I před boomem sociálních sítí lékaři získávali věhlas a nové klienty pomocí médií, ale řekněme, že tam byla ještě jakás takás jistota, že jejich práce zachycená televizní kamerou a prověřená televizním štábem, je skutečná a důvěryhodná. Od té doby, co každý může veřejnosti předložit jakékoli fotky, aniž byste měli záruku, že na nich skutečně je jeho práce a nebo že se nedíváte na výsledek důmyslné retuše a fitrů, je vybírání si plastického chirurga nebo třeba odbornice na zvětšování rtů na pováženou.
Americký sen z Instagramu
Americký plastický chirurg Dr. Anthony Youn pro časopis Allure popsal svůj kariérní boost díky médiím – a obzvláště těm sociálním. Začínal v Detroitu, byl čerstvě vystudovaný a snažil se získat svou klientelu. „Nosil jsem bagety do ordinací rodinných lékařů, vedl debaty v místních klubech a doufal, že si mě někdo vybere za svého lékaře,“ řekl o svých začátcích. Pak se ale objevil v epizodě seriálu Dr. 90210, americkém televizním seriálu zaměřeném na plastickou chirurgii na bohatém předměstí Beverly Hills. Následující den poté, co byl díl s jeho účastí odvysílaný, se k němu objednalo 14 nových pacientů. A pak? „Moje ordinace málem explodovala,“ vzpomíná Dr. Youn.
Následující roky Anthony Youn rozdělil mezi vystupování v televizi v pozici experta na estetickou medicínu a čas na své klienty. Když pandemie covidu v roce 2020 uzavřela jeho praxi, vydal se cestou sociálních sítí. „Začal jsem vytvářet obsah, který neměl pouze lákat lidi, aby přišli do mé ordinace, ale vzdělávat je a zároveň je pobavit a rozesmát v děsivém období,“ říká Dr. Youn. Díky tomu se stal jedním z nejznámějších (a nejzábavnějších) plastických chirurgů na světě s více než 8 miliony sledujících na TikToku, dalším milionem na Instagramu (@tonyyounmd), s vlastním YouTube kanálem a Snapchatem.
Plastická chirurgie je show, ale ne cirkus
Dr. Youn patří do skupiny „instagramových chirurgů“, lékařů, kteří si vybudovali na sociálních sítích masivní fanouškovskou základnu. Sdílejí tam svou práci, její výsledky na svých pacientech. Sdělují tam své názory, operační techniky a tipy na lepší zotavení. Reagují na videa jiných, boří lékařské mýty a spekulují o zákrocích, které si dopřávají celebrity. Zvou budoucí klienty do svých ordinací. A někdy také tančí nebo zpívají. Občas ale získávání pozornosti na sociálních sítích překročí vkusnou hranici. Jistá americká lékařka plastické chirurgie Katharine Roxanne Grawe, zvaná také „Dr. Roxy“, přišla o svou lékařskou licenci poté, co několik pacientů utrpělo následky po operacích, jejichž části byly živě vysílány na TikToku. Vysílání operací přitom není nelegální. Má spíš jiný nepříjemný důsledek – je natolik poutavé, že přitahuje nové followery. Spousta followerů pak budí dojem, že je daný lékař ve svém oboru skutečná kapacita, i když ve skutečnosti tomu tak vůbec být nemusí. Potvrzuje to Joseph Jericho, marketingový ředitel sociálních médií pro odborníky v oblasti estetické medicíny v Beverly Hills: „Někteří lékaři, kteří jsou na internetu velmi slavní, jsou v samotném oboru z velké části neznámí.“ vysvětluje. „Takoví lékaři nepřednášejí na kongresech, dokonce na ně mnohdy ani nejsou zváni, nevyměňují si zkušenosti s kolegy. Místo toho se stávají populární tím, že rapují nad pacientem v narkóze nebo modelují prsy v brýlích posázených kameny Swarovski,“ objasňuje. Tím, že mnoho zákroků a jejich výkon vypadá jako cirkusové vystoupení, prý instachirurgové vyvolávají pochybnosti i strach mezi těmi, kdo o operaci vážně uvažují.
