Kolik máte fotek ve své galerii v telefonu? Věříme, že desetitisíce. Focení se totiž stalo běžnou součástí našich životů, stejně jako psaní zpráv nebo nyní bohužel i nošení roušek. Koho ale fotíme nejčastěji? Podle průzkumů to není pouze naše rodina nebo krásné jídlo, ale především my samotní. Tzv. selfie se stalo fenoménem posledního dvacetiletí a my bychom z jeho dějin nejraději vymazali všechny ty nevkusné #duckfaces nebo příliš výrazné obočí. Selfie trendy měly dopad nejen na nás samotné, ale také na kosmetický průmysl, který v jednotlivých etapách výrazně zaznamenal poptávku po produktech, které byly na sítích právě in. Máte doma také zvětšující lesk na rty, umělé řasy nebo deset druhů tužek na obočí?
Za posledních 30 let jsme vytvořili více autoportrétů než během let předchozích. Je naprosto běžné, že za minutu zvládneme vyfotit minimálně 20 fotografií (nejen sami sebe) a ještě nám to přijde málo, a tak fotíme raději na režim sekvence. Naučili jsme se mírně snižovat bradu i se fotit více zezdola. Vyzkoušeli jsme selfie tyče, natažené ruce i trend prstenů, jejichž odlesk na našich tvářích vytvořil nebeskou záři. Možná lepší než našpulené rty, přehnané filtry nebo záměrně zavřené oči vyfocené na přední kameru. Ano, selfie bylo v jeho prvopočátcích spíše degradováno, ale není snad jen přirozeným projevem našeho ega či narcismu? Všechny ty lajky, srdíčka a komentáře mluví jinak – vytvořili jsme něco, co každý den chceme na našich mobilních obrazovkách vídat. A je zcela pochopitelné, že i tato činnost, ostatně jako každá jiná, podléhá krátkodobým trendům. Ke kterým jste se přidali i vy?
1990: Ať žije Photoshop!
Nejoblíbenější grafický editor na světě se narodil ve snaze, aby nám pomohl k vysněným postavám, tvářím bez vrásek a naše vlasy dokázal změnit pomocí pár kliků. Retuše nás opět posouvají k touze po dokonalosti, není téměř nikdo, kdo by si jimi někdy nepomohl. Ruku na srdce, rádi o nich také debatujeme ve smyslu, jestli těch úprav už není trochu moc. Třeba na stránkách módních časopisů. Ale co by to bylo za trend, kdyby ve společnosti nevyvolával horlivou diskuzi?
2009: Selfie slovem i fenoménem roku
Vzpomenete si, kdy jste poprvé použili přední fotoaparát u svého mobilu nebo se snažili si převrátit zápěstí natolik, abyste se do záběru toho zadního pohodlně vešli? Pak jste pravděpodobně stáli u zrodu selfie. Učíme se, z jakého úhlu vypadá náš obličej nejlépe, kde při konturování přidat nebo naopak ubrat. Mezi povinnou výbavu se rozhodně řadí zvýrazňující řasenka na obočí, rozjasňovač nebo ten nejtmavší konturovací pudr, co si jen dokážete představit. Kromě toho, že vy začínáte experimentovat, oxfordský anglický slovník vyhlašuje #selfie jako slovo roku.
2013: Nechte se zinfluencerovat
Máme nové kamarádky – influecerky. Holky, které mají krásnou tvář natolik, že na sociálních sítích dokážou prodat vše od pracích prostředků až po čaj na hubnutí. Víte, jaká byla první reklama na Instagramu? Značka Michael Kors zveřejnila fotku svých hodinek uprostřed francouzských makronek a postupem času se do firem začala prosazovat nová pracovní pozice – manažer sociálních sítí. V roce 2013 Snapchat uvádí také nové filtry na změnu očních duhovek nebo efektu, který vás zobrazí o 50 let starší.
2020: Doba koronavirová
Jaké fotky pořizovat v době pandemie, když je všechno fotogenické zavřené a marketingové rozpočty začínají být užší? Co takhle uvázat si polštář značkovým páskem a udělat z nich šaty? Nebo se vyfotit v drahé teplákovce, jak sledujete Netflix? Pandemie trendy selfie na sociálních sítích ovlivnila hodně. Kontroverzní fotky prozrazují, že jste právě byla u kadeřnice nebo na nehtech, i když se to nesmí. Make-up produkty můžete na chvilku odložit, protože půlku obličeje zakrývá rouška a v dnech plných domácí pohody frčí jedině #skincare.