Než přejdeme k tomu, jak vypadaly jednotlivé kolekce druhý přehlídkový den, dovolím si malou odbočku ke street stylu. Ten je třešničkou na dortu každého módního týdne. Pandemie už druhý rok mění naše životy a každý důvod se obléct a moct se předvést před živými bytostmi, se hodí k oslavě. Bohužel ale v tomto ohledu aktuální haute couture fashion week nijak zábavný není. Zachycuje hlavně dokonalá těla modelek v minimalistickém oblečení, bílých teniskách a zdravotnických pantoflích.
Pokud včera ale všichni mluvili o kolekci Iris van Herpen, tak dnes patří veškerá pozornost módnímu domu Chanel. Virginie Viard coby nástupnice Karla Lagerfelda nesklízí tak silný hate jako její kolegyně a rivalka, šéfka Dioru Marie Grazia Chiuri. Ale některé kolekce Viard působí jako nepovedená interpretace odkazu jak zakladatelky Gabrielle Chanel, tak všehoschopného Lagerfelda. Tentokrát ale vytvořila romantickou kolekci, kterou by chtěla nosit i mladá Coco. Do zbraně Viard povolala také nejschopnější francouzské mistry ve vyšívání, kteří měli na šatech vytvořit stejný efekt, aby připomínaly impresionistické tahy štětcem. Schválně si ale počkejte na poslední model, který předvádí herečka Margaret Qualley a na sobě má svatební šaty snů.
Když mluvíme o celebritách, nemůžeme neasociovat Cate Blanchett se značkou Armani Privé. Australská herečka ji nosí velmi často na červený koberec, navíc se osobně s Giorgiem Armanim přátelí. Sedmaosmdesátiletý návrhář o své poslední kolekci prohlásil, že je ovlivněna pandemií. Ta zasáhla jeho byznys, ale vytříbila údajně schopnost předávat emoce. Nutno podotknout, že prostřednictvím pastelových odstínů a materiálů jako hedvábná organza, se mu to podařilo víc než skvěle a můžeme jen hádat, zda to bude právě Cate Blanchett nebo třeba Nicole Kidman, kdo obleče na Oscary světle růžovou róbu s volánky.
Také mám jasnou odpověď na to, co bude nosit pařížská smetánka. V těchto kruzích je po desetiletí hlavním barevným dresscodem černá a návrhář Alexandre Vauthier si to moc dobře uvědomuje. Prostřednictvím video hovoru představil kolekci, která má být podle něj synonymem pro pařížský večírek jako jsou ústřice a šampaňské. Zároveň ale přiznává, že jsou jeho modely inspirovány leskem Las Vegas a výsledkem je třeba kožešinové pončo, záplava křišťálů nebo šifónová kápě, pod kterou patří kamínky zdobené bikiny.
Když před pár lety představil designér Ronald van der Kemp svou kolekci, která kombinovala vysokou krejčovinu a přešité oblečení, byl ve svém přístupu tak trochu outsider. Nizozemský tvůrce ale dokázal sladit touhu tvořit haute couture, a zároveň adresovat téma nadprodukce. Během své prezentace na Zoomu varovně zdvihal prst, nakolik se post-pandemická spotřeba v rámci módy opět vrací do starých kolejí. Van der Kemp chápe naši touhu po krásnu, ale vždy by podle něj měla mít smysl. Společně se stážisty z amsterdamské Jean School přepracovali už jednou použitý denim, a také pracoval s inovativním materiálem, který vznikl ze starých látek.
Módní dům Alexis Mabille představil kolekci, ve které pokud se objevíte uprostřed ulice, zastavíte dopravu. Úzká silueta šatů kontrastuje s obřími rukávy, které vypadají jako obří květy nebo brokátový kabát s květinovým potiskem, který by záviděl i barokní kardinál, to nejsou ani v rámci haute couture fashion weeku záležitosti, co jsou často k vidění. Návrhář pracoval s florální tematikou proto, že „po pandemii všichni potřebujeme rozkvést".