MSCHF představuje kabelku, na kterou potřebujete mikroskop

Umělecký kolektiv MSCHF představil drobnou kabelku jako formu kritiky luxusní módy. Tato miniaturizovaná verze kabelky, označovaná kolektivem jako vrchol miniaturizace, má výšku 657 mikrometrů a délku 700 mikrometrů. Kabelka, vyrobená z neonově zelené fotopolymerní pryskyřice, byla vytvořena 3D tiskem pomocí technologie běžně užívané pro výrobu biotechnologických struktur. Ačkoliv je viditelná lidským okem, pro pozorování detailů je nutný mikroskop. Tento drobný model má rukojeť a logo značky Louis Vuitton, pod mikroskopem je pokryt vzorem monogramu této značky. Kevin Wiesner, kreativní ředitel společnosti MSCHF, označil tuto kabelku za komentář k nepraktičnosti stále se zmenšujících luxusních kabelek. „Existují velké kabelky, normální kabelky a malé kabelky,“ uvedl. „Různé značky se v různých dobách pouštěly do extrémů každé z nich.“ Nejde podle něj o kritiku konkrétní značky, ač se terčem stala kabelka OnTheGo od Louis Vuitton, vinu nese celý módní průmysl. Kabelka, která je menší než nejmenší, je platná leda tak pro mravence. Nenapadlo vás někdy to samé, když jste do své luxusní mini bag nemohli zavřít víc než jen rtěnku a klíče?

Bez mikroskopu to nepůjde 

Mikroskopická kabelka MSCHF, menší než zrnko soli, je vyrobena stereolitografickým procesem, který se běžně používá pro výrobu drobných mechanických biotechnologických struktur. „Jak se kdysi funkční předmět, jako je kabelka, zmenšuje a zmenšuje, jeho status se neustále abstrahuje, až se stane čistě značkou,“ uvedl kolektiv. „Dřívější malé kožené kabelky stále vyžadovaly ruku k nošení, stávaly se nefunkčními, nepohodlnými pro svého nositele. Mikroskopická kabelka to dovádí do úplného logického konce. Praktický předmět je přetvořen v šperk, veškerá jeho funkce se vypařila.“

MSCHF

 

Kritika se zhmotnila v uměleckém objektu

Kabelka má být vystavena v Paříži v zapečetěném gelovém pouzdře umístěném pod mikroskopem spolu s jejím obrazem na obrazovce předtím, než bude koncem tohoto měsíce prodána v online na aukci Just Phriends. Aukce Just Phriends, kterou pořádá Sarah Andelman, bývalá kreativní ředitelka pařížského butiku Colette, který byl uzavřen v roce 2017, je zároveň součástí aukční společnosti Joopiter. Tu loni založil americký hudebník a hudební producent Pharrell Williams, jenž se nedávno stal kreativním ředitelem pánské sekce právě domu Louis Vuitton. Můžeme tedy očekávat podobné pomyslné králíky z klobouku tohoto tvůrce, který svou první kolekci pro dům odhalí již toto úterý? Trocha kritiky na vlastní konto neuškodí, zvlášť ve chvíli, kdy se přetaví ve virální žert.

Rození mistři provokace

Brooklynský kolektiv MSCHF je známý svými parodickými uměleckými díly, včetně bankomatu, který ukazuje zůstatky na běžných účtech uživatelů, a tenisky naplněné krví, na jejichž návrhu se podílel americký hudebník Lil Nas X. V loňském roce měl kolektiv první samostatnou výstavu v galerii v New Yorku, na níž byla k vidění lednička plná funkčního LSD. Před nedávnem také seskupení přepadlo internet směšně velkými červenými botami, tentokrát se zaměřilo na odvětví luxusních kabelek a předvedlo poněkud menší žertík s ještě větším ohlasem.

MSCHF

Zdroj: The New York Times, MSCHF, Dezeen, Highsnobiety

Časopis ELLE

Prosincové vydání ELLE 12/24