Tomáš Predka: Umění, které mění skupenství

 

S Tomášem se znám asi pět let a navštěvuji ho již ve třetím ateliéru, v Praze jich vystřídal několik. Časem došel k tomu, že mu nejvíc vyhovuje mít ateliér tak blízko domova, aby se ke své práci mohl dostat kdykoli. Dopadlo to tedy tak, že pracuje doma. „Je to v podstatě takový umělecký home office,” směje se Predka, který absolvoval roku 2013 v ateliéru Vladimíra Kokolii na pražské AVU.

Tomáš Predka

 

Během studia se rovněž zúčastnil stáží na UMPRUM v ateliéru Jiřího Černického a na Akademii výtvarných umění ve Vídni u německého malíře Daniela Richtera. V roce 2017 pak získal Cenu kritiky za mladou malbu. Predka se vyhýbá konkrétním definicím své tvorby, ale pokud by měl vybrat jedno popisné slovo, byla by to těkavost – ve smyslu změny skupenství, mizející látky a přeměny.

Jeho přístup navazuje na tradici tzv. expanded paintings, která nevnímá malbu dvoudimenzionálně limitovanou hranicí blind rámu, ale jako nosný objekt, se kterým lze pracovat ve více vrstvách. Predkovy obrazy tak poznáte – mají specifickou barevnost a určitou míru lehkosti v různých hustotách barvy. Někdy pracuje s pastózními nánosy, jindy skládá barevnost po tenkých lazurách, až docílí výsledného efektu. Kombinuje akrylové a olejové barvy, hloubky obrazu dociluje právě změnou konzistence – tedy kontrastu, sytosti a krycí schopnosti materiálu. Poslední dva roky pracuje se spreji a air­brushem, který mu v tomto směru přináší zcela nové možnosti. Souhrn jeho dosavadní práce můžete vidět v nové autorské knize, na které spolupracoval s grafickým designérem Milanem Nedvědem a vydavatelem Tomášem Pospěchem (nakladatelství PositiF). 

Mohlo by se vám líbit

Ženy v umění #8: Mnohovrstevnatá Veronika Čechmánková

Tentokrát nám (svůj) svět umění poodhalila fotografka a intermediální umělkyně Veronika Čechmánková. Mysleli jste si, že fotografie je striktně figurativní záležitostí? Opak je pravdou a abstraktní práce Veroniky jsou toho důkazem.
elle.cz

Časopis ELLE

Prosincové vydání ELLE 12/24