Poselství, které vyslala do širého světa, bylo poselstvím ženské síly. Vždy připravená, vždy rozhodná, vždy perfektně oblečená. Vystihuje ji mnoho – rodinné brože, kostýmky, klobouky, lakované lodičky a kabelky Launer. Základní stavební prvky uniformního přístupu Jejího Veličenstva k služebnímu šatníku, který byl však vždy doprovázen důvtipnými detaily a drobnými odkazy, vytvářely pospolu obraz oddané vladařky.
Královna vždy dokázala velmi pokorně komunikovat s lidmi, a to nejen pomocí slov, ale i módy. V listopadu 1947 se postarala o velký módní moment, když se provdala ve Westminsterském opatství za Philipa Mountbattena. Její svatební šaty byly utkány ze saténu zakoupeného za poukázky na příděl. Británie byla v roce 1947 stále pod válečným přídělem, takže si musela koupit látku na šaty s kupóny. Tisíce Britů se pokusily darovat své vlastní přídělové kupóny princezně, všem poděkovala, ale nepřijala je. O šaty dlouhé třináct stop se jí tehdy postaral Norman Hartnell, svým přístupem k samotnému nákupu však vzkázala zotavující se Británii, že je jednou z lidu. Jako nová královna a mladá matka pak nosila Alžběta výhradně britské návrháře, aby pomohla po válce obnovit průmysl a podpořila tamní tvůrce. Této tradici zůstala věrná až do svých posledních dní.
Její módní vyznání skrývalo mnoho poselství a drobných sdělení, která na první pohled nemusela být čitelná. Například po příjezdu do Irska v roce 2011 měla královna na sobě velmi specifický odstín zelené. Byla to pečlivá volba odstínu, která nepředpokládala, že královna získá zpět Irsko, ale místo toho prokázala citlivou poctu v přelomovém okamžiku. Poněkud sentimentálnější vzkaz vyslala do světa volbou brože pro svatbu vévody a vévodkyně z Cambridge v roce 2011. Ze svého bohatého dědictví klenotů si vybrala právě The True Lover’s Knot, údajně největší ze své sbírky. Jeho design byl symbolem významu dne jak v jejím osobním životě, tak pro linii nástupnictví.
Královna zaměstnávala vlivné poradce od Normana Hartnella, oblíbeného návrháře její matky, přes krejčího v Savile Row Hardie Amiese, až po kurátorku jejího šatníku po poslední desetiletí Angelu Kelly. Ta stála u kormidla královnina šatníku a stala se přitom blízkou důvěrnicí Jejího Veličenstva, zodpovědná byla především za obleky v barvách duhy, které světu demonstrovaly, že móda žen v letech může být vskutku hravá a zábavná. Mimochodem, královna šla s dobou, a právě prostřednictvím Angely Kelly v roce 2019 oznámila, že již nadále nebude nosit novou kožešinu.
V současné době můžeme odkaz královnina stylu sledovat především ve skříních jejích rodinných příslušníků. Jak velí protokol, její diadémy a šperky si členové rodiny často půjčovali pro své svatební dny nebo státní záležitosti. Princezna Beatrice dokonce jedny z babiččiných šatů na svou svatbu v roce 2020 oblékla.
Způsob, jakým královna Alžběta využívala módu jako metodu vizuální komunikace, podpořil a signalizoval samu vážnost její role v moderní historii. Královna měla ráda módu a užívala si ji, i když byla známá tím, že nejšťastnější je v sukni, šátku a kabátu na loukách ve skotském Balmoralu. Znala však sílu módy a její řeč. Kabáty ve všech odstínech duhy vždy tón v tónu sladěné s klobouky udělaly z královny odvážnou postavu, která vyčnívala v davu. A chtě nechtě z ní udělaly jednu z průkopnic módy 20. a 21. století.
Zdroj: Elle.com, Toronto Star, Getty Images