Změna cyklu
Trendy se mění rychle a my jsme společnost, která jim snadno podléhá. Každý týden narazíme na internetu na virální produkt, který musíme mít. Tahle beauty a skincare mánie přispívá k tomu, že kosmetický průmysl má ročně na svědomí více než 120 miliard kusů plastových obalů. Právě tady přichází na scénu refills, které jsou tu od toho, aby prolomily cyklus „nakoupit, spotřebovat, vyhodit“. Proč bychom měli zahodit luxusní obaly, které nás stály nemalé peníze (a ke kterým mámo často sentimentální pouto), jen proto, že jsme spotřebovali jejich obsah?
Ale já recykluji!
Netrápí vás v tomto ohledu svědomí, protože poctivě třídíte a žijete v blahosklonné představě, že drtivá většina vašeho beauty odpadu je zrecyklována? Recyklace bohužel není vždy tak snadná, jak si myslíme. Neuvěřitelných 91 % plastů se recykluje. Je to významné číslo, ale proces recyklace je tak trochu minové pole. Nejen, že jsme zmateni tím, co lze skutečně umístit do recyklačního koše, ale některé země prostě nejsou vybaveny správnými zařízeními pro zpracování určitých plastů. Všichni vědí, že plasty jsou problematické. Skutečnost je taková, že se jich do našich oceánů každý rok vysype 12 milionů tun. Jedním z největších viníků je přitom kosmetický průmysl – hromady celofánů, plastových obalů, pozlacených víček a aplikačních lžiček od krémů, to všechno končí na hromadách s odpadem.
Šetrně a designově
Třídění a recyklace jsou potřebné a chvályhodné. Skutečným řešením není ovšem odpad recyklovat, ale raději ho vůbec nevytvářet. Refillová revoluce se v beauty světě šíří rychlostí blesku. Značky jako Guerlain nebo Penhaligon’s nás už roky lákají na své elegantní flakony a nyní je můžeme plnit znovu a znovu. Ať už jde o rtěnky, parfémy nebo šampony – mnoho značek přichází s konceptem designových, udržitelných obalů, které si budeme chtít vystavit na poličce, nikoli vyhodit do koše. K tomu je samozřejmě potřeba změnit přístup k nakupování, počítat s počáteční investicí, která ale z dlouhodobého hlediska uleví našemu svědomí i naší peněžence – refilly totiž bývají až o půlku levnější než původní balení.
Malý krok, velký efekt
Potenciál je obrovský. Je ale potřeba, aby informace, že je refill produkt nejen šetrný k planetě, ale i výhodnější pro zákazníka, pronikla do povědomí širší veřejnosti. „Když jsme představili novou řadu Kérastase Elixir Ultime s elegantní skleněnou lahvičkou a refill balením, ambasadorka značky Sydney Sweeney pomohla zákazníkům pochopit myšlenku refillu. Když je bude kupovat jen malá část zákazníků, dopad nebude velký, ale pokud se nám podaří oslovit 30–40 %, bude to mít obrovský efekt,“ vysvětluje Martina Slezáková, členka nejužšího vedení L’Oréal Česká republika.
Lidé jsou dnes více než kdy dříve informováni o dopadech svých nákupních rozhodnutí na životní prostředí. Poptávka po ekologických produktech je na historickém maximu a boom refill kosmetiky je toho důkazem. Konečně je na obzoru trend, který má smysl, budoucnost a kterému by měl propadnout každý z nás.
- Zdroj článku:
ELLE,com, Sustainable Earth