Pokud chcete vidět, jak jsme na tom s módou, vyrazte do Holešovic. Nemusíte vidět ani přehlídky, stačí pozorovat korkující návštěvníky fashion weeku. Oproti jiným ročníkům je atmosféra akce příjemně uvolněná. Z epidemiologických důvodů chybí zahraniční hosté, ale zas si všichni vážíme možnosti, že se Mercedes-Benz Prague Fashion Week v tomto náročném roce vůbec koná.
Atelier designu oděvu a obuvi UMPRUM
Na studentské přehlídky je každoročně radost pohledět, protože ukazují, že budoucnost lokální módy je v dobrých rukou. Natalie Nepovímová se věnovala vztahu oděvu a těla. Díky experimentováním s vrstvami a siluetou se jí podařilo vytvořit nejen extravagantní, ale zároveň nositelné modely. Velmi konceptuální přístup k módě má Agáta Seeháková, kdy oděv je v jejím podání skutečné zosobnění umělecké vize. Ve své kolekci “Ctrl+c/Ctrl+v" řešila, kde končí hranice inspirace a začíná kopírování. Jak příznačné pro současnost, kdy na Instagramu máme problém od sebe odlišit jednotlivé profily lidí i módních značek. Seeháková toto prolínání a ovlivňování ukázala na modelech, které představovaly práce jejích spolužáků z ateliéru Liběny Rochové. Alexandra Gnidiaková ukázala jeden z nejfotogeničtějších záležitostí celého fashion weeku. S motivy slovanského folklóru dnes pracuje kdekdo, ale Gnidiaková to dělá velmi moderním způsobem. Tomáš Němec se nechal inspirovat další průmyslovou revolucí, umělou inteligencí a vytvořil ve spolupráci s grafikem Matějem Vojtušem zatím neexistující (či neobjevenou) přírodninu.
Součástí kolekce studentů byli již etablovaní Natalie Dufková, která má svou značku Naniche a Zoltán Tóth. Zatímco Dufková hledá ve své kolekci „Her" ideály ženskosti, Tóth řeší, kudy je teď etické se v módním průmyslu vydat. Dufková, tak Tóth jsou komerčně nejúspěšnější z takzvané „šestky z UMPRUM" a navzdory svému statusu studentů mají etablovanou klientelu, jejich oblečení si pravidelně půjčují stylisté pro focení módních editorialů a oblékají je celebrity.
Aleš Hnátek
Student Ateliéru designu oděvu a obuvi UMPRUM a vítěz soutěže pro začínající módní návrháře VAN GRAAF Junior Talent 2021 má mezi módní veřejností už teď skvělé jméno a jeho přehlídka vzbuzovala velká očekávání. Podařilo se je ale naplnit? Designér pracoval na své kolekci s materiály, které původně nebyly určeny pro oděv a sloužily například jako čalounění pro pohovky či křesla. Dnes takový přístup není považován za extra inovativní, protože téměř každý návrhář na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku buď řešil folklór, návrat ke kořenům nebo udržitelnost. Hnátek ukázal, že umí navrhnout kolekci, která nejen odpovídá tendencím, ale zároveň je ve své kreativitě slušivá. Což rozhodně není samozřejmost.
Naniche
Autorská značka Natalie Dufkové představuje onu romantickou módu, kterou by české celebrity potřebovaly vynést na červené koberce. Některé tak už činí, jak jste mohli vidět v rámci nedávno proběhlé Elle Beauty Lounge v Karlových Varech. V hlavní roli je ona klasická ženskost, která u Dufkové evokuje inspiraci dánskou návrhářkou Cecilií Bahnsen, britskou Simone Rocha a místy i Zuzanou Kubíčkovou. Výsledek je ale svébytný a bude zajímavé sledovat s dalšími kolekcemi, kam bude Natalie Dufková se svou tvorbou zrát dále.
Valérie Jurčíková
Patří k nejvýraznějším studentům UMPRUM, i když zatím nemá tolik komerčního úspěchu jako její spolužáci Zoltán Tóth a Natálie Dufková. Jurčíková pojmenovala svou poslední kolekci Posedlost a tleskáme za to, jak dokázala v oděvu ztělesnit svou myšlenku. Obsesi v oděvu znázorňuje linka, která prochází povrchem těla skrze oděv a postupně se umocňuje a stupňuje. Počáteční nenápadnost, kdy se posedlost teprve rodí, je zde znázorněna jemnými barvami. Ty kontrastují s objekty, které pochází z výplně pneumatik.
Denisa Dovala
Jak mladou návrhářku ovlivnila stáž u geniální designérky Iris van Herpen? Důkazem je kolekce Extraterrestrial, která odkazuje na bytosti z jiných těl. Velmi výrazné jsou potisky, které Dovala sama vytvořila. Vliv van Herpen je zde u některých modelů především střihově dost patrný, stejně jako u Dufkové se dá přepokládat, že i Denisa Dovala se bude dál vyvíjet a svou vizi měnit.
Zoltán Tóth
Původem slovenský designér, který nejdřív pracoval jako stylista, zaplnil určitým způsobem místo Jakuba Polanky, který se už před několika lety stáhnul z výsluní a objevuje se na scéně poměrně sporadicky. Tóth nabízím svým zákaznicím podobnou slušivost, určitou originalitu, ale nikdy ne za cenu toho, že bude silueta ženy, kterou obléká, upozaděna. Jeho poslední kolekce RE je věnovaná recyklaci v materiálech i přístupu k tvorbě. Proto jsou siluety vybrané tak, aby byly nadčasové a sofistikované. Za zmínku stojí spolupráce s Jurajem Strakou, který coby textilní designér působil v módních domech Dries Van Notena i Schiaparelli. Pro Tótha navrhl potisky z udržitelných materiálů.
Petra Kubíková
Slovenská návrhářka svou elegantní, sofistikovanou kolekcí okouzlila na minulém vydání pražského fashion weeku, nyní přišla s odvážnějšími modely. Pojmenovala je Axis Mundi, tedy osa středu. Najdeme tu řasení, spadlé sedy i velmi široké rukávy. V dobrém smyslu tvorba Petry Kubíkové připomíná newyorský módní dům The Row.