Jeden šťastlivec natočí video, které se stane virálním. Lidé naskočí na vlak řítící se za úspěchem, zrodí se vlna videí podobného charakteru a trend je na světě. Podobný scénář platí i pro nejnovější trend přírůstek – deinfluencing.
Snad každý alespoň jednou podlehnul sweet-talku a lákavým doporučením influencera. Jakpak by ne? Přesvědčit dnešní konzumní společnost o koupi nového produktu není nějak náročné. Nespočet uživatelů sociálních sítí se tohoto úkolu chopilo s vidinou budoucí placené spolupráce a PR balíčků už dávno. Pravidla hry ale změnil příchod Tik Toku se svými zkrácenými videi a úpravou algoritmu. Život influencera je teď na dosah téměř každému. Mnohdy stačí jedno virální video a máte zajištěn status „Tik Tok famous“. Množství influencerů v posledních letech rapidně vzrostlo a nyní se nám na každém rohu virtuálního světa někdo snaží vnutit produkty, které nepotřebujeme. Je toho tolik, že to nemůžete stíhat vy ani vaše peněženka.
Slibný začátek Deinfluencingu
Prapůvodní myšlenka trendu je jako pomyslné nadechnutí se čerstvého vzduchu. Zpočátku byli jeho pohonem uživatelé Tik Toku, kteří rozpoutali konverzaci o etickém dopadu nadměrného konzumu. Ve videích propojených stejnojmenným hashtagem vysvětlují, jak nerealistické je konzumovat produkty v takové míře a tempu jako influenceři. Z velké míry i kvůli tomu, že většinu produktů, které se později stanou hitem, dostávají influenceři zadarmo. Tvůrci videí říkají, že nepotřebujeme svou kolekci tvářenek a krémů obohacovat každý týden o další, které jsou zrovna trendy. Nabádají sledující, aby nakupovali uvědoměle, vystačili si pouze s pár produkty, které sedí jim a nekrmili influencer kulturu.
Zní to jako ledová sprcha, kterou sociální sítě potřebovaly, že? Bohužel se ale během několika dní z boje proti kultuře influencerů a jejímu přímému vlivu na nadměrný konzum, stal trend negativních recenzí – což není nic jiného, než influencing.
Návrat do starých kolejí
Influenceři, a spolu s nimi tisíce lidí, začali ve jménu deinfluencingu natáčet videa, ve kterých kritizují především konkrétní kultovní produkty Tik Toku – například tolik oblíbené šampóny a kondicionéry značky Olaplex nebo tvářenky Charlotte Tilbury. Mnoho lidí se zcela odklonilo od původní myšlenky nového trendu a ke každému zmíněnému produktu doporučují cenově dostupnější alternativu. Ačkoliv tento přístup vaší peněžence možná uleví, etickou podstatu trendu to postrádá. Mezi časté oběti této verze trendu patří třeba Dyson Airwrap. Nemáte na něj? Pořiďte si levnější verzi, nabádají deinfluenceři. Má to ale smysl? Odpovězte si sami.
Influenceři obrátili svou potencionální záhubu o 180 stupňů a proměnili ji v marketingovou strategii. V době, kdy je trh přesycen a oni ztrácí svou kredibilitu, je transparentnost a upřímnost naprostou nutností. Pokroucená verze deinfluencingu jim umožňuje být upřímnější v jejich videích. Hraje do karet snaze influencerů vybudovat vztah se svými sledujícími. Rezonovat s nimi a stát se tím spolehlivým a důvěryhodným přítelem na telefonu, který by vám nikdy med kolem pusy nemazal.
S láskou, tvé autentické já
Rok 2023 je rokem kvality nad kvantitou. Je naprosto v pořádku udělat si jednou za čas radost hmotnými statky. Nakupujme však uvědoměle a nebuďme otroky proměnlivých trendů. Každému sedne něco jiného. Udělejte si čas na to, abyste našli, co vyhovuje vám a investujte do toho. Dejte prostor své autenticitě a vyhledávejte totéž u lidí a značek, které sledujete.
Zdroj: elle.in, Tik Tok, Business of Fashion