Jak to s Leedou celé začalo?
Když v roce 2003 přišla nabídka na převzetí firmy Leeda, včetně prodejních prostor v Bartolomějské ulici, bylo to jako skok do neznáma. Do té doby se původní firma Leeda zabývala výrobou outdoorového oblečení. Během prvního půlroku jsme zrekonstruovali obchod a vytvořili první kolekci. Na začátku jsme byli čtyři designéři, posledních více než dvanáct let vedu firmu sama.
Jakou cestu od svých začátků ušla a co pro ni na ní bylo nejkrásnější i nejtěžší?
Spoustu věcí jsem se učila a stále učím za pochodu, často metodou pokus-omyl. Chyby nevnímám jako něco negativního, ale spíše jako příležitost zkoušet nové věci, riskovat a učit se z výsledků. A někdy člověka překvapí, jak do sebe vše nakonec zapadne. Největší radost mi přináší vědomí, že jsem vybudovala něco, co dlouhodobě funguje, neustále se vyvíjí, zákazníci se vracejí a jejich komunita se přirozeně rozrůstá. Nejtěžší pro mě bylo přibližně po deseti letech práce překonat celkové vyhoření, které jsem díky podpoře blízkých naštěstí zvládla.
Kdy se zrodila myšlenka na vznik aktuální kolekce Blurr?
Myšlenka uzrávala delší dobu a vyvíjela se i během tvorby kolekce. Od začátku jsem věděla, že kampaň chci fotit s fotografkou Bet Orten a herečkou Barborou Bočkovou, protože práce s nimi je pro mě inspirací i radostí. Současně jsem s grafickým designérem Mariem Corradinim pracovala na novém logu a vizuální identitě. Kolekce Blurr je přelomová i tím, že vznikala kolem dvacátého výročí značky Leeda, je obsáhlejší a věnovala jsem jí více času než obvykle. Je celkově elegantnější a obsahuje i limitované množství exkluzivních kusů. Nadčasové střihy kabátů z kašmíru a vlny přinášejí pocit živočišného tepla a zároveň praktickou funkčnost, která navozuje pocit bezpečí a pohodlí. Klíčovými prvky kolekce jsou oversize kabáty a variabilní střihy, jež umožňují přizpůsobit styling různým příležitostem, typům postav i náladám.
Jaký byl proces jejího vzniku kolekce?
Inspirací mi byl rozostřený svět mlhavých dnů, kdy můžete splynout s prostředím, nechat se vést intuicí a fantazií, ztratit se i znovu nalézt. Barvy mění svou intenzitu, a i ty nejsytější postupně blednou a mizí. Zůstávají jen obrysy a světla, což se odráží v použitých vzorech. V podstatě šlo o hledání cesty a přístupu nejen sama k sobě. Člověk se nakonec vždy vrací k sobě, hledá svou vnitřní sílu i intuici, aby mohl být prospěšný také ostatním. Ne vždy je nutné najít jasnou odpověď, někdy stačí nechat věci volně plynout.
Jak se zrodilo spojení s Barborou Bočkovou, která je tváří kolekce Blurr a zahrála si v kampani?
S Barborou Bočkovou i Bet Orten jsem nefotila poprvé a věřím, že ani naposledy. V minulosti jsme společně vytvořily kampaň pro kolekci Fairy. Barbora i Bet dokážou velmi rychle pochopit, uchopit a dotvořit to, co jsem kolekcí chtěla vyjádřit. Bára jako osobnost, její charisma a talent, je pro mě nesmírně inspirující. Díky tomu, že se věnuje i pohybovému divadlu, je přirozeně elegantní a pro dobrou fotku neváhá například pózovat v ledové vodě lomu na hlínu, kde jsme fotily předchozí kolekci Leeda Fairy. Pro mě je naprosto zásadní mít citlivě sestavený tým – od fotografa, přes modelku, makeup artisty až po asistenty. Jen tak může vše fungovat nejen vizuálně, ale i lidsky.

V kolekci jsou přítomny potisky. Jak se právě ony zrodily a jak byly například zhotoveny?
Nedávno vzniklo ve spolupráci s grafickým designérem Mariem Corradinim nové logo značky Leeda. Veškeré potisky, které se v kolekcích objevují, vytvářím právě ve spolupráci s ním – včetně těch nejnovějších, které vycházejí z nového vizuálního stylu. Z metráže jsou jednotlivé díly stříhány tak, aby vzor nikdy nebyl zcela totožný, což činí každý kus originálem. Technologicky se většinou jedná o digitální nebo sublimační tisk.
Leeda je stálicí na červených kobercích a společenských událostech a vnímám ji jako tu nejlepší volbu českých, na těchto událostech dobře oblečených žen. Jak nad značkou uvažuješ ty? Kam nyní směřuje a kam například chceš, aby jednou zamířila?
Ke každému zákazníkovi přistupuji individuálně a samotné moje zákaznice mě často inspirují k novým nápadům. Baví mě tvořit modely na červený koberec i pro slavnostní příležitosti, přičemž se snažím příliš nepodléhat klasickým standardům. I když jsou mé návrhy často minimalistické a nadčasové, miluji třpyt, lesk a luxusní materiály, které dodávají modelům jedinečnou atmosféru. Vždy řeším styling jako celek, včetně šperků, makeupu a doplňků, protože právě tyto detaily jsou pro konečný dojem velmi důležité. Navrhuji exkluzivní modely na zakázku – od prvotního návrhu až po realizaci. Některé šaty, zejména ty určené pro speciální příležitosti, je však možné si jednorázově zapůjčit.
Jaké jsou konkrétní plány Leedy do budoucna?
Sotva jsem vypustila do světa kolekci Blurr, už mám další nápady na novou a těším se na celý proces tvorby. Do budoucna chci jasněji komunikovat rozdíl mezi řadou ready-to-wear, limitovanými kusy, zakázkovou tvorbou a půjčovnou. Ráda bych dále rozvíjela možnost zapůjčování modelů, kde se vždy věnuji zákazníkům osobně. Stále mám v plánu budovat stabilní a rostoucí značku, která stojí na stejných myšlenkách a základech jako na začátku. Hlavně se ale učím více delegovat produkční a provozní záležitosti, aby mi zůstávalo více času na tvorbu, celkovou kreativní činnost, rodinu a také na mě samotnou.
- Zdroj článku:
Autorský článek