Nevyhnutelně ovlivňují skoro všechny předměty naší každodennosti – končí v domácnostech na tapetách, ve filmech a televizních pořadech a v řadě spotřebních výrobků, včetně nádobí, zavazadel, nábytku, obuvi, doplňků a samozřejmě oblečení. Pověstný vzorník Pantone vznikl v roce 1963 k vyřešení problému komplikovaného přizpůsobování barev v polygrafickém průmyslu. Brzy poté se společnost Pantone stala nejprogresivnějším a nejefektivnějším způsobem klasifikace, komunikace a porovnávání barev pomocí katalogu. Každá barva, v každém tónu a odstínu dostala číslo, které ji určovalo.
Vznikla tím pomyslná bible barev, které jsou zkrátka nedílnou součástí naší kultury. Část vlivu, který šíří, je pojištěn řadou kontraktů a dohod, jež společnost každoročně uzavírá s významnými subjekty, jako je Adobe anebo například značka zavazadel Away. Jakmile je barva roku, tedy speciální kategorie odstínu, který společnost uvádí vždy první prosincový den, vyhlášena, zavalí svět (povětšinou, záleží samozřejmě také na úspěšnosti daného odstínu) rozličné produkty přijímající tuto barvu.
Pantone v podstatě vlastní barevný průmysl, takže její vliv hýbe s rozhodnutími v kreativním průmyslu, a to mnohdy v řádech měsíců, klidně i let. Ani její rozhodnutí ale nevznikají náhodně – barva roku je často definována vnímáním spotřebitelů, proto Pantone bedlivě naslouchá průzkumům dalších společností, jako je například Color Marketing Group.
LIVING CORAL
Ne každá Barva roku rezonovala s lidmi tak, jako loňská Living Coral. Korálové tóny se objevily v make-up paletkách či módních kolekcí. Hlavně u Marca Jacobse (modelky na přehlídce měly i do korálova zbarvené vlasy) nebo Dolce&Gabbana a také MiuMiu. Odstín si dokonce vybral Apple. Jen pár měsíců před vyhlášením barvy uvedl na trh nový iPhone ve stejné barvě, což jedině napovídá vlivu, jež mají barvy Pantone a zákulisním dohodám, které společnost uzavírá. Obklopeni digitálními technologiemi jsem se nechali pohltit autentickou přírodní barvou, která nám umožnila spojení s podstatou světa skrytého na dně oceánů, bohužel postupně vymírajícího. Lehká povaha Living Coral umocňovala zábavu a stala se symbolem fúze moderního života.
ROSE QUARTZ A SERENITY
Rok 2016 byl doposud jediným rokem, kdy byla barva Pantone rozdělena do dvou odstínů. Rose Quartz a Serenity společně představovaly hledání pohody a míru. Kombinace teplého růžového tónu a studené modré také zpochybnila barevné vnímání genderové diferenciace. Dvojitá barva představovala rostoucí trend genderové neutrality ve světě módy, a to výrazně ovlivnilo další aspekty designu.
RADIANT ORCHID
V roce 2014 byla Radiant Orchid barvou, která inspirovala kreativitu a originalitu. Byla okouzlující a vzbuzovala sebevědomí. Radiant Orchid učinila zářez především v módě. Od přehlídkových mol až po červený koberec byla Radiant Orchid začleněna do kolekcí oblečení pro muže i ženy po celém světě. Odstínu se mimo jiných tehdy chytily značky Max Mara, či Missoni.
SAND DOLLAR
V roce 2006 si svět získala barva roku s názvem Sand Dollar, tedy neutrální tón, který byl vybrán hlavně z důvodů ekonomických obav definující tehdejší společnost. Barva byla velmi populární v módě i interiérovém designu, připomínající poušť a písečné pláže.
CERULEAN
Měla představovat příchod nového tisíciletí, měla být obrazem klidu a míru. Pantone vydalo statement o barvě roku, protože to byla vůbec první svého druhu. Vybrali si tehdy modrou barvu, protože z průzkumu vyšlo, že se jedná o nejpřirozenější barvu pro všechny, bez ohledu na rasu, pohlaví nebo národnost. Způsob, jakým se modrá používá ve spotřebních výrobcích po celém světě a pro všechny cílové skupiny byl důvodem, proč byla vybrána jako vůbec první barva roku.