Ve světě, kde je i jeden jediný obrázek otázkou úspěchu či neúspěchu, není žádným tajemstvím, že sex prodává. Od fast fashion až po top všeho luxusu, sexualita se stala leitmotivem marketingu po celé planetě. Tak jako se vyvíjela společnost, tak se vyvíjely i reklamy. A hranice, slušnosti byly stále prověřovány. My se dnes podíváme na případy, kdy už módní kreativci zahnali své kampaně do takového extrému, že musely být zakázány. Odhalte s námi ty nejkontroverznější reklamy historie, které jsou plné nahoty, sexuální podtextů, drog, a dokonce se objevují i kraví vemena...
CALVIN KLEIN
“Chcete vědět, co je mezi mnou a mými Calviny? Nic.” Když tuto větu zašeptala tehdy ještě patnáctiletá Brooke Shields v reklamě na Calvin Klein Jeans, vyvolala vlnu pobouření. Toto video bylo zakázáno ABS i CBS, jelikož sexualizovaná modelka ještě nebyla plnoletá.
Podobný problém měla i v budoucnosti značka tak často, že byla obviňováná z dětské pornografie. Americké ministerstvo spravedlnosti dokonce zahájilo vyšetřování, kvůli obrovské vlně stížností. Ukázalo se však, že společnost již využívala jen plnoleté modelky, které jen vypadaly opravdu mladistvě.
SISLEY
V jedné z mnoha zakázaných reklam Sisley ztvárnila hlavní roli modelka Josie Maran, která svůdně pózovala s kravským vemenem. Šlo o snímek ze série focené na farmě, kdy měly modelky riskantně zpodobňovat naturalistický exhibicionismus.
YVES SAINT LAURENT
V reklamě na parfém M7 z dílny Yves Saint Laurent nebylo opravdu nic ponecháno představivosti. Černobílý snímek zobrazující modela, kterému byla předlohou slavná černobílá fotka samotného Yvese Saint Laurenta, byl klasickým aktem, na kterém je vidět úplně vše - i mužův penis. Kampaň hlásala do světa heslo: “Parfém se nosí na kůži, tak proč schovávat tělo.” Tehdejší kreativní ředitel značky se zkrátka rozhodl jít “all in”.
GUCCI
Když se někde objevil Tom Ford, znamenalo to okamžitě i dávku kontroverze, o které se mluví dodnes. Tento kreativní ředitel zkrátka rozuměl tomu, jakou má sex moc, a tak vznikala jedna provokativní reklama za druhou. Ve spolupráci s fotografem Mariem Testinem se zrodil i tento “skvost”, kdy ukazovala modelka Carmen Kass v magazínech a na billboardech po celém světě své pubické ochlupení vyholené do písmene G. Reklama byla také celosvětově okamžitě zakázána.
SISLEY
Tato značka prostě věděla, jak se dostat do reklamní problémové historie. Po venkovské exhibici přišel drogový podtext. Glorifikace užívání návykových látek je však nepřípustná a byla i v roce 2007, kdy společnost spustila tuto kampaň.
TOM FORD
Musíme vůbec mluvit o tom, proč byla tato reklama Toma Forda zakázána?
UNITED COLORS OF BENETTON
Mateřská společnost Sisley, Benetton, představila v průběhu let řadu velmi kontroverzních reklam ve spolupráci s italským fotografem Olivierem Toscanim. Ty měly často změnit vnímání lidí či zpochybnit stereotypy. Ostatně stejně jako tento obrázek líbajícího se Papeže Benedikta XVI a šejka Ahmeda el-Tayeba, který pobouřil katolickou církev natolik, že se rozhodla předat celou záležitost soudu. Snímek byl součástí kampaně společnosti pod názvem “UNHATE”, která rovněž zdůrazňovala dopady AIDS či domácího násilí.
DIESEL
Kampaň Diesel “Be Stupid” z roku 2011 byla ve Velké Británii zakázána poté, co ji rada pro reklamu označila za neslušnou a uvedla, že může vést děti ke špatnému chování. Diesel s tímto zákazem sice nesouhlasil, ale nezbývalo nic jiného než v Anglii fotky stáhnout.
MIU MIU
Kampaň Miu Miu z roku 2011, ve které zazářila Hailee Steinfeld vzbudila rozruch především ve Velké Británii, kde byl tento konkrétní snímek zakázán. Čtrnáctiletá dívka, která vypadá, že brečí na kolejích, totiž evokovala sebevražedné myšlenky.