Evoluce selfie: jaký vliv mají na ideál krásy?

Kolik máte fotek ve své galerii v telefonu? Věříme, že desetitisíce. Focení se totiž stalo běžnou součástí našich životů, stejně jako psaní zpráv nebo nyní bohužel i nošení roušek. Koho ale fotíme nejčastěji? Podle průzkumů to není pouze naše rodina nebo krásné jídlo, ale především my samotní. Tzv. selfie se stalo fenoménem posledního dvacetiletí a my bychom z jeho dějin nejraději vymazali všechny ty nevkusné #duckfaces nebo příliš výrazné obočí. Selfie trendy měly dopad nejen na nás samotné, ale také na kosmetický průmysl, který v jednotlivých etapách výrazně zaznamenal poptávku po produktech, které byly na sítích právě in. Máte doma také zvětšující lesk na rty, umělé řasy nebo deset druhů tužek na obočí?

Za posledních 30 let jsme vytvořili více autoportrétů než během let předchozích. Je naprosto běžné, že za minutu zvládneme vyfotit minimálně 20 fotografií (nejen sami sebe) a ještě nám to přijde málo, a tak fotíme raději na režim sekvence. Naučili jsme se mírně snižovat bradu i se fotit více zezdola. Vyzkoušeli jsme selfie tyče, natažené ruce i trend prstenů, jejichž odlesk na našich tvářích vytvořil nebeskou záři. Možná lepší než našpulené rty, přehnané filtry nebo záměrně zavřené oči vyfocené na přední kameru. Ano, selfie bylo v jeho prvopočátcích spíše degradováno, ale není snad jen přirozeným projevem našeho ega či narcismu? Všechny ty lajky, srdíčka a komentáře mluví jinak – vytvořili jsme něco, co každý den chceme na našich mobilních obrazovkách vídat. A je zcela pochopitelné, že i tato činnost, ostatně jako každá jiná, podléhá krátkodobým trendům. Ke kterým jste se přidali i vy?

Mohlo by se vám líbit

Dost bylo influencerů. Kvůli pandemii nás přestali bavit

Influencering je průmysl jako každý jiný, a proto i tento způsob vydělávání peněz je momentálně v krizi. Budou nás po pandemii ale ještě zajímat fotky luxusních kabelek, opulentních cest a selfies?
elle.cz

 

1990: Ať žije Photoshop!

Nejoblíbenější grafický editor na světě se narodil ve snaze, aby nám pomohl k vysněným postavám, tvářím bez vrásek a naše vlasy dokázal změnit pomocí pár kliků. Retuše nás opět posouvají k touze po dokonalosti, není téměř nikdo, kdo by si jimi někdy nepomohl. Ruku na srdce, rádi o nich také debatujeme ve smyslu, jestli těch úprav už není trochu moc. Třeba na stránkách módních časopisů. Ale co by to bylo za trend, kdyby ve společnosti nevyvolával horlivou diskuzi?

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

2009: Selfie slovem i fenoménem roku

Vzpomenete si, kdy jste poprvé použili přední fotoaparát u svého mobilu nebo se snažili si převrátit zápěstí natolik, abyste se do záběru toho zadního pohodlně vešli? Pak jste pravděpodobně stáli u zrodu selfie. Učíme se, z jakého úhlu vypadá náš obličej nejlépe, kde při konturování přidat nebo naopak ubrat. Mezi povinnou výbavu se rozhodně řadí zvýrazňující řasenka na obočí, rozjasňovač nebo ten nejtmavší konturovací pudr, co si jen dokážete představit. Kromě toho, že vy začínáte experimentovat, oxfordský anglický slovník vyhlašuje #selfie jako slovo roku.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

2013: Nechte se zinfluencerovat

Máme nové kamarádky – influecerky. Holky, které mají krásnou tvář natolik, že na sociálních sítích dokážou prodat vše od pracích prostředků až po čaj na hubnutí. Víte, jaká byla první reklama na Instagramu? Značka Michael Kors zveřejnila fotku svých hodinek uprostřed francouzských makronek a postupem času se do firem začala prosazovat nová pracovní pozice – manažer sociálních sítí. V roce 2013 Snapchat uvádí také nové filtry na změnu očních duhovek nebo efektu, který vás zobrazí o 50 let starší. 

 

 

2020: Doba koronavirová

Jaké fotky pořizovat v době pandemie, když je všechno fotogenické zavřené a marketingové rozpočty začínají být užší? Co takhle uvázat si polštář značkovým páskem a udělat z nich šaty? Nebo se vyfotit v drahé teplákovce, jak sledujete Netflix? Pandemie trendy selfie na sociálních sítích ovlivnila hodně. Kontroverzní fotky prozrazují, že jste právě byla u kadeřnice nebo na nehtech, i když se to nesmí. Make-up produkty můžete na chvilku odložit, protože půlku obličeje zakrývá rouška a v dnech plných domácí pohody frčí jedině #skincare.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu
Mohlo by se vám líbit

Britští beauty influenceři již nesmí používat zavádějící insta filtry

K tomuto revolučnímu kroku se rozhodla Rada pro reklamu Spojeného království (ASA). Ta uvedla, že zkrášlující filtry je zakázáno používat u placených příspěvků, kdy dochází ke “zveličování efektu kosmetických přípravků a péče o pleť”. Například to tedy znamená, že beauty online guru již nebudou moci používat filtry, které změní odstín či strukturu inzerovaného produktu. Všechny takové komerční počiny budou smazány a nesmí se objevovat na jejich platformách.
elle.cz

Časopis ELLE

Prosincové vydání ELLE 12/24