Studiopepe je mezinárodně uznávané milánské interiérové a produktové studio, které založila Arianna Lelli Mami a Chiara Di Pinto. Ústředním motivem jejich projektů je silná autorská vize, eklektický a multidisciplinární přístup – ve svých interiérech propojují design, umění a architekturu.
Konference Pulse Prague propojuje odborníky z oblasti interiérového designu, produktového designu a architektury. Jak se na toto propojení díváte vy?
Veškerá kreativita spolu souvisí a má mnoho podob. To, co propojuje architekturu, interiérový design a produktový design je přítomnost a ústřední role člověka.
Byla jste hlavní porotce pro interiérový design v rámci konference Pulse Prague. Naučila jste se něco při pohledu na práci ostatních?
Vynikly za mě projekty proměňující industriální prostory, původně určené pro továrny nebo jiné účely, v restaurace nebo zábavné prostory. Je to fascinující, obzvlášť když vidím projekty v částech Evropy, kde je spousta průmyslových budov. V Miláně a v Itálii jich tolik nemáme. Viděla jsem několik projektů s takovou vizí a je to velmi inspirativní.
Které otázky by si každý designér měl podle vás položit před zahájením projektu?
Designéři by měli přemýšlet o tom, jak lidé žijí v prostorech, které vytvářejí. Někdy projekty vypadají skvěle na fotkách, ale nejsou moc obyvatelné. Častým problémem je špatné osvětlení, které bývá příliš silné nebo příliš bílé, zejména v restauracích a hotelech. Světlo je život, proto je nesmírně důležité vybrat to správné. Také je třeba nepřeplňovat prostor zbytečnými věcmi. Lepší je soustředit se na jeden silný nápad, méně je více. Hodně oblíbené jsou statement pieces a unikátní prvky, protože udělají projekt působivým. I ty vždy musí být součástí příběhu prostoru. Klíčová je komunikace a důvěra mezi designérem a klientem, stejně jako v jakémkoliv jiném vztahu. Klient musí mít pocit, že opravdu rozumíte jeho potřebám a vizi. Pokud klienti cítí, že je neposloucháte, postupně se od projektu distancují.
Vyprávění příběhů hraje ve vaší tvorbě významnou roli. Jak vkládáte příběhy do svých designových projektů?
Strašně rády vyprávíme příběhy. Je to součást naší vize, naší historie. Plyne to přirozeně a pomáhá nám to udržet projekt konzistentní. Když postavíte projekt na příběhu, někdy mu dokonce dáte jméno, udrží to vizi jasnou po celou dobu procesu. Samozřejmě by ty příběhy neměly být jen pro nás; primárně vkládají do projektu hloubku a vnitřní svět.
Někdy začínáme s vizí nebo obrazem, a jindy vytváříme mood board. Na brainstormingu máme spoustu nápadů, inspirujeme se minulostí a různými formami umění. Poté filtrujeme to, co je nezbytné, a soustředíme se na jednu hlavní myšlenku. Je důležité začít s širokou vizí a pak ji zúžit.
Kdy do tohoto procesu zapojujete klienta?
Na začátku představujeme koncept, obvykle s mood boardem, obrázky, materiálovými a barevnými vzorníky, které vysvětlují vzhled a atmosféru projektu. Ve druhé fázi přidáváme skici a ilustrace, abychom lépe vysvětlily, co děláme.
Kdybyste si měla vybrat klíčový designový prvek – barvu, osvětlení nebo materiál – který z nich je pro vás – nejdůležitější?
Barva, osvětlení a materiál jsou vzájemně dost propojené. Světlo obklopuje vše, takže ho nelze ignorovat. Barvy úzce souvisí s povrchem nebo materiálem – modrá na betonu vypadá jinak než modrá na hladkém povrchu kvůli texturám, stínům a patinám. Barva a materiál jsou tedy úzce propojené. U materiálu pak nejde o to, jak je materiál vzácný, ale o to, jaký vyvolává pocit, jaký má povrch a jaký dojem zanechá, ať už je drahý a sofistikovaný nebo jednoduchý.
Co je těžší? Navrhovat interiér pro úplně nový, prázdný dům?
Ano, je to těžší, protože když máte něco, od čeho se můžete odrazit – třeba starožitný detail, strop, zeď – může to být výchozím bodem příběhu. Když máte bílou, prázdnou místnost, musíte začít od úplného začátku. Ale je to také velká výzva a skvělá příležitost. V takovém případě je důležité začít s klientem, vést dialog, abyste pochopili jejich potřeby a možná i vášně. Například pokud je sběratelem umění, můžete se zaměřit na tento detail a vytvořit příběh na základě toho.
Kam chodíte pro inspiraci?
Hodně nás inspiruje moderní umění. Také rády navštěvujeme továrny a objevujeme nové i staré materiály a techniky, jak s nimi pracovat. Baví nás zjišťovat, co můžeme s různými materiály udělat – je to velice inspirativní.
Ve své prezentaci jste mluvila hodně o kráse. Myslíte si, že různé země vnímají krásu odlišně?
Krása je křehký, filozofický koncept. Zahrnuje proporce, poctivost a respekt. Bavíme-li se o designu, skutečná krása spočívá v tom, jak design respektuje styl své doby, ne proto, že je módní a trendy, ale proto, že odpovídá danému momentu. Je potřeba přemýšlet o tom, pro koho projekt je, kde se nachází a jaká je tamní kultura. Není snadné toho dosáhnout, ale je to něco, na co by se designéři měli vždy soustředit.
Jak pracujete s trendy vy?
Trendy jsou důležité, ale my se jim snažíme nepodléhat. Je potřeba mít odvahu upustit od něčeho, co se líbí vám. Jakmile to pronikne do mainstreamu, znamená to, že to tvoří další stovky designérů. Měli bychom se snažit inovovat a vytvářet nové, vlastní vize, místo abychom opakovali to, co už dělají ostatní.
Je pro vás teď snazší komunikovat s klienty než na začátku?
Ano, je. Jsme duo, takže někdy si jedna z nás s klientem sedne lépe než druhá. Je to pouze o emoci a intuici. Nicméně s praxí se zlepšujete v tom, jak klienty vést a přesvědčovat je o své vizi.
Co byste poradila začínajícímu designérovi / designérce?
První věc je najít svůj vlastní vizuální styl, svůj vlastní mood board. Může se v průběhu času vyvíjet, ale musí být autentický. Také je dobré mít širší záběr – nezaměřovat se jen na jeden typ projektu. A pokud pracujete s týmem, je důležité pracovat na dobré work flow a efektivně řídit lidi.
Jaké jsou vaše sny nebo cíle do budoucna?
Rády bychom více pracovaly na hotelech a restauracích. To jsou místa, kde se lidé mohou bavit a cítit se jako doma mimo domov. V hotelu můžete zprostředkovat svou vizi, jak by měl prostor působit a jak se v něm žije. Dělaly jsme část hotelu v Paříži před několika lety, a byl to velmi zajímavý a náročný projekt. Rády bychom v této oblasti dělaly více projektů.
Je skvělé, že se hotely a restaurace stále více zaměřují na interiérový design...
Určitě. Na této práci je nejzajímavější, že musíte brát v úvahu všechny aspekty projektu – od grafického zpracování až po catering. Pro nás je všechno součástí designu. V restauraci nebo hotelu je zajímavé pracovat s tím, jak se jídlo servíruje, jak spolupracovat s šéfkuchařem, jak se stará personál, jaké jsou květiny, světlo – každý detail vypráví příběh skrze design.
- Zdroj článku:
Autorský rozhovor