Jestliže první vlna pop artu proslavila polévkové plechovky ze supermarketů a hamburgery z poválečné Ameriky, nová kulinářská vlna tohoto žánru se pohybuje v relacích luxusu. Je to jednoduchý vizuální jazyk, který sděluje svůdnost, život v přepychu a touhu po dalekých destinacích. Pokrmy, plody a lahůdky, návrháři dělají vše pro to, aby nám navodili pocit slastného hédonismu. Na své oděvy vytvářejí aplikace ve tvarů ovoce a potisky zdobí nejrůznějšími pokrmy. Trochu kýč, trochu umění, ale rozhodně něco, co v nás vzbuzuje zájem. Módní mola hovoří jasně, to ‚‚něco‘‘ tady s námi ještě nějakou chvíli zůstane.
Runway možná není místem, které si spojujete s jídlem, ale spousta návrhářů začlenila jídlo do svých couture prezentací, od kolekcí inspirovaných jedlými surovinami až po módní přehlídky, které se konají za doprovodu jídla. Zřejmě to začalo humřími šaty Elsy Schiaparelli, skutečný boom však jídlo na módních molech zažívá až v posledních letech. V roce 2014, za dob vlády Karla Lagerfelda, se modelky proháněly po pařížském Grand Palais s nákupními košíky signovanými monochramem CHANEL, když byl ve jménu přehlídky palác přeměněn v supermarket s potravinami. O čtyři roky později například Raf Simons nechal modely projít se po runwayi, kterou lemovaly láhve belgického vína, sýry a salámy, pyramidy vyskládané z čokolády a dózy plné citrusů. A takový Calvin Klein svou kolekci Fall / Winter 2018 uvedl na mole zasypaném křupavým popcornem...
Jeden cheeseburger s citrony, prosím!
Když na počátku tohoto roku představil Matthieu Blazy svou v pořadí první kolekci pro dům Bottega Veneta, vyslal na molo dívku oděnou v šatech zdobených jemnými obrysy citronů se zelenými stonky, orosenými lesknoucí se záplavou flitrů. Citrony zdobí také nejoblíbenější artikly značky Dolce & Gabbana, která, balancujíc tak na slastné hranici přijatelnosti a kýče, připomíná atributy spojované s domovinou. A Moschino, které si pro inspiraci obvykle chodí do lednice, převzalo po sezónách oslavujících fast foody a jedlé prvky pop kultury v té letošní třešňový potisk v kombinaci pop artu sedmdesátých let.
Labužnické spojení může představovat cokoli, od prostého faktu, že jídlo je všudypřítomné a návrháři jednoduše chtějí vyjadřovat svou lásku k němu. Motivy mohou být různé. Může být skromným vyjádřením ekonomické prosperity i vyjádřením skutečnosti, že to, co je mimo náš dosah (myšlena je tím vysoká móda), může být ve skutečnosti známé a lehce dosažitelné. Dostaňme do běžným smrtelníkům zdánlivě vzdáleného světa módy každodenní předměty, se kterými máme všichni emocionální nebo nostalgické spojení, a o kolekci inspirované fast foodem si budou lidé vyprávět i ve frontě v McDonaldu...
Zdroj: ELLE, Delish, Dazed