Moravská galerie vyhlásila na začátku léta open call na nové akvizice designu od roku 1989 do současnosti. Počátkem září se sešlo celkem 586 přihlášek od 268 designérů a studií v hodnotě 21 451 365 Kč. Nákupní komise složená z předních odborníků na design a módu vybrala ke koupi 68 realizací z oblasti produktového designu, módy, šperku a grafického designu v celkové částce 2,5 milionu korun Kč. Galerie tak zamýšlí zásadním způsobem rozšířit sbírky rekonstruovaného Uměleckoprůmyslového muzea a zároveň podpoří designéry v kritickém období pandemie.
Grandiózní pomoc designérům
S open callem přišla galerie na počáku léta jako reakcí na kritické období pandemie, které se oblasti kreativních půrmyslů těžce dotklo, a zároveň plánované znovuotevření Uměleckoprůmyslového muzea. Nákup děl je přímou podporou českým designérům a současně naplňuje Memorandum o spolupráci mezi Ministerstvem kultury a Ministerstvem průmyslu při tvorbě a implementaci strategie rozvoje a podpory kulturních a kreativních průmyslů. „Právě uměleckoprůmyslová muzea jsou důležitými aktéry, kteří mohou tuto strategii prostřednictvím své činnosti naplňovat. Česká republika tak má šanci získat do svých sbírek reprezentativní vzorek českého designu a věříme, že tato výzva bude v budoucích letech přímo státem podporovaná,“ dodal Jan Press, ředitel Moravské galerie.
Jaká jména se objeví ve sbírce?
Finální výběr zahrnuje celosvětově uznávané autory, jako je Milan Pekař, Luboš Drtina či Jiří Pelcl, který s Moravskou galerií spolupracuje na plánované výstavě zahájené v červnu příštího roku. Často se jedná o díla unikátní, nesériově vyráběná, ale také již kvalitativně zhodnocená prestižními designérskými cenami, jak podotýká prorektor AMU a člen komise Filip Suchomel: „Tím, že se do sbírek dostanou i autorsky unikátní díla jednotlivých designerů, zároveň často oceněna v anketě Czech Grand Design, je přínosem a věřím, že současné ikonické předměty budou vnímány podobně i za několik desetiletí.“
Mezi novými akvizicemi, které se staly ikonickými relikty současnosti, jsou lahve a hračky od Jana Čapka, ilustrace architektury od Jana Šrámka a Veroniky Vlkové, plstěné klobouky Sofye Samarevy či obruče brýlí Nastassie Aleinikavy. Zajímavou podobu sbírky bude také tvořit nová ilustrace a kresba posledních let, která se propisuje na výšivkách z dílny BRO., porcelánu Kláry Šumové či ilustracích Nikoly Logosové. Jistou pozici ve vybraných dílech zastávají právě mladí tvůrci, jejichž materiálové a myšlenkové postupy jsou v zásadách sociálního, udržitelného a ekologického designu, jako například projekt Metrář, boty návrhářky Marie Niny Václavkové, tvorba Barbora Procházková, Lucie Trejtnarová nebo designérského dua Herrmann a Coufal.
Největší zastoupení mají ve finálním výběru mladí designéři, což pozitivně hodnotí také Jiří Macek, zástupce společnosti Profilmedia, která je organizátorem festivalu Designblok a cen Czech Grand Design a na akvizici se rovněž podílela: „Jsem rád za výrazné zastoupení mladých autorů, kterým může dodat sebevědomí a odhodlaní při realizaci dalších produktů, což je strašně dobře. Výrazných mladých talentů má český design docela dost, ale občas se bohužel rozpouštějí v nelehké realitě průmyslových a obchodních vztahů. Moravská galerie bude jedním z mála vlastníků jejich prvních výrazných kroků.“
Odborná porota, ve které nechyběla česká Elle
Vítěze vybrala ve dvou kolech dvaceti pěti členná porota složená z nákupní komise a nezávislých odborníků. Ta při výběru hodnotila kvalitu, cenovou dostupnost, ale také nepostradatelnost ve sbírkách Moravské galerie. V porotě nechyběla také šéfredaktorka české ELLE Valentina Nízká a vedoucí vydání ELLE Decoration Eva Slunéčková, která iniciativu zhodnotila slovy: „Ukázalo se, že open call byl skvěle načasovanou a formulovanou odpovědí na aktuální situaci a mezi designéry dobře rezonoval. Jsem přesvědčena, že se nám z něj podařilo vybrat pevný základ pro budoucí sbírku současného českého designu, která Moravskou galerii zařadí mezi nejprogresivnější sbírkové instituce u nás.“