Pandemie uštědřila módnímu průmyslu pořádnou ránu, ale zatímco tradiční evropské domy si více méně drží své prodeje, návrháři za oceánem mají strach o svou budoucnost. Newyorský fashion week se konal výhradně ve virtuálním prostředí, a proto ho řada známých návrhářů zcela vypustila. Prezentace, která najednou postrádá společenský aspekt potkávání se, prohlížení si kolekcí nejen očima, ale i rukama, šeptání drbů v kuloárech, networkování a focení se, jim najednou nedává smysl.
Svou účast jen pár hodin před začátkem zde odvolal dokonce i Tom Ford, který je předsedou asociace amerických návrhářů. Někteří designéři se rozhodli prezentovat své kolekce po vlastní ose, jako například všemi minimalisty opěvovaný módní dům The Row. Sestry Olsenovy, kterým patří, ukázaly kolekci už v lednu a umožnily svým zákazníkům okamžitý nákup své pre-kolekce. Jiným tvůrcům se vlastně kvůli epidemii znatelně ulevilo. Přestali cítit onen tlak na neustálou produkci a nutnost se účastnit mnohých přehlídek.
Do této skupiny patří třeba Prabal Gurung, renomovaný designér, jehož modely nosí kromě celebrit třeba Michelle Obama nebo Kamala Harris. Co by tedy návrhář, zasažený pandemickými opatřeními, měl podle Gurunga a dalších úspěšných amerických tvůrců, určitě udělat? Vytvořit dokonalý lookbook a video svého nového oblečení. Pak může oslovit zákazníky po celém světě a nepotřebuje k tomu ani opustit svůj ateliér.
I menší značka může prorazit v celosvětovém měřítku. Důkazem je příběh newyorské značky Khaite, kterou založila designérka Catherine Holstein. Do povědomí většiny z nás se dostala díky svetru a pleteném topu, který vynesla Katie Holmes. Jednalo se o model zajímavý, protože klasický kardigan na knoflíčky doplňovala vykukující pletená podprsenka. Brzy podobný model uvedl řetězec Zara a z málo známého módního domu je najednou hit.
Jak se ke Katie Holmes ale v první řadě outfit vůbec dostal? Přinesla jí ho její stylistka Allison Bornstein, což je mimochodem skvělý návod i pro české designéry. Pokud chcete, aby váš model nosil váš vysněný zákazník, nečekejte, až se hranice otevřou a daná osobnost si ho možná prohlédne naživo v showroomu nebo v rámci nějaké přehlídky. Pošlete svůj artefakt rovnou renomovanému stylistovi a doufejte, že najde uplatnění.
O tom, že takový postup funguje, vás může přesvědčit příběh české designérky obuvi Karin Onderkové, která své extravagantní střevíčky pod značkou Shoedaism poslala například stylistovi Lady Gagy a oblékl je pak Billy Porter.
Výše zmíněná značka Khaite má podle prognóz zažít v tomto roce 120% nárůst tržeb. Plánuje také otevření evropských obchodů, které nechce budovat jako butiky, ale v rámci renomovaných obchodních domů. Ty zatím v Čechách postrádáme, i tak si ale z úspěchu značky Catherine Holstein můžeme vzít příklad. Říká totiž, že v době krize lidé potřebují nosit slušivé střihy a velmi nositelné materiály. Návrhář by měl podle zakladatelky Khaite teď odhodit své umělecké ambice a šít „především to, co se dobře nosí".