Ženskost ve všech barvách
Mnoho mileniálek a příslušnic generace Z vyrůstalo s nenávistí všeho dívčího. Měly v sobě zakódované, že být dívčí, znamená být povrchní a slabá. Příčila se jim růžová, nechtěly nosit copánky ani mašličky. Ty stejné ženy, které se v dětství a dospívání od ženskosti odvracely, v ní teď nacházejí útěchu. Uvědomujeme si, že být ženou je krásný, a tak opěvujeme veškeré aspekty ženství, včetně těch, které byly po staletí záminkou společenského útlaku. Právě nad tím se kritici girl trendů pozastavují. Přestože mladší generace většinou proti stereotypům bojuje, teď je zdánlivě akceptuje, dokonce glorifikuje.
Girl math
Máme tu například girl math, tedy dívčí matiku, skrze kterou ženy přiživují stereotypní představu, že neumí hospodařit se svými financemi. Pro ty, kteří tento trend neznají, jedná se o snahu ospravedlnit své nákupy. Uživatelky TikToku například označují hotovost za falešné peníze, u kterých se nepočítá, když je utratí nebo trvají na tom, že ušetřily, když nakoupily ve slevě. Propagují tak stereotyp, který ženám v minulosti bránil dosáhnout finanční nezávislosti. O něco pochybnější je trend, v rámci kterého tvůrkyně na Tik Toku vysvětlují politické a ekonomické dění dívčím jazykem - ve svých metaforách používají především nakupování a randění. Na první pohled zábavné video posiluje patriarchální myšlenku, že ženy jsou ze své podstaty méně inteligentní.
Bimbo feminismus
S takzvanou girl-ifikací trendů do jisté míry souvisí bimbo feminismus, který oslavuje hyperfeminitu a rozkládá archetypální předpoklad, že ženskost a inteligence se vzájemně vylučují. Přestože někteří jej berou jako krok zpět, posunuli jsme se minimálně v tom, že do hyperženské estetiky už nejsme nuceny. Ženy, které si tuto estetiku osvojily, zkrátka přišly na to, jak si z patriarchálně nastavené společnosti vydobýt něco pro sebe. O podobném smýšlení hovoří kniha supermodelky Emily Ratajkowski My Body, která systému, s nímž nesouhlasí, využila a zpeněžila svou krásu, aby dosáhla větší svobody.
Zahojená
Nejde ale pouze o činnosti, ke kterým připojíme slovíčko girl. I popularita Taylor Swift, Barbie od Grety Gerwig a písničky Just a Girl od No Doubt nám vzkazuje, že dívky se přestávají omlouvat za to, že jsou dívkami a ženy za to, že jsou ženami. Už neskrývají záliby, které jsou obecně vnímané jako ženské. Možná našly komfort v pocitu sounáležitosti, možná hojí rány z dětství, kdy kolem všeho dívčího chodily obloukem. A možná jsou tyto girl trendy jen odlehčenou a ironickou reakcí na genderové stereotypy, které se tolik bojíme oživovat.
Zdroj: Vox, The Guardian