Van Graaf Junior Talent
Tradiční soutěž mladých finalistů nemohla letos na MBPFW chybět. Porota sestavená z šéfredaktorů českých magazínů, mezi nimiž byla i módní redaktorka ELLE Milena Žuravljova, hodnotila tři dámské a jednu smíšenou soutěžní mini kolekci ze čtyř looků.
Jako první představoval svou tvorbu Jaroslav Vích, kterého si veřejnost pamatuje coby jednoho z kreativních tvůrců české značky JARDA PRAHA. Inspirací mu posloužily fotografie Marka Borthwicka, ilustrující rychle plynoucí čas a také stopu, kterou po sobě zanecháváme. Minimalistické kusy připravené k ready-to-wear sestávaly z klasických kusů dámského šatníku, kombinující lesklé a matné povrchy na černých skinny kalhotách nebo prodlouženém saku.
Druhým finalistou byl Tomáš Němec. Již na loňském týdnu módy všechny očaroval svým printovaným pufferem, který se následně stal instagramovou senzací. Pro svou Van Graaf kolekci však zcela změnil kreativní směr a o něco více se přiblížil tématice filmu Lux Aeterna, režírovaného francouzským režisérem Gasparem Noe. Hra stínů ho inspirovala k vytvořiení korzetových topů kombinujících hedvábí a transparentní látku, nebo také překrásných crop bolerek s ostrými hranami koncentrujících pozornost na poprsí. Vibe kombinující elementy nové Balenciaga a Keeping Up With Kardashians mu nakonec přinesl vítězství, jelikož reflektoval jeho technickou zdatnost tvořit téměř haute krejčovství.
Třetím finalistou byla Vendula Menšíková, jejíž práci si pamatujeme díky loňské prezentaci na MBPFW a také WE'RE NEXT, kde tvořila kolekce společně se svými kolegy Janem Syrovátkou a Vaškem Černým pod značkou STUDIO 3. Menšíková představila mini-kolekci s názvem Afterlife, odvozenou od vize dystopické budoucnosti zániku civilizace. Coby absolventka Liberecké univerzity má inklinaci k experimentům s materiálem – kromě deadstock textilu využila také nové techniky dezénu, pletenin ale i tavených syntetických vláken v rámci kterých zkouší, jakou míru degenerace teplem dané materiály snesou.
Poslední byla kolekce Tobiase Schuberta, kterého si mnozí budou pamatovat coby účastníka akce WE'RE NEXT, který spojil síly s Aliendiesel pro vytvoření oblečení inspirovaného virtuálními a alternativními světy. I tato kolekce vycházela ze stejné tematiky, kdy použil overaly potištěné neonovými tribaly připomínající kostru. Oděvy také doplnil o fantasy elementy přibližující nás světu videoher a NFT, tvořených EVA pěnou, tekutým latexem nebo molitanovou výplní. Naší pozornosti však neunikly fantastické (či fantasy) boty, vytvořené z fotbalových tenisek na atypickém podpatku, doplněné o plastové holenní chrániče, které působily velmi novátorsky a avantgardně.
Vanda Janda
Na prezentaci kolekce uzavírající Mercedes-Benz Prague Fashion week byl sál naplněný k prasknutí. Doslova hvězdnou show v podání Vandy Jandy si nemohli ujít slavní ani mladí fashionisté, natěšení na pozitivní vibe Full Time Divy. Už při vstupu do Haly 13 bylo jasné, že se bude jednat o zcela jiný zážitek než ten, který jsme očekávali od ostatních přehlídek – o tom napovídal i růžový catwalk a hvězda instalovaná u vchodové brány.
Ať už Vandu Jandu máte rádi nebo ne, její role v československé módě je neodmyslitelná. Plní pomyslnou roli Jerremyho Scotta pro Moschino – hluboké koncepty plné skrytých symbolik jdou ve jménu estetiky stranou, místo nich nastupuje explicitní „girly” móda, která vykládá na stůl všechny své karty naráz. Styl poválečného amerického preppy glamu kombinující vizáž Jackie Kennedy a Barbie pochopitelně není pro všechny, ale bylo by asi chybou nad ním mravoučně ohrnovat nos, a to hlavně když Vanda nyní tvoří již bez mistra Borise Krále. Módní designéři jsou hnáni silou klientely – stejně, jako dříve byli výtvarní umělci podporováni světovými mecenáši. Není proto divu, že návrhářka má své stálé místo na MBPFW. Zkrátka umí navodit dobrou náladu a oslavný efekt, působící jako rozverné kamarádky vyhánějící vás z kouta na taneční plochu a nutící vás se konečně taky trochu odvázat. Právě tento hypnotický efekt mají její show, které vás buď podmaní svou estetikou nebo alespoň velmi nakažlivou hudbou zlatých osmdesátek.
Letošní LUCKY STAR kolekce vznikla z jednoduchého symbolu, který se promítl coby dekorativní element do celé kolekce. Klasické 50's A-line šaty, tylové závoje nebo i nápis „Full Time Star” na tričkách bylo jednoduché identifikovat. Byť inspirace vzešla z jednoduchého znaku hvězdy, promítla se i v hlubší symbolice. „Nejsou to jen tak náhodně našité flitry – například na růžových šatech se ukrývá souhvězdí, pod kterých se narodila babička a také ženy, které jsou mám velkým vzorem. Třeba Sophia Loren nebo Peggy Guggenheim. Všechno bylo našívané ručně, a stálo mě to čtyři měsíce práce,” řekla Vanda pro ELLE. I ti největší cynici však musí přiznat, že něco na té Vandě je...