Ač byly tartanové sukně synonymem podzimu 2018 – tehdy s nimi do boje o pozornost vytáhl J. W. Anderson i Donatella Versace – vrací se v re-editu, který bude na podzim nosit celý svět. Disruptivní trend sociálních sítí totiž z kiltu vytváří skutečnou metu gendrově fluidní módy, snadno kombinovatelnou i nadčasovou.
Lil Nas X sis jej vybral jako ideální outfit při nedávné návštěvě show Jimmy Fallona, jako večerní delikátnost ho na mole RuPaul Drag Race představila queen Rosé a Virgil Abloh jej nadiktoval mužům v podzimní kolekci Louis Vuitton. A ta lavina příspěvků na TikToku? O tom ani nemá smysl mluvit.
Otázkou zůstává: Proč? Kilty se objevily na přehlídkách jako deklarace národní hrdosti hned dvou návrhářských velikánů, Vivienne Westwood a Alexnadra McQueena. Na sklonku devadesátých let a na počátku těch nultých vytvořili z kiltu říznou punkovou podívanou. Fotografie Lindy Evangelisty z mola přehlídky první dámy oděvního punku, z roku 1993 se stala citovaným svědectvím tohoto kilt manifestu.
Jean-Paul Gaultier jej pak injektoval do pánského šatníku ještě dávno před působením ikon gendrově neutrálního stylu a i díky rappu (ve skladbě „Lift Up Your Skirt“ Lord Jamar tak trochu spílal těm, co mají předsudky vůči mužům v sukních) proklouzl kilt do pop-kultury. Spíš ale jako neohrabaná a kýčovitá verze původní myšlenky Westwood a McQueena. Pokusy o standardizování kiltu se nesetkávaly s úspěchem, a to ani v kolekcích Riccarda Tisci pro Givenchy, který kilt přepracoval v kůži a oblékal klukům v mikinách s basketbalovým míčem v ruce. Dosavadní snahy prostě působily nuceně.
@piper.ally Here’s another one of my kilts, the Lindsey tartan. ##bussit##kilt##womeninkilts##bagpiper
♬ Buss It - Erica Banks
A proto pomyslné opratě uzmul dav a jak to v realitě sociálních médií bývá zvykem, nehledě na dosavadní vývoj si kilt vybral jako srdcovou záležitost. A tak můžeme začít nanovo. Zpočátku nenápadné tendence si rychle všiml již zmíněný Virgil Abloh nebo rozjíždějící se nezávislé návrhářské hvězdy jako Molly Goddard a Chopova Lowena. V jejich podání však mají skládané sukně a původní součást skotského folkloru působit spíš jako jakási rozkládající se vzpomínka na klasický kilt. Jsou asymetrické, tradiční vzor se na nich rozbíjí, či mu dokonce kontruje ještě jeden, úplně jiný. A nosí se s patřičnou hrdostí coby statement recyklační kultury. Trend ne-trend, který dokazuje, jakou sílu mají influenceři a jak se nechtěně stávají otrokem komerčně úspěšných vizí obřího módního soukolí. Úsměvné, tragické i inspirující – tři v jednom každé správné senzace.