Kosmetika se dělí na dvě skupiny – první instantně vylepšuje váš vzhled, což je především líčení nebo třeba stylingové přípravky do vlasů, a ta druhá zajišťuje pokožce nebo vlasům dlouhodobou péči a zdraví. Asi tedy tušíte, že mnohem pečlivěji byste měla vybírat přípravky z druhé skupiny, a za ty pak také klidně utratit o něco víc.
Snadná rovnice
Najít sérum, krém nebo čisticí produkty, které pleti přinesou komfort, zbaví ji aktuálních problémů, a ještě zajistí nezbytnou výživu a hydrataci, která funguje jako prevence, není úplně jednoduché. Proto když už se vám to podaří a nemusíte na těchto položkách šetřit, nedělejte to. Pokud nemáte vlasy zdravé, silné a pevné od přírody, nešetřete ani na šamponech či kondicionérech.
Samozřejmě to automaticky neznamená, že čím dražší kosmetika je, tím je kvalitnější, tím více vám bude vyhovovat. Jen je fajn nemuset se orientovat podle ceny a ne vždy se musíte rozhlížet jen mezi luxusními značkami. Když totiž například víte, že vám vyhovuje péče s kyselinou hyaluronovou, můžete si klidně pořídit lacinější produkt, protože přidat tuto ingredienci do krému či séra není nijak nákladné.
Pár korun v rozpočtu můžete ušetřit při výběru dekorativní kosmetiky. Posuzujte ale každý produkt jednotlivě. Zásadní položka je určitě make-up, který může pleť podráždit či zbytečně zatížit, když si vyberete špatně, anebo naopak hydratovat, pokud sáhnete po správném.
U tvářenek, očních stínů nebo rtěnek, které nenosíte každý den a střídáte je, pak můžete klidně sáhnout po obyčejnějších. Je tu ale jedno velké ale. Vždy raději kupujte značky, se kterými už máte nějakou zkušenost a víte, že vám vyhovují, případně si o daném brandu něco přečtěte na internetu. Pokud se vám značku ani nepodaří vygooglovat, natož abyste našli její webovky, nezávislé recenze a zmínky v prestižních magazínech, dejte raději ruce pryč.
Věda versus marketing
Teoreticky se můžete ještě orientovat podle složení na obale, pokud se v něm dobře vyznáte, ale pokud značka nemá žádné seriózní zázemí na internetu, nemáte jistotu, že je složení důvěryhodné.
Zároveň mějte na paměti, že jedině značky s nějakou historií a jistým úspěchem na trhu, si mohou dovolit věnovat peníze i do podrobných výzkumů a do vývoje těch nejlepších technologií a produktů. Ovšem pozor – rozlišujte peníze investované do vědy a peníze věnované marketingu. Někdy se ani ten nejlepší přípravek bez reklamy neobejde, ale chtějte po své kosmetice obojí. O způsobu, jakým značky své produkty vyrábí a vyvíjí, byste se pak také měli celkem snadno dočíst na webových stránkách.
Počítejte také s tím, že za kvalitní přírodní kosmetiku si připlatíte, zvlášť pokud využívá bio ingredience, je vyráběná zodpovědným přístupem, a ještě využívá ty nejmodernější technologie, které i z přírodních složek udělají anti-age zázrak.
Pozor na alergické reakce
Samostatnou kapitolou pak jsou nákupy kosmetiky pro citlivou pleť. Hodně citlivá pleť bývá většinou odkázána na pro ni přímo určené, většinou lékárenské přípravky, a nevyplácí se příliš experimentovat.
Pokud máte třeba jen citlivější oční okolí, nový stín, ale třeba i korektor vždy nejprve otestujte na malém kousíčku kůže. Mezi levnějšími přípravky najdete třeba i spoustu opravdu kvalitních a efektních řasenek, ale stejně jako s každým novým nevyzkoušeným produktem, i s nimi raději nejprve proveďte malý test.
Teoreticky byste mohla klidně ušetřit i při nákupu například laků na nehty, ale zvlášť u výraznějších odstínů je dobré počítat, že půjdou hůř odstranit. Je pravda, že kvalitnější laky déle vydrží, ale opět to nemusí být jen ty nejdražší - perfektně drží Essie i OPI, přestože jejich ceny často nedosahují ani poloviny částky za stejně kvalitní laky Chanel či Dior.
Každému sedí něco jiného
U laků na nehty je také krásně vidět, že záleží i na uživateli – ať už se bavíme o pleti, či nehtech, každému drží a vyhovuje něco trochu jiného. Kromě toho záleží i na aplikaci – na nevyčištěných mastných nehtech nevydrží více než den nebo dva ani ten nejlepší lak, stejně jako ten nejlepší krém nebude působit správně, když pleť pod ním důkladně nevyčistíte.
Zdroje: elle.com, quora.com