V červenci loňského roku představil po více než padesáti letech Demna Gvasalia, aktuální kreativní ředitel Balenciagy, novou kolekci haute couture. A navázal přesně tam, kde jeho předchůdce Cristóbal Balenciaga skončil, když v roce 1968 uzavřel svůj ateliér. Během svého dlouhého působení v čele značky ovládl Cristóbal řemeslo couture jako nikdy jiný a prolomil i neprolomitelné hranice vysoké krejčoviny. Elegance inspirovaná španělským duchem, sochařská struktura a do očí bijící siluety jeho výtvorů nejenže získaly věhlas módního průmyslu, ale také na ně byl velmi dlouhý čekací list plný celebrit. Pojďme se společně podívat na Cristóbalovo průkopnické dílo podrobněji.
Siluety jako vytesané
Jeho nejinovativnější návrhy byly také těmi nejjednoduššími. Balenciaga vynikal v neviditelném inženýrství. Byl mistr v manipulaci s materiálem, dokázal vytvářet dramatické záhyby, které perfektně dokreslovaly celý design. Ačkoliv on sám byl neobvykle tichý, způsobil velmi hlasitou revoluci ženských siluet, jelikož své designy měnil a vyvíjel každou sezonu.
Jako muž, který chtěl, aby za něj mluvilo jeho oblečení, se naučil krejčovinu na opravdu mistrné úrovni. Věhlasné pak byly především jeho střihy. Měl hluboké znalosti o materiálech, a proto byl schopný “vystřihnout” oděv i z jednoho kusu látky - jako například jeho legendární svatební šaty nebo kabáty pouze s jedním švem. To, že takové kousky dokonale seděly na postavě je jen jeden z dalších důkazů jeho geniality.
Asi není žádným překvapením, že jeho práce je stále velmi relevantní i dnes. Pravděpodobně proto, že stavěl na velice moderních základech. Inspirován převážně oblečením, které nepocházelo ze západu, Balenciagu zajímala spíše otázka toho, jak ženskou postavu orámovat, ne ji omezovat. Z jeho jednoduché estetiky tak nyní čerpají velikáni módy i nyní jako ku příkladu Phoebe Philo či Rick Owens.