Pondělní dopoledne patřilo Schiaparelli. Zatímco se Paříž probouzela, v Petit Palais se už vše chystalo k velkolepé podívané. Vše musí být perfektní, vždyť jde o odhalení nejkreativnější kolekce domu. Ateliéry odhalují všechny své karty a sází na nejpreciznější savoir faire svých pracovníků, kteří strávili celé měsíce vytvářením kolekce, která se ukáže pod ostrým drobnohledem přihlížejících.
Přiblížit se božské dokonalosti
Haute couture kolekce nesla příznačný název Icarus, podle varovného řeckého mýtu o zkáze přílišných ambicí. Konzistentně oslňovat není nic jednoduchého, ale Schiaparelli se to pod vedením jednoho z nejtalentovanějších kreativců módního průmyslu Daniela Roseberryho opětovně daří. Tuto sezonu se pařížský dům zamýšlí nad tím, jak moc se může přiblížit ke slunci, zrovna tak jako bájný Ikarus. „Couture nám připomíná, že dokonalost má svou cenu. Jak vysoko můžeme v couture jít? Tak vysoko, jak nám to slunce – a bohové – dovolí,“ uvedl v tiskové zprávě ke kolekci kreativní ředitel. Sezonu za sezonou se techniky zdokonalují oproti té předchozí a u některých kreací je těžké si představit, kolik prostoru pro dokonalost ještě může být. Božské dokonalosti se Schiaparelli bezesporu přibližuje – vždyť jde s každou odhalenou kolekcí o bájnou výpravu do tajů couture.
Pocta minulosti, pohled do budoucnosti
Významnou inspirací byli velikáni couture minulosti. Daniel Roseberry zmiňuje Madame Grès, Charlese Fredericka Wortha, Paula Poireta, Yvese Saint Laurenta a Azzedina Alaïu, kteří postavili pilíře couture světa. Náznaky historických siluet se setkávají s projevy modernity v dokonalé symbióze, což se projevuje v každém modelu kolekce rozličným tvaroslovím. „Už mě unavuje, jak všichni neustále kladou rovnítko mezi modernost a jednoduchost: Nemůže být nové také propracované, barokní, extravagantní?“ Ptal se Roseberry ve svých poznámkách k přehlídce, které často připomínaly spíše manifest. „Nestala se naše fixace na to, co vypadá nebo působí moderně, omezením? Nestálo nás to naši představivost?“ Zpochybňuje pravidla soudobého minimalismu a jako odpověď odhaluje komplexní couture dílo.
Království za korzet
Korzety v pase modelky svazují na úplné maximum, siluetu jen umocňují gravitaci vzdorující výstřihy, v oblasti dekoltu se od těla odcizující na propastné mezery a odhalující vnitřní krejčovinu, nebo ostře přehnané boky, tvarované předimenzovanými vycpávkami. Snížený pas ostře střežený korzetem u kolenou odhaluje objemné zvonové sukně. Pompézní tvary a sochařské siluety zdobí množství kamínků a korálků, pohybující se s každým krokem nositelky. Při ladné chůzi modelek své doby – Alex Consani, Kendall Jenner, Mony Tougaard, Angeliny Kendall, Loli Bahii či Lulu Tenney – si můžeme vychutnat pohled na kreativní projev domu. Tvořivost té nejpreciznější krejčoviny se projevuje v závratně úzkých korzetech, vyrobených ze strečového saténu nataženého na základně vyrobené tradičními krejčovskými technikami pro dokonalý bezešvý efekt. Vynalézavost couture se pak projevuje na modelech s peřím namočeným v glycerinu, aby působilo těžším dojmem. V kolekci se znovu objevují modely ze stuh, které jsou pro dům příznačné, stejně tak jako surrealistické motivy, tentokrát abstraktnější než kdy dřív – tvar klíčové dírky lze spatřit ve střihu sak, korzety nabývají tvaru těla bílé holubice a nechybí studie lidské anatomie.
Tady je svět ještě v pořádku
Cílem kolekce bylo zachytit současnou krásu ve své nejpreciznější podobě bez toho, aniž by byla potlačena elegance starých časů. Některé modely se inspirovaly saky s výraznými rameny z třicátých let minulého století nebo prostějšími šaty ze čtyřicátých let, které nás vedou do hlubin archivu Elsy Schiaparelli. Možná šlo o manifest maximalismu. A možná jen o tvůrčí projev ateliérů a jednoho kreativního ředitele, který je na správném místě. V době, kdy se toho v módním průmyslu i běžném světě tolik mění... Je příjemné vědět, že máme Schiaparelli.
- Zdroj článku:
Autorský článek