a obrovskou zodpovědnost, když jsem vstoupil do couture domu, který vyryl slovo krása do kolektivního příběhu založeného na výzkumu a extrémním půvabu,“ napsal „Má první myšlenka směřuje k tomuto příběhu: k bohatství jeho kulturního a symbolického dědictví, k pocitu úžasu, který dokázal vytvářet, k velmi vzácné identitě, kterou mu dali jeho otcové zakladatelé, Valentino Garavani a Giancarlo Giammetti. A to s divokou láskou. Jsou to odkazy, které pro mě vždy byly nesporným zdrojem inspirace a kterým hodlám vzdát hold tím, že si je znovu přeložím prostřednictvím své tvůrčí vize.“
Co si Valentino od Alessandra Michele slibuje?
Michele v módním světě prorazil především díky svému excentrickému působení u Gucci, kde zahájil novou éru domu se svou charakteristickou maximalistickou estetikou balancující na hranici přijatelnosti a kýče. Když byl v lednu roku 2015 jmenován do kreativního vedení, bylo jeho jméno neznámé. Jeho vize však okamžitě poskytla Gucci tolik potřebný tvůrčí impuls. Navíc pod jeho dohledem prodeje explodovaly, Gucci rychle stoupal ke hvězdám a stal se jednou z nejžádanějších značek. Michele používal své kolekce a kampaně k prosazení inkluzivnější, hodnotově orientované myšlenky luxusu, která se zabývala důležitými otázkami v době, kdy se průmysl většinou distancoval od politických problémů. Byl také plodným spolupracovníkem, spojil dům se známými jmény popkultury a na kontě má řadu spoluprací napříč odvětvími. Je tedy více než pravděpodobné, že Valentino si od tohoto spojení slibuje podobný scénář: eskalaci tržeb a pozlátko coolness estetiky. „Ne všechny příběhy mají začátek nebo konec, některé žijí jakousi věčnou přítomností, která září tak jasně, že nevytváří žádné stíny,“ stálo v prohlášení Alessandra Micheleho. „Všechno existovalo a existuje díky lidem, které jsem potkal, se kterými jsem pracoval, s nimiž jsem sdílel sny a vytvářel krásu, se kterými jsem vybudoval něco, co patří všem a co zůstává neměnné a hmatatelné. Toto dědictví lásky, snů, krásy a lidskosti si nosím s sebou dnes a navždy.“
Zdroj: ELLE.com, Business of Fashion, Valentino