Louis Vuitton se narodil 4. srpna roku 1821 ve francouzské Juře rodičům Xavieru Vuittonovi a Corinne Gaillard, farmářům a mlynářům. Když mu bylo šestnáct let, ušel přes 450 kilometrů do Paříže, aby začal nový život. Nebýt rozhodnutí dospívajícího Louise absolvovat dlouhou dvouletou cestu do Paříže, aby se stal výrobcem kufrů, dnešní svět by o jeho eponymní luxusní značku byl ochuzen. Byl by to svět bez vysoce kvalitních zavazadel a módních oděvů, které nesou ikonický monogram LV.
V době industrializace se Louis chtěl stát malletierem, výrobcem kufrů. Způsoby dopravy se v devatenáctém století rychle vyvíjely a potřeba pevných a spolehlivých zavazadel rostla, být takovým zručným výrobcem kvalitních kufrů byla žádaná funkce. V Paříži se Louis vyučil a posléze pracoval v ateliéru Romaina Maréchala, kde setrval celých 17 let. V roce 1854 si Louis Vuitton otevřel svůj vlastní obchod se zavazadly na 4 Rue Neuve-des-Capucines, ve čtvrti v okolí Place Vendôme. Právě zde byly v druhé polovině 19. století založeny velké módní domy. Obchod Vuitton rychle expandoval. O rok později přestěhoval svůj ateliér do Asnières-sur-Seine, kde produkce zakázkového koženého zboží přetrvává dodnes.
Monogram jako záruka kvality a symbol módního dědictví
Lodní kufry Louise Vuittona se staly symbolem společenského postavení. Sliboval, že jeho zavazadla bezpečně zabalí i ty nejkřehčí předměty. Na svá zavazadla vzory ručně maloval, aby zabránil levným padělkům. Použil pruhované vzory a dnes již slavné tisky. Když Louis Vuitton zemřel, vytvořil jeho syn George Vuitton novou podobu cestovního kufru, s plátnem obsahujícím monogram svého otce LV s ikonickým čtyřlístkem a květinovým vzorem. Monogram byl vysoce rozpoznatelný od jiných produktů a také si vysloužil okamžité uznání jako univerzální symbol modernosti.
George převzal kormidlo značky luxusních zavazadel a přenesl značku z Francie na celosvětový trh, světovou výstavou v Chicagu počínaje. Na světových veletrzích v Paříži na konci 19. století a na začátku 20. století získala značka řadu ocenění za své progresivní návrhy. Navrhl také kompaktnější vodotěsný, prachotěsný a stohovatelný kufr, který odpovídal potřebám cestovatelů v automobilech.
Kufry Vuittonových byly k vidění v rukou módního návrháře Paula Poireta, fotografky Dory Maar nebo malíře Francise Picabia, upoutaly pozornost Coco Chanel. V roce 1925 Chanel a Vuitton spolupracovali na vytvoření kabelky Squire, o třicet let později přejmenové na kabelku Alma. Třicátá léta pak dala vzniku siluet Speedy, Keepall, Noe a mnoha dalších. Po Georgovi převzal otěže rodinného impéria syn Gaston, který do každodenního používání začlenil kůži a přepracoval slavný monogram a vytvořil kabelku Papillion.
Obliba zavazadel a kabelek raketově stoupla ve chvíli, kdy si je oblíbily filmové hvězdy a slavné osobnosti dvacátého století. To, co začalo jako kvalitní značka zavazadel a tašek, se v průběhu let vyvinulo tak, aby zahrnovalo konfekci, obuv a doplňky, šperky i parfémy. V roce 1987 se dědictví Louis Vuitton spojilo se značkou šampaňského Moët & Chandon a koňakovou značkou Hennessy. Tyto společnosti vytvořily jeden z největších světových konglomerátů – LVMH. Dnes LVMH vlastní více než 60 dceřiných společností spolu s módními giganty jako jsou Christian Dior, Givenchy, Bvlgari, Celine, Tiffany & Co nebo Celine.
A jak to bylo dál?
V roce 1996, na oslavu 100. výročí vzniku monogramu Louis Vuitton, nechal módní dům šest módních návrhářů přetvořit kufry a kabelky se slavným monogramem k obrazu svému. Helmut Lang, Romeo Gigli, Sybilla, Manolo Blahnik nebo Vivienne Westwood vytvořili roztodivné předměty zdobené písmeny LV a zasvětili se tak o vznik kuriózních objektů. Šest dalších designérů bylo dále požádáno, aby také vytvořili nové kusy s monogramem ke 160. výročí založení společnosti. Nebyl to nikdo jiný než Karl Lagerfeld, Frank Gehry, Cindy Sherman, Marc Newson, Christian Louboutin a Rei Kawakubo. Frank Gehry je přitom dlouholetým spolupracovníkem módního domu dodnes – nejenže stojí za vznikem pařížské Louis Vuitton Foundation, ale rovněž opatřil flakóny parfémů závity organických tvarů.
V roce 1997 módní dům jmenoval Marca Jacobse prvním kreativním ředitelem společnosti. Jacobs s kolekcí Monogram Vernis posunul módní hranice tisku monogramů LV, vytvořil také graffiti verzi monogramu se Stephenem Sprousem, byl zodpovědný za vznik tašky Neverfull nebo kabelky Pochette Metis. V roce 2013 Jacobs odstoupil z pozice a vytvořil si vlastní značku jako dceřinou společnost LVMH, na jeho pozici jej vystřídal Nicolas Ghesquière, který zde setrvává dodnes, pánské sekci od roku 2018 do minulého roku kraloval Virgil Abloh. Dodnes nemá menswear svého známého nástupce a módnímu světu nezbývá než spekulovat.
Ač je zakladatel módního domu a zdatný malletier dlouhá léta po smrti, jeho odkaz přetrvává dodnes. Minulý rok na oslavu 200. výročí Vuittonova narození například značka využila vize dvou set kreativců, aby uvedli své nápady na krabici o rozměrech přibližujících se velikosti prvního kufru. Jejich fyzické i digitální návrhy byly vystaveny na ucelené výstavě a ve výlohách obchodů po celém světě, signovány hlučnými jmény současné designérské scény. Značka expanduje například i do nábytkářského odvětví, představujíc pravidelně své Objets Nomades v rámci milánského Salone del Mobile. I zde spojuje pilíře, na kterých byla značka Louisem Vuittonem před dlouhými desítkami let postavena.
Zdroje: Wikipedia Commons, louisvuitton.com