Bylo by filmu bez módy? těžko říct. Je to právě ona, kdo často v kinematografii hraje prim. Nechte mě jmenovat: Černé šaty Mireille Darc s odhalenými zády až na samý okraj toho, co dle etikety odhaleno být může ve filmu Velký blondýn s černou botou. Audrey Hepburn v úvodní scéně Snídaně u Tiffanyho jako Holly Golightly, oblečená v Givenchyho minišatech, s korunkou, dlouhými rukavicemi, perlami a černými brýlemi na očích. Bílé proklatě krátké šaty s vysokým límečkem v kultovní scéně filmu Základní instinkt, Sharon Stone s cigaretou v ruce v místnosti plné mužů. Neposedné bílé šaty Marilyn Monroe ve filmu The Seven Year Itch (Slaměný vdovec), zdvihající se v poryvu průvanu. Záviděníhodná sbírka Fendi Baguette Carrie Bradshaw v Sexu ve městě. Velké brýle s modrými skly Jane Birkin ve snímku La Piscine (Bazén).
Ikonické vintage šaty Chanel, které na sobě měla Penélope Cruz v Broken Embraces. Sytě zelená dlouhá róba Keiry Knightley v The Atonement (Pokání). Šaty se špagetovými ramínky Elviry Hancock v podání Michelle Pfeiffer ve Scarface (Zjizvená tvář). Bílá košile a precizní ofina? To je Mia Wallace v podání Umy Thurman v Pulp Fiction. Neův kožený kabát a úzké brýle v Matrixu. Barevná kimona Tildy Swinton ve čtyřroli sebe a tří replik-automatonů ve sci-fi Teknolust. Business šatník maniakálního Patricka Batemana v American Psycho. Vivian Ward v červených večerních šatech s bílými rukavicemi a moment, pro který jsme si Julii Roberts zamilovali. „This is an Alaïa!” prohlásila Alicia Silverstone v roli Cher Horowitz v devadesátkové kultovní klasice Clueless a znamenalo to další bod pro červené šaty. V těchto filmových momentech nesehrály hlavní roli herečky, ale móda. Neucházejí se o sošku Oscara, nýbrž o místo v našich srdcích a v popkultuře.
Kostým, mocný to nástroj
Móda je oblastí kultury, která odjakživa svět kinematografie ovlivňovala. To víme již od dob největší slávy stříbrného plátna a vzestupu hvězd starého Hollywoodu. Je to kostým, co mnohdy dokonce sehraje klíčovou roli při vykreslování postav a vývoji příběhu, a stává se vypravěčem děje, aniž by potřeboval slov. Slouží jako prvek komunikace, který vnímání diváka v prvních minutách filmu dokáže ukotvit v časoprostoru. Aniž by hlavní postava cokoli stačila povědět, vy zkrátka víte, o čem bude řeč. Možná už ji podle jejího kostýmu důvěrně znáte? Kostým je mocný nástroj a může fungovat zkratkovitě i tak, že se skrze něj do postavy zamilujete – ať už jde o Adama Drivera v na míru ušitém obleku a brýlích v roli Maurizia Gucciho, o politováníhodnou Bridget Jones v groteskní situaci v králičím oblečku či o Rory Gilmore, která se zkrátka obléká tak, jak jste se v nultých letech oblékali i vy. Bavíme se o ztotožnění se s postavou i o vyvolání touhy. Vybavte si scénu z vašeho oblíbeného filmu a… you name it.
Chcete pokračovat ve čtení? Článek v plném znění najdete v červencovém vydání ELLE. Nenechte si jej uniknout, nebo si rovnou dopřejte předplatné magazínu. Obojí si můžete objednat až do své schránky za speciální cenu a s poštovným zdarma na tomto odkaze.
Zdroj: autorský článek