Léto je tady a s ním i co? Cestování, dovolená a zasloužený odpočinek! Jenže pozor, to není vše. Na cestách do zahraničí nás mohou potkat i nepříjemné chvíle (náklady na ošetření, zpoždění zavazadel, způsobení škody někomu jinému atd.). A není nic horšího, než dovolenou nejen promarodit, ale ještě k tomu i třeba platit zbytečně za ošetření, které může pokrýt pojišťovna. Člověk si možná řekne, že vlastně o nic nejde, ale opak je pravdou – tyhle věci mohou cestování úplně pokazit. Společnost AXA Assistance, která se specializuje na oblast pojištění a asistence, o tom ze svých statistik a průzkumů ví své. Setkává se totiž neustále s případy, kdy kvalitní cestovní pojištění zachránilo celou dovolenou.
Jak ale správně postupovat v případě, když se něco přihodí?
Všude slyšíme – sjednejte si to správné cestovní pojištění. Nikde už se ale tolik nepíše, co vlastně dělat ve chvíli, když daná situace nastane. Člověk lehce zpanikaří, a to ho může ve finále stát více, než když postupuje v klidu. Samozřejmě je potřeba znát své pojištění, jeho rozsah a limity - budu-li mít přehled, co vše mé pojištění pokrývá, mnohem lépe se přizpůsobím vzniklé situaci v cizině. Obecně je však důležité.
1. Nejprve kontaktovat asistenční službu
Vždy se obraťte na asistenční službu své pojišťovny, která by měla být neustále připravena podat vám pomocnou ruku v případě potřeby. Nonstop servis by měl být samozřejmostí a spolu s tím i komunikace v několika světových jazycích. Obrátit se na ni tak můžete v případě, kdy si nebudete s něčím vědět rady, budete potřebovat zajistit nějakou službu apod. V případě, že se např. dostanete do křížku s lékařem, který si postavil hlavu a odmítá vás ošetřit, měla by vzniklou situaci vyřešit přímo s ním. Současně by měla zajistit i zaplacení veškerých poplatků za poskytnutí léčby (samozřejmě to, co je v rozsahu).
2. Nezapomenout vše zdokumentovat
O co se pojišťovna má opřít, pokud nebude mít dostatečné podklady k tomu, co se skutečně stalo? Je proto potřeba nezapomenout obstarat vše potřebné, co se v dané chvíli pořídit dá. Od formulářů, lékařských zpráv, účtů za léky, fotografií škody, policejních protokolů, výpovědí svědků až po doklady o zakoupení veškerých věcí. Pamatujte, že čestné prohlášení často nestačí.
3. Nárok po návratu uplatnit co nejdříve
Pokud okolnosti nedovolují kontaktovat asistenci už v zahraničí (což v některých případech může ovlivnit výplatu pojistného plnění), je možné nárok uplatnit i zpětně. Je však potřeba s tím příliš neotálet. Při pozdějším nahlášení se může řada věcí (např. komunikace s nemocnicí, poškozenou stranou atd.) výrazně zkomplikovat. Pozdější podání nároků může u některých škod dokonce ovlivnit výši pojistného plnění. Navíc, čím dříve svůj nárok podáte, tím dříve dostanete vyjádření od pojišťovny.