Dlouhé fronty, vstávání v jednu ráno, dokonce i náznaky fyzického násilí… něco, co bychom čekali před koncertem oblíbeného interpreta nebo při spuštění prodeje nového modelu iPhone. Rozhodně ne kvůli obyčejné flašce na vodu… Nebo snad není obyčejná?
O čem je řeč?
Stanley Cup (pozor, nezaměňujte jej za hokejovou trofej NHL,) má objem něco málo přes jeden litr (40 oz), brčko, rukojeť a zúžený spodek, aby se vešel do držáku v autě. Na Amazonu jej koupíte za 45 amerických dolarů, tedy v přepočtu za více než tisíc korun českých. Oblibu si získal především díky svým izolačním schopnostem. Společnost Stanley se už přes sto let specializuje na výrobuodolných celoocelových vakuových lahví, které udrží nápoje horké i studené po celé hodiny. Nyní však značka tradičně spojovaná s dělníky a outdoorovými nadšenci změnila svou cílovou skupinu s příchodem produktu na TikTok, kterému vládne Generace Z.
Království za kelímek
Přestože se nesmírná popularita této láhve v médiích rozebírá ze všech stran, zdá se, že nikdo přesně neví, jak se to stalo. Oproti jiným virálním produktům to totiž pravděpodobně nebylo přes noc. Je však jasné, že vrcholu toto šílenství dosáhlo během Vánoc, kdy se podle analytiků konzumních trendů objevovaly láhve v povánočních „haulech“ ze všech produktů nejčastěji. Zároveň podle údajů z vyhledávání na Amazonu byl Stanley Cup nejvyhledávanějším produktem na platformě. Nejžádanější byla kolaborace značky se Starbucksem a valentýnská edice, které přiměly lidi vstávat v brzkých ranních hodinách, a dokonce způsobily incident, při němž byl potenciální zloděj v obchodě napaden ostatními zákazníky. Tyto limitované edice se nyní prodávají až za 320 dolarů, v přepočtu za 7 200 korun českých. Uměle vytvořený nedostatek tohoto zboží z něj dokonce vytvořil sběratelský produkt. To vše kvůli láhvi, která netěsní tak dobře, jak se zdá, je tak velká, že se nevejde do batohu ani kabelky a neustále odkryté brčko ji činí nehygienickou.
Odkaz TikToku
Je to skutečná láska k produktu, nebo veškerý humbuk kolem, co způsobil tento obrovský zájem? Ačkoli jsme společností posedlou individualismem, jsme také společností, kterou hýbe FOMO neboli „fear of missing out“, hnací motor konzumerismu. Jakmile něco mají „všichni“, musíme to mít také. Produkty přesahují svůj materiální význam a představují životní styl. Lidé vytvářejí persony, jako je clean girl a vanilla girl, které jsou definovány právě materiálnem, škatulkují a stírají jakoukoli osobitost. Tyto persony podléhají vzorci mikrotrendů a mění se tak rychle, že nejenže nestíháme nakupovat nejnovější senzace, ale především ztrácíme pojem o tom, kdo jsme. Toto je i příběh Stanley Cupu, který se stal dalším symbolem určité přitažlivé „aesthetic“, aneb zmíněné persony, tentokrát definované nepraktickou lahví na vodu.
Zdroj: Complex, New York Post, The New York Times