Je pondělí ráno a vás čeká obvyklá denní rutina. Rychlá sprcha (4 minuty), čištění zubů (30 sekund), hledání dvou stejných ponožek (6 minut), aplikace suchého šamponu (2 minuty, protože se vám víčko skutálí za pračku), kratičká kontemplace nad marností celého tohoto procesu v celodějinném měřítku (12 sekund). Nejste si toho vědomi, ale je to po třítisícíosmistépáté, co tento obřad provádíte. Tak jako miliony dalších duší, které si ráno co ráno věší kolem krku bílé plastové karty, jimiž si odpípnou příchod do zaměstnání.
Těm všem, hrdinným dělníkům úřadů a korporací, věnoval Balenciaga módní přehlídku jarní kolekce. Molo získalo podobu auly Evropského parlamentu, jejímž středem procházely modelky i najatí zástupci běžného lidu: právníci, lékaři, inženýři. Kráčeli pomalu, tak, jak jim dovolily příliš dlouhé nohavice, z nichž vykukovaly černé hrany kožených kancelářských mokasín. Anonymní delegáti všednosti v takřka identických oblecích. Návrhář Demna Gvasalia při práci zevrubně prozkoumával uniformy byrokratů, a tak je jeho kolekce plná sak a plášťů krabicovitého střihu. Během přehlídky vyslal mezi diváky tým, jenž by se mohl jako celek nechat ihned najmout nějakou nadnárodní firmou. Nechyběla by v ní viceprezidentka, vedoucí účtárny, zástup sekretářek, vrátný, zaměstnanec ostrahy ani hlídač parkoviště. K vidění byly i visačky a podniková výšivka na klopě, která z dálky připomínala logo Mastercard. A hlavní doplněk sezony podle Balenciagy? Výraz, který říká, že jste ráno vstali levou napřed, a kdo se s vámi pustí do křížku, zle pochodí.
ANONYM
Uniformy všech podob měly a mají nezastupitelnou úlohu. Dávají ostatním na vědomí, že nepatříte k tlupě Vlčího drápu, ale Bílého pižmoně. Že nehrajte za Arsenal FC, nýbrž roznášíte poštu.
Neexistuje návrhář, který by se jimi neinspiroval. Maison Margiela představil pro letošní jaro modely, které by obstály jako přepychové halloweenské kostýmy: na mole se objevili námořníci, myslivci, zdravotní sestry a celá strážní četa. Armádní zeleň upřednostnil i módní dům HermŹs, streetwearová značka Piet zase uvedla šaty připomínající elastický trikot člena vesmírného sboru.
Americkému návrháři Thomu Browneovi zakořenila v mysli vzpomínka na vlastní uniformu z katolické školy, a tak její prvky promítá takřka do veškeré své tvorby. Helmut Lang uctil novou kolekcí zaměstnance laboratoří a výzkumných ústavů. Značka Gucci oblékla dívky do takřka stejných bílých overalů – sedmadvacetiletá modelka Ayesha Tan Jones mezi nimi vyčnívala jen proto, že si na dlaně napsala protestní heslo „Duševní zdraví není v módě“. Solidární společenství pak vyzařovaly modelky na poslední přehlídce Niny Ricci. Díky stejným pokrývkám hlavy působila show jako defilé spanilého sesterstva barevných kyblíků.
JAKO VEJCE VEJCI
Všechny věci a zážitky, které stojí za to mít a zažít, jsou výjimečné, originální, exkluzivní a jedinečné. Nikdo vám nenabídne zboží se slovy: Poohlížíte se po jednotvárnosti? Dál nepátrejte, jsme specialisté na uniformitu a stereotyp! S námi se budete cítit tak obyčejně a přehlédnutelně, že se v davu rozpustí kontury vaší existence.
... více se dočtete v únorovém čísle magazínu ELLE, který je právě na stáncích!