Pokud studujete módu v Itálii, Francii, Anglii nebo Spojených státech, budete se pravděpodobně ucházet o místo v některém z domácích slavných módních domů. Česká republika takové instituce nemá. Kvůli krutým dějinám 20. století přišla o svou tradici krejčovských salonů. Příchod nacistů zničil impéria návrhářů Oldřicha Rosenbauma a Arnoštky Roubíčkové, módní dům Hany Podolské pak byl komunisty znárodněn a přejmenován na salon Eva.
Po revoluci svitla naděje, že lokální módní scénu pomůže vzkřísit také italsky znějící značka podnikatele Petra Fendrycha. Psal se rok 1993 a v kočárkárně v Nuslích vzniklo Pietro Filipi. Název módní značky odkazoval na jména otce a syna, který se mu právě narodil. První obchod otevřeli v roce 2001 v OC Nový Smíchov, brzy ale začali expandovat natolik, až měli čtyřicet poboček v šesti zemích světa. Studenti UMPRUM zde už během školy nastupovali na praxi, pracovat pro Pietro znamenalo učit se dělat v českých podmínkách větší módní brand, nikoliv jen ateliérovou tvorbu.
Pracovali zde návrháři, kteří mají dnes už své zavedené a velmi úspěšné brandy: například Anna Tušková a Radka Sirková (dnes tvoří pod značkou Chatty), Hana Zárubová, Monika Drápalová, Filip Heike, Pavel Ivačic a mnoho dalších. Pietro Filipi také uvádělo speciální kolekce, které navrhovali Klára Nademlýnská, Jakub Polanka, Aňa Geislerová nebo Ivana Mentlová.
Obchod na pražské Národní třídě působil svého času jako cukrátko pro oči. Interiér, který navrhlo studio Olgoj Chorchoj a výlohy, co navrhla designérka Veronika Jiroušková by zaujaly i v Berlíně nebo Paříži. Pamatuji si, jak jsme s kamarádkou potřebovaly šaty na opravdu luxusní svatbu, na kterou jsme byly pozvané. Psal se rok 2012 a v butiku v Pietro Filipi nás nejen zahrnuli nevtíravou pozorností, ale také nám připravili kávu. Samozřejmě, že jsme pořídily skvělé modely, které jsou svým nadčasovým stylem aktuální i po devíti letech.
V listopadu 2017 koupil značku investor Michal Mička. Měl velmi ambiciózní plány, chtěl dostat Pietro Filipi i Karu Trutnov, do které také investoval, na zahraniční trhy. Návrháři, kteří v Pietro Filipi za předchozího majitele pracovali, mi prozradili, že značka má ambice působit jako Max Mara, ale pro zákazníky, kteří chtějí kupovat českou módu. Zdálo se, že Michal Mička má podobné plány: zrušil slevy, sezónní kolekce nahradil řadou „Respect What You Feel", tedy sadou nadčasových kousků.
Rok 2020 ale hodil veškeré tyto plány přes palubu. Kvůli vládním nařízením musela značka uzavřít obchody a přišla tak o více než 50% svých tržeb. Letos v prosinci svým zaměstnancům vedení Pietro Filipi oznámilo, že nyní už nemá dostatek peněz na účtu na to, aby jim uhradila mzdy.
Celý vývoj trochu připomíná jiný český módní projekt: online obchod Zoot, který nejdřív ohromoval Výdejnami radosti, vlastním časopisem a autorskými kolekcemi, aby se následně propadl do insolvence a nyní své kamenné výdejny zavírá úplně.
Jak ale současný majitel Pietro Filipi prohlásil v rozhovoru pro Forbes.cz, je možné, že do hry vstoupí nový investor a značka začne opět nabírat zaměstnance. V případě, že do Pietra nevloží kapitál někdo další, je pravděpodobné, že tento český módní dům zcela zanikne. Vzhledem k tomu, co všechno už má za sebou, by to byla velká škoda.