Právě vyšlo v ELLE: Supermodelky 2.0

Vraťme se do roku 1994, kdy Kate Moss s Johnnym Deppem řádí jak utržení ze řetězu v losangeleském klubu Viper Room, který rebelský herec i spoluvlastní. V tomto podniku, kde se schází hollywoodská smetánka, dochází také k několika předávkováním, z nichž ne všechna skončí happy endem. Společnost 90. let však přítomnost drog a jejich konzumaci neskrývá, popkulturní produkce připravuje lačným fanouškům jednu dávku za druhou. Stačí si vzpomenout na filmové hity Pulp Fiction nebo Trainspotting. 

Kate Moss si dokonce vysloužila přezdívku „The Tank“ (volný překlad by zněl „cisterna“) za svou schopnost spořádat neuvěřitelné množství kokainu v kombinaci s vodkou. Naomi Campbell nezůstává pozadu a v roce 1999 podstupuje léčení ze závislosti na bílém prášku a alkoholu. Ačkoli je už dlouho čistá, stejně je dodnes nejznámější „drama queen“ modelingového prostředí. Její agresivní chování, jež vyústilo ve fyzické napadení asistentky, nyní vystřídala obsese vše otírat antibakteriálními ubrousky. Přesvědčte se sami na jejím YouTube kanále Naomi, je to celkem zážitek.

Korektor netřeba

Ale zpět k období, kdy světové módní značky dokonce toužily po tvářích ztělesňujících takzvaný „heroin chic look“. Tento trend byl reakcí na dokonalé modelky s ženskými tvary v podání Cindy Crawford, Claudie Schiffer nebo Elle Macpherson. „In“ bylo vypadat vyhuble, unaveně a bledě, ideálně rovnou s černými kruhy pod očima. Taková Jaime King nové ideály krásy splňovala na jedničku. Z Omahy v Nebrasce se ještě jako dítě dostala do záře reflektorů, kde jí už ve čtrnácti letech nabídli heroin. Jak sama vzpomíná, nic jiného neznala: „Byla jsem obklopena užíváním drog. Nezažila jsem to jinak. Redaktor, fotograf… prostě všichni kouřili nebo si píchali, bylo to pro mě přirozené. Myslela jsem, že tak to prostě funguje.“ Špatná pověst ani bulvární senzace však velké klienty neodrazovaly od toho, aby tyto bad girls reprezentovaly jejich produkty po celém světě. Naopak to bylo žádoucí. Dodávaly jim totiž cool faktor.

Dvacet let v modelingovém byznysu znamená obrat o 180 stupňů. Módní domy nyní chtějí hodné holky.

Followers wanted

Kdybychom měli dnešní hvězdy módních kampaní definovat jednou jedinou události, vybraly bychom pravděpodobně tuto: Hailey Bieber se vdává ve dvaadvaceti za Justina Biebera a oba svatosvatě přísahají, že před svatbou spolu neměli sex. Dvacet let v tomto byznysu znamená obrat o 180 stupňů. Módní domy chtějí hodné holky, jež se v deset večer věnují seberozvoji a meditaci. Ony navíc nejsou dávno už „jen“ modelkami. Zakládají vlastní značky, tvoří obsah na internet a charitativní či vzdělávací aktivity jsou na jejich denním pořádku. Vliv, který dnešní supermodelky díky sociálním sítím mají, je něco, co dokážou značky náležitě ocenit. Taky už se na počet followerů přihlíží při každém castingu. Donedávna nablýskaný a nedosažitelný svět se odkrývá obyčejným smrtelníkům. A ti jsou synonymem kupní síly. Když váš nový produkt vidí bezmála 120 milionů instagramových fanoušků Kendall Jenner, šance, že se bude pěkně prodávat, se vám určitě zvýší. A proto si čtyřiadvacetiletá hvězda účtuje za jeden sponzorovaný post 611 tisíc dolarů. 

Supermodelky 2.0

Novodobé IT girls se snad s mobilem v ruce narodily a ze svého života dobrovolně dělají reality show, po které je poptávka. Tři nejúspěšnější současné modelky – Kendall Jenner a sestry Gigi a Bella Hadidovy – navíc mají s tímto formátem původně televizní zábavy zkušenosti už od dětství. Kendall jako mladší sestra celebrity Kim Kardashian patří do klanu, jehož osudy diváci sledují už od roku 2005: Keeping up with the Kardashians má neuvěřitelných 15 sérií. Matka Gigi a Belly Yolana byla zase jednou z účastnic The Real Housewives of Beverly Hills...

... více se dozvíte v lednovém magazínu ELLE, který je právě na stáncích!

Časopis ELLE

Prosincové vydání ELLE 12/24