Klíčem k pochopení prognózy tohoto textu je třeba vymezit pár základních pojmů. Víte, co je NFT? Takzvané Non-Fungible Tokens, v překladu nezastupitelné žetony jsou digitální hodnotou, která dominuje světu on-line her. Můžete za ní nakupovat své postavě oblečení i výzbroj (takzvané „skins“), zážitky… zkrátka cokoliv, co si váš hrdina zaslouží. Stejně jako v reálnem světě platí národní měny, v prostoru, kterému dominují krypto měny, jsou vedle Bitcoinů a jiných blochainů NFT nezbytností pro virtuální tržní chování imitující to fyzické. NFT se rozvinuly s potřebou žít v digitálním rozhraní on-line her a to je dnes v drtivé většině případů schopno nahradit standardizovanou realitu.
Proto, ač se teoretici kyberbudoucnosti z osmdesátých let domnívali, že si přežité hodnoty do on-line prostoru nebudeme takzvaně tahat, je v on-line hrách důležitá také móda, stejně jako v naší fyzické realitě. Co to znamená? Závod! Která značka bude první? Jaké oblečení si budou moci hráči za nesmyslné částky koupit? Ač jste to možná zatím nezaznamenali, věci se daly do pohybu. Jako první se sérií skins pro hru Leagues of Legends přišel Nicolas Ghesquiére ve službách Louis Vuitton. Záležitost dnes již stará, skoro archivní, neb boj módních gigantů o on-line prostor v podstatě nastartovala.
Studio Louis Vuitton se pak spolu s Pradou připletlo také do hry Final Fantasy XIII a aktuálně se společností Mythical Games, spouštějící svou první NFT hru, uzavřela smlouvu ostrovní ikona Burberry. To už má však na kontě (z března tohoto roku) design skins pro hru Honors of Kings čínského herního obra TiMi Studios. A Balenciaga, pod křídly společnosti Kering, se zatím opatrně poohlíží po příležitosti. Zákulisní informace naznačovaly, že si Balenciaga lidově řečeno plácne s polským vývojářem CD Projekt, stojícím za kultovními hrami jako Zaklínač, na produkci skins pro jejich aktuální hitovku Cyberpunk 2077. Spolupráce sice nevyšla, ale ve vzduchu je cítit. Mezitím tak studio gruzínského návrháře Demny Gvasalii vydalo pro účely prezentace aktuální kolekce své vlastní, herní prostředí napodobující video s názvem Afterworld: The Age of Tomorrow.
A to není jediný důkaz toho, jak moc se móda snaží dominovat on-line prostoru. Lifestylová značka Playboy například minulý týden uzavřela dohodu s vývojáři týmu Gaming Technologies na nabídce unikátní mobilní hry pro Indický trh. A sto třicet sedm let stará švýcarská značka hodinek Breitling rovněž spouští mobilní hrací platformu při příležitosti odhalení svého nového modelu SuperOcean Heritage ’57 pro ženy. Umíte si představit, jak velký musí onen tlak být, když se „do hry“ – doslova – pustí i hodináři, kteří dosud (víc jak století) nebyli nuceni měnit své know-how?
Otázkou zůstává: Čeho se módní subjekty skutečně bojí? Kdybychom si měli na tuto otázku odpovědět upřímně, museli bychom nahlédnout do našich skutečných preferencí. Ve zkratce – po historickém vývoji od let třicátých do let sedmdesátých, tvarovém manýrismu osmdesátých let a kontextuálním boji v letech devadesátých a na přelomu milénia už se zdá být princip repetitivních trendů unavený a společnost, jako celek, nikterak nesaturující. Má tak cenu zdržovat se v prostoru, kde má fantazie takové limity?