Lagerfeldův byt jako manifest Memphisu
Karl Lagerfeld sice pobýval především v Paříži, ale spíš než na jeho klasicky zařízený pařížský byt, zaměřme se na jeho monackou rezidenci. V Monte Carlu si totiž návrhář, uchvácený designérským hnutím Ettora Sottsasse a designérského seskupení Memphis, vybudoval svatyni v jejich hravém stylu. V roce 1983 Karl spolu s přítelem Andrée Putmanem sestavil propracovanou sbírku klíčových kusů a prototypů z milánské postmoderní designérské skupiny. Nechyběly v ní solitéry od designéra Michele de Lucchi či George Jamese Sowdena, ikonický Party Ring Masanoriho Umedy nebo lampy a skříně od Ettora Sottsasse. Ač se Karlovi podařilo sestavit kvalitní sbírku barevné a divoké ideologie z počátku 80. let 20. století, přiznal se k tomu, že jej sice nové věci baví, ale už při jejich koupi přemýšlí o tom, jak je po pár letech prodá. Což také udělal. Aukční galerie Sotheby’s uspořádala aukci Lagerfeldovy sbírky Memphis objektů v roce 1991.
Pierre Cardin a jeho buclatý palác Maison Bernard
Sídlo ve francouzském Théoule sur Mer s výjimečným výhledem na záliv Cannes postavil jako svůj první projekt maďarský architekt Antti Lovag pro francouzského průmyslníka Pierra Bernarda v letech 1975 až 1989, dnes je však spojováno se svým druhým majitelem, návrhářem Pierrem Cardinem. Buclatý palác se rozkládá na více než 1200 metrech čtverečních a pravého úhlu byste se v něm nedohledali. Kulaté místnosti organického domu rozpínajícího se ve svahu vzbuzují dojem pobytu v přírodní jeskyni a dům samotný připomíná skulpturálního vetřelce z vesmíru. Zkrátka něco, co dokonale zapadá do životního stylu designéra vesmírného věku Cardina. V roce 2015 zde měl Raf Simons přehlídku kolekce Dior Resort 2016 a dostal se tak do povědomí širší veřejnosti. Záhy poté se objevil na realitním trhu, k prodeji byl pod vyvolávací cenou 350 milionů dolarů. Zda se kupec našel? To oficiálně potvrzeno není. Pallais Bulle, jak je futuristickému paláci přezdíváno, si však můžete i pronajmout, a to za symbolických 24 000 $ za den.
Coco Chanel a hotelové apartmá v Ritz Paris
Jistě, Coco Chanel měla svůj byt nad butikem Chanel na adrese 31 Rue Cambon, nicméně třicátými lety minulého století počínaje byste ji nejspíše zastihli v jejím hotelovém apartmá v ikonickém pařížském hotelu Ritz, které obývala celých 34 let. ‚‚Ritz je můj domov,‘‘ říkala Gabrielle svým hostům, kteří v hotelovém suite mohli obdivovat záplavu křišťálu a sbírku uměleckých děl. V roce 2011 bylo apartmá pečlivě zrekonstruováno, aby svým vybavením zůstalo věrné návrhářčině lásce k monochromatickému zařízení, a to včetně detailů, jako jsou křišťálové lustry, zlacená zrcadla nebo lakovaného asijského paravánu. Mimochodem, její hotelový úkryt můžete navštívit i vy. A to za zanedbatelnou částku 18 000 € za noc.
Eklektický římský domov Carly Fendi
Filantropka a spolu se svými sestrami dědička impéria Fendi byla obyvatelkou eklektického bytu v Římě, který nejen na svých zdech vyzdvihoval její provokativní sbírku evropského umění dvacátého století. Že minimalismus v tomto apartmá bílými zdmi končí dokazuje každý jeho kout. Sněhově bílý byt poskytuje totiž ostré kontrastní pozadí vizionářské umělecké sbírce, která obsahuje vedle mnoha jiných objektů vázy od designéra a architekta Gia Pontiho, barevné taburety od francouzského nábytkáře Émile-Jacquese Ruhlmanna, originály od Henriho Matisse či bar, který byl původně vyroben pro návrháře Yvese Saint Laurenta.