Češi jdou s dobou
Ne každý doktor ale dělá ze své práce show. Většina z nich prezentuje seriózní výsledky své práce proložené střípky ze soukromí, které je má lidsky přiblížit jejich sledujícím a klientům. Mezi renomované české plastické chirurgy, kteří dělají osvětu tématu plastické chirurgie a zároveň ukazují, co se sklapelem dokážou, patří například Juraj Payer, Lucie Kalinová, Igor Slaninka, Martin Chorvát, Matěj Patzelt a další. Stále více lékařů si je vědomých faktu, že schopný lékař bez sociálních sítí se sice dopracuje ke skvělé reputaci, ale jeho renomé se v dnešní době šíří především po sítích. Mnoho lékařů proto zaměstnává instagramové správce svých účtů, aby jim je vedli a budovali jim na sítích prestižní jméno. I lékaři, kteří si před lety mysleli, že sociální sítě nepotřebují, mění názor a účty na nich si zřizují. Vědí, že vedle progresivnějších kolegů se bez nich neprosadí, i když je jejich práce na sále stejně dobrá. V roce 2018 časopis Aesthetic Surgery Journal zveřejnil zjištění, že „žebříček plastických chirurgů Google oceňuje přítomnost na sociálních sítích před akademickým rodokmenem a zkušenostmi“. Analýza ukázala, že ve výsledcích vyhledávání Google na první stránce dominují lékaři s větším počtem sledujících. A to není zanedbatelné. Google je jedním z prvních míst, kde lidé hledají plastické chirurgy.
Nové platformy, noví klienti
Kromě toho Instagram a TikTok generují nové klienty z řad mladé generace. Donedávna byla plastická chirugie cílem těch, kteří na sobě pozorují známky stárnutí, nebo chtějí opravit něco, co podle nich není hezké a způsobuje jim komplexy. Příslušníci Gen Z ale na TikToku a Instagramu hledají inspiraci, jak ještě vylepšit to, co je už dobré. Drtivá většina žen, které přicházejí na zvětšení rtů nebo prsů je nemá v nevyhovujícím stavu. Prostě touží po tom, aby vypadaly jako když použijí filtr nebo jako je má jejich oblíbená influencerka. Pokud narazí na profil progresivního lékaře, jehož práce se s jejich představou shoduje, už dál nehledají, ale rovnou se objednávají. Klientek, které pochází ze sociálních sítí, jsou až dvě třetiny. Popularita na sociálních sítích s sebou nese další aspekt – lékaři, kteří mají spoustu sledujících a tím také klientů, si mohou díky vysoké poptávce dovolit navýšit ceny.
Objednání přes direct, výplně z Číny
Vedle práce plastických chirurgů ale na sociálních sítích bují také propagace takzvaných kosmetoložek – údajných expertek na aplikaci výplní do tváří a rtů. Dnes a denně na sociálních sítích čtu příspěvky žen, které sdílejí své zkušenosti s neprofesionálním přístupem v takových salonech, stejně jako následnou nespokojenost s výsledky zákroku. Efekt v lepším případě velmi brzy zmizí, v horším se leckdy výplně deformují. Zpravodajský server iDnes dokonce před pár dny přišel se zprávou o ženě, které v podobném salonu zohyzdili tvář. I přesto se ale stále najde spousta těch, které podlehnou dojmu fotografií na feedu různých salonů, aniž by s jistotou věděly, že se skutečně jedná o prezentaci práce daného salonu. Nechají se také zlákat cenou výplní, která se od cen na renomované klinice může lišit až o tisíce. Na rozdíl od klinik ale používaný výplňový materiál nemusí pocházet z certifikovaných zdrojů, kde ho smějí nakupovat pouze lékaři. Na čínských nebo polských internetových tržištích lze koupit výplňový materiál i bez toho, aniž by se nakupující musel prokázat lékařským diplomem a certifikátem, že může s tímto materiálem pracovat. Varovným signálem může být také to, že je možné se objednat pouze přes direct message, že daná ordinace nemá svůj oficiální email nebo někdy dokonce ani telefon. Je sice skvělé se při hledání toho pravého plastického chirurga nechat inspirovat moderními sociálními sítěmi, ale protože jde o změny tváře a těla, které se mnohdy už nedají vzít zpět, není nad to pak volit starosvětský způsob potvrzení svého názoru – zeptat se někoho, kdo má s daným lékařem nebo salonem opravdu zkušenost a dá vám feedback, na který se můžete spolehnout.
Zdroj: Allure.com, Healthline, Instagram