Móda je politická, smiřme se s tím. Móda je odrazem společnosti, ve které žijeme, promítají se do ní ekonomické krize, sociologické změny, nepokoje, blahobyt, terorismus i pandemie. Kdo by se na první pohled povrchní svět módy díval jen skrze prizma toho, co se právě nosí a co nikoli, dostávalo by se mu jen velmi okleštěného obrazu. Dnes se nosí především aktivismus a je obzvlášť těžké dopátrat se, nakolik to se záchranou planety a lidskými právy myslí značky vážně, a na kolik to sluší instagramovému feedu. Pravda je, jak už to často bývá, někde uprostřed – díky populárním tématům, kterými se zabývají osobnosti, jimiž aspirujeme být, a značky, které chceme nosit, se dostáváme k tématům, která jsou zásadní.
Kozačky, které svolávají k volbám
Influencerům se často vytýká, že propagují zejména spotřebu – naleštěný, filtry upravený glamour, který nemá s realitou nic moc společného. Na druhé straně stojí tací, kteří vysvětlují svému publiku, proč je důležité #metoo a #blacklivesmatter. Celebrity, jako například Lady Gaga, výrazně podporovaly kampaň demokratického kandidáta na amerického prezidenta Joe Biddena, zatímco módní návrháři jako Christian Siriano nebo Stuart Weitzman vyzývali občany, aby hlavně šli k volbám. Model kozaček, které na sobě měly nápis VOTE, si od Weitzmana obula také manželka Biddena Jill, která tak učinila z obuvi v hodnotě 695 amerických dolarů okamžitý bestseller.
První dámy Bílého domu
Dříve se módní časopisy politických témat bály. Nechtěly naštvat čtenáře, které nesdílejí určitý, většinou liberální, světonázor. Ale takovému postoji udělalo přítrž zvolení Baracka Obamy v roce 2008 americkým prezidentem. Obama se společně s manželkou Michelle stali popkulturními ikonami a tehdejší první dáma navíc velmi výrazně podporovala americké designéry. Zatímco Michelle Obama je ženou současných trendů, Melania Trump představuje svět včerejší – nemá vlastní kariéru, její hlas není slyšet a jako první dáma Bílého domu poslušně stojí v pozadí. A její šatník to reflektuje: modely od tradičních evropských módních domů jsou slušivé, ale nijak invenční. O své nositelce říkají, že má ráda luxus, což je dnes naprosto prádzná a často nic neříkající komodita.
Hezké a stylové nestačí
Paradoxem skutečnosti, že móda je dnes natolik spjatá se společenským aktivismem, je určitá rozpolcenost. Svět módy tvoří kreativní lidé, kteří milují krásu a ti nikdy nebudou bojovníky za absolutní rovnost, už z podstaty exkluzivní povahy průmyslu, pro který pracují. Na příkladě Melanie Trump jsme zároveň pochopili, že vypadat dnes jen hezky a stylově, to zkrátka nestačí. Musíte být osobností takzvaně s příběhem, jako farmářské potraviny. Na tom není nic špatného, problém přichází v okamžiku, pokud společenský aktivismus nijak nesouzní s vašimi osobními hodnotami a postujete všechny ty uvědomělé hashtagy a apely jen proto, že to dělají ostatní.
Když se móda skutečně mobilizuje
Co se stane, když se lidé z módní branže postaví za kauzu, která je skutečně pálí? Podívejte se do dnešního Polska. Zdejší lifestyle časopisy uveřejnují pravidelné reporty z protestů proti zpřísnění potratového zákona, módní fotografové zachycují působivé portréty demonstrantů, kteří se nechtějí smířit se skutečností, že politik Jarosław Kaczyński obchází vůli parlamentu a snaží se znemožnit interrupce pomocí svých přátel u nejvyššího soudu. Polské celebrity jako modelka Anja Rubik se pak nejen fotí na Instagram se symbolem ženské stávky, což je červený blesk na tváři, ale na demonstrace skutečně chodí.
Je skvělé, že dnešní módní svět není už jen o trendech, které ustupují důležitějším tématům. Nosí se všechno, záleží pouze na osobnosti nositele. Což je vlastně stejný princip, jako když hledáte vlastní styl oblékání. To, že to vypadá dobře na vaší oblíbené celebritě nebo kamarádce, neznamená, že to patří do také vašeho šatníku. Nebo ještě dál – do vaší hlavy.