Jeanne Lanvin a její apartmá v odstínu Lanvin Blue
Soukromé modré apartmá pro zakladatelku domu Lanvin navrhl v letech 1924-1925 designér Armand-Albert Rateau. Jeanne koupila dům na pařížské adrese 16, Rue Barbet-de-Jouy, ve kterém zhotovila přijímací pokoje se sálem, knihovnou, galerií a jídelnou. Tři další, už soukromé pokoje, koupelna, ložnice a budoár v bytě Jeanne Lanvin, odrážejí návrhářčin vkus a smysl pro luxus. Ty se prolínají nábytkem z patinovaného bronzu, vzácného dubu a zlaceného dřeva i hedvábnými tapetami v odstínu ‚‚Lanvin blue“. Látka byla strojově vyšívaná bílou a oranžovou bavlněnou nití a měděným drátem v dílnách Jeanne Lanvin, a jejím ústředním vzorem se staly sedmikrásky, na počest Jeanniny dcery Marguerite. Nyní můžete do jejího modrého bytu plného luxusních detailů kombinujících prvky starého a nového století i vy. Stačí si zajít do pařížského Musée des Arts Décoratifs, kde byl byt znovu zkonstruován a otevřen široké veřejnosti.
Modrá oáza uprostřed městské vřavy Yvese Saint Laurenta
Ikonický návrhář od tíhy pařížského života utíkal do marocké Marrákeše. A tam mu učarovala magická Jardin Majorelle, zahrada ukrytá před ruchem a shonem severoafrického města za vysokými zdmi. Během své první cesty do Marrákeše v roce 1966 Yves navštěvoval Jardin Majorelle téměř každý den. Návrhář našel útočiště v poklidných zahradách, kde se mohl toulat jen se zpěvnými ptáky a kvákajícími ropuchami. Když se Yves Saint Laurent a jeho partner Pierre Bergé dozvěděli o plánovaném zničení a přestavbě zahrad, koupili pozemek a zahájili vášnivý projekt obnovy, který zahrnoval renovaci veřejných prostor a vytvoření přilehlé vily Oasis, jejich bohatě zdobeného afrického domova. Druhý dům v zahradě opatřili modrou fasádou se žlutými detaily a pozemek osázeli excentrickou selekcí keřů, vinné révy, kaktusů a dřevin, které nasbírali na místě i přivezli ze svých častých cest.
Raf Simons a antverpský byt jako galerie
Antverpský dvoupatrový byt s otevřeným půdorysem, navržený v roce 1968, mimo jiné v roce, kdy se návrhář narodil, je ukázkovým příkladem modernistického bydlení poloviny minulého století. Rafu Simonsovi dům učaroval na první pohled a poté, co jej zakoupil, ponechal ho beze změny a naplnil modernistickým nábytkem, keramikou a současným uměním. Než se Raf stal návrhářem, studoval totiž průmyslový design a specializoval se na výrobu nábytku. Ač se vydal na dráhu módního designéra, jeho láska k nábytku přetrvala. Kdyby vás pozval k sobě domů, jistě byste si všimli například skulpturálních křesel Rolling Volume od Rona Arada, pohovky a židlí od Pierra Jeannereta nebo různých nábytkových solitérů od George Nakashimy. Rafovo antverpské sídlo, ve kterém pobývá, když zrovna neplní povinnosti v Miláně, je zároveň galerií vystavující to nejlepší z jeho sbírky současného umění. Je vášnivým sběratelem malířských děl i keramických objektů, a tak stěny jeho domova ukrývají mnohé skvosty.
Surový pařížský domov Ricka Owense
Návrhář pařížský dům na Place du Palais Bourbon zakoupil v roce 2004 poté, co byl objekt dvacet let prázdný. Bývalé volební kanceláře Françoise Mitterranda postavené v 50. letech 20. století byly vykuchány, zbaveny nízkých akustických stropů a dělicích stěn a zredukovány na nejjednodušší konstrukční skelet. Návrhář kontroverze místnosti obnažil, odhalil jejich betonové základy i neomítnuté stěny a vybavil je nábytkem navrženým jím samotným. Všude jsou roztroušeny prototypy Owensovy nábytkové linie a vše promlouvá designérovým zdánlivě uvolněným, ale ve skutečnosti vysoce strukturovaným smyslem pro styl. Každý kus potvrzuje jeho genialitu, kombinujíc luxusní kůži a oprýskané stěny, dřevo a chromované povrchy. Někdo jej může shledat chladným a nehostinným, pro Owense je však volným polem působnosti pro propojení jeho multioborových zájmů.
Zdroj: The Spaces, Wallpaper, Architectural Digest, Musée des Arts Décoratifs, Ritz Paris, We Heart, WSJ, PIN UP