Minulý rok byl ve znamení velkého posunu Instagramu k videobsahu. Obrovský nárůst TikToku, jenž se v minulém roce stal nejoblíbenější internetovou doménou a sesadil tak z digitálního trůnu i velký Google, dohnal Instagram k nutným změnám ve strategii svého brandu. Nebyl to však pouze TikTok, u kterého se Instagram inspiroval, již delší dobu kopíruje také hlavní features svých konkurentů na poli sociálních médií. Jaká budoucnost ho čeká? A co čeká jeho uživatele?
Píše se rok 2010 a my začínáme objevovat novou sociální síť. (Ano, Instagram je v našich životech již více než 10 let…) První vlna bloggerů pochopila výhody Instagramu, postupně se všichni necháváme opíjet drogou jménem externí validace v podobě lajků naskakujících na naše selfíčka, která editujeme přesaturovanými filtry. Každý měl tehdy mnohem větší šanci stát se slavným na sociálních sítích. Právě tehdy vznikl termín influencer, které Ústav pro jazyk český nedávno kodifikoval a uznal, že je v českém jazyce natolik zakořeněné, že není nutné pro něj hledat českou verzi.
Prvních pár let stále mnoho lidí svět Instagramu teprve objevovalo. Instagram splňoval přesně to, co bylo jeho prvotním smyslem, a sice „instantní” sdílení momentů našich životů s našimi sledujícími, s velkým důrazem na fotky. Byly to doby, kdy ještě do jisté míry fungoval organický dosah a každý, kdo si dal tu práci, tak mohl ze svého profilu vybudovat účet s velkým dosahem. Takto vznikly velké influencerské profily. S rostoucí oblibou ostatních sociálních sítí však musel Instagram inovovat, aby si udržel své prvenství.
První, kdo začal ohrožovat Instagram, byl Snapchat. Sociální medium založené na posílání fotek a videí, která za 24 hodin zmizí. Instagram proto do své aplikace implementoval funkci Stories, založenou na téměř totožném principu. Záhy se objevilo IGTV inspirované videi na Youtube, Instagram Marketplace jako Facebook marketplace (používá tuto funkci vůbec někdo?), Explore page a v neposlední řadě Reels, která jsou jasnou reakcí na enormě populární TikTok. Také se vám zdá, že už Instagram není to co býval a není to jen kvůli roztříštěnosti jeho funkcí a možností, jak sdílet obsah?
Na hlavním feedu se už nezobrazují posty lidí, které jsme vídali dříve. Může se nám stávat, že vidíme příspěvky, které jsou klidně i pár dní staré. Proč? Instagramový algoritmus se nyní soustředí na ty příspěvky, které mají největší potenciál, aby se o ně zajímalo nejvíce lidí. Podporuje zkrátka ty úspěšné a ukazuje nám je podle jejich popularity jednoduše proto, že z tohoto postupu také významně těží - především finančně. Organický dosah již téměř neexistuje, vše je potřeba si zaplatit reklamou. V současné době je tedy pro začínajícího nebo běžného uživatele velmi málo pravděpodobné, že bude mít tak velký zásah, jako influencer, který má svůj profil již zavedený.
Začíná se proto mluvit o úpadku Instagramu, nebo o jeho „smrti”. Nenechte se zmást, Instagram jako takový, konkrétně jeho mateřská společnost Meta, jež vlastní ještě Facebook nebo Whatsapp, si vede skvěle, Mark Zuckerberg je stále miliardář. Avšak takový Instagram, jaký jsme znali, ten je již nenávratně pryč. Velké společnosti, jako je např. módní dům Bottega Veneta nebo kosmetická značka Lush si své účty zrušily. Samozřejmě se jednalo o strategický marketingový tah, který si však malý byznys nemůže dovolit. Budeme je následovat? Možná ano, možná ne. Přestává bý Instagram relevantní? To ukáže čas. Nabízí se odpověď, že Instagram čeká podobný osud jako Facebook. Uvidíme, zda nastupující generace Z a ta úplně nejmladší Alpha tuto síť udrží při životě, nebo se z Instagramu stane skanzen mileniálských vzpomínek.