Jeho původ hledejme v popkultuře. Roku 2022 vydala španělská hudebnice Rosalía album Motomami, na jehož obalu byla zcela nahá a jako jediný doplněk měla motokrosovou helmu. Stejného roku přišla FKA Twigs se singlem Honda, oslavujícím touhu po adrenalinu a svobodě. Do plných otáček se od té doby dostává celý módní průmysl, kterému se spojení speed and style líbí. Podle platformy Data But Make It Fashion na přelomu roku 2023 a 2024 vzrostla popularita červené barvy o 149 %, a viní za to takzvaný Lewis Hamilton Effect a celou formuli 1. „Módní svět si uvědomil potenciál, kterého tento sport u globálního publika dosahuje,“ nechal se slyšet šampion pro Business of Fashion.
A módě se motosport zamlouvá...
Podle reportu agentur Karla Otto a Lefty je formule 1 druhým nejrychleji rostoucím sportem, který se podílí na získané mediální hodnotě (EMV) módních značek. Že se naplno angažují v motoristickém sportu, pozorujeme i na módních molech. Vzpomeňme si na rekonstruované šaty ze závodního obleku u Marine Serre, na motorcycle boots od značky Balenciaga, na závodními kombinézami inspirovanou Resort 2023 kolekci domu Chanelnebo na sportu zasvěcenou Spring Summer 2025 ready to wear kolekci domu Dior… Moto sport trend je především oslavou volnosti a návalu adrenalinu, které jakýkoli rychlý pohyb vpřed přináší.
Partnerství, které za to stojí
Na začátku letošního roku svět obletěla zpráva o tom, že se francouzský módní dům Louis Vuitton stává oficiálním partnerem formule 1. Dům hraje v elitním motoristickém sportu mnohostrannou roli, která zahrnuje titulární sponzorství klíčových závodů, počínaje březnovým úvodním závodem v Austrálii, přes značení u tratí a klíčové zviditelnění během vítězných ceremoniálů jako jediný dodavatel kufrů na trofeje. Jde bezesporu o partnerství, které za to stojí: evoluce demografie ve Formuli 1 mění komerční oblast zájmu tohoto sportu, přičemž stále více oslovuje rozmanitější publikum. Do popředí tohoto publika se totiž nyní derou ženy, a to zejména ty, které patří k stále movitější generaci Z.

Historicky byly sponzoři zaměřeni na movité muže a fanoušky se zaměřením na tradici sportu, ale s rostoucím podílem ženských fanoušků se přístup k marketingu vyvíjí. Ženy nyní tvoří 40 procent celkového fanouškovského publika F1, což dává značkám jako Louis Vuitton příležitost využít tohoto rostoucího trendu a propojit se s tímto novým segmentem. Tento posun zaměření také vedl k růstu přítomnosti luxusní módy ve Formuli 1, kde ikonické produkty jako monogramované cestovní kufry a řidiči v luxusní krejčovině nahrazují tradiční symboliku precizně vyrobených hodinek. Růst zájmu o ženské publikum je zřejmý. Díky těmto partnerstvím sport nejen vyhrává závody, ale redefinuje, co znamená vyhrávat se stylem.
- Zdroj článku:
Business of Fashion, Data But Make it Fashion, WWD