Na první pohled a ve srovnání s Instagramem nebo TikTokem se LinkedIn zdá být naprosto nudnou platformou, kde se vůbec nic neděje. Pokud si to myslíte i vy, znamená to, že ho nepoužíváte úplně správně.
Proč by vás to mělo trápit?
Protože se tak ochuzujete o spoustu zajímavých informací, které vás obohatí v životě i v práci. A protože práce se tu nejlépe hledá, až když jste tu trochu aktivní. Čekat s vyplněním profilu na chvíli, kdy přijdete o práci, by se tedy nemuselo vyplatit.
Jak začít? Máte na výběr dvě cesty. Kterou si zvolíte záleží na tom, co je vaším cílem. Chcete změnu a hledáte novou práci? Pak nejprve věnujte pozornost vyplnění vlastního profilu a informací o sobě. Návodů, jak na to, je plný internet, nicméně zásadní myšlenka zní: Celý váš profil by měl odrážet to, kým jste, kým chcete být a jakou práci toužíte najít.
Oslovte, koho chcete. Tady to funguje jinak
Následovat by měl druhý krok - vytvořte si „publikum“. Častou chybou na LinkedInu je, že se skrz něj propojíme jen s lidmi, které známe nebo s nimiž jsme někdy pracovali. Ale mělo by to být úplně jinak - požádejte o spojení kohokoli, kdo vás zajímá, kdo pracuje ve firmě, o jejíchž aktivitách chcete vědět víc a podobně. LinkedIn nefunguje jako Facebook, kde si přidáváte jen přátele, ale ani jako seznamka. Pár zoufalců to sice možná přes LinkedIn zkusí, ale posláním této sítě je skutečně vzájemně se inspirovat v pracovní rovině a většina uživatelů to dodržuje.
Teď, když máte vybudovanou síť kontaktů, dávejte o sobě pravidelně vědět, abyste zvýšili pravděpodobnost, že se váš profil dostane k těm správným očím. Prezentujte svoji práci, ale třeba i myšlenky, ideálně tedy ty profesní, ať už budou spojené s vaší pracovní strategií, zkušenostmi nebo třeba novinkami ve vašem oboru.
LinkedIn jako zdroj informací i vzdělání
A co když práci teď vůbec hledat nechcete? Stejně dejte LinkedInu šanci. Svůj profil budovat nemusíte, i když jak jsme naznačili, z preventivních důvodů vám to neuškodí. Určitě se ale zaměřte na budování vlastní komunity. Totiž právě díky tomu, že se nespokojíte jen s bývalými kolegy, se z vašeho LinkedInu stane zábavné místo, kam budete rádi chodit pro inspiraci.
Obklopte se tu zajímavými lidmi ze všech možných oborů, které vás zajímají. Sledovat tu můžete i své oblíbené firmy nebo třeba módní značky. Díky tomu všemu se podíváte do zákulisí, získáte informace, které by se k vám možná jinak nedostaly, naučíte se něco nového, co možná uplatníte ve své stávající nebo třeba budoucí práci. Řada manažerů a byznysmenů tu totiž sdílí své know how, popisují tu zkušenosti, výsledky svých kampaní a podobně.
LinkedIn je zkrátka skvělý odrazový můstek, ať už se chcete dozvědět víc o autech, módě, ekologii nebo marketingu. A ani v tomto případě sami nic sdílet nemusíte, i když alespoň občas je to fajn - algoritmus vás díky tomu popostrčí k řadě dalších zajímavých lidí, firem nebo informací.
Na úrovni a bez hejtů
A má ještě jednu výhodu. Protože tu nejsou žádné anonymní profily a každý tu vystupuje sám za sebe, prakticky se nesetkáte s lacinými hejty nebo vyšinutými diskusemi. Nikdo se zkrátka na pracovním trhu nechce znemožnit, a tak si tu veškerá komunikace drží úroveň. I díky tomu je tato sociální síť vlastně dost osvěžující.