Podle serveru WWD u Balenciagy ví, jak vydělat. „Ugly chic“ tenisky či kabelky, nadměrné bundy a plastové brýle se v jejich sortimentu nabízí i za několik tisíc eur. Jejich meziroční profit tak i v průběhu pandemie nepropadl a v porovnání s ostatními módními domy za posledních pět let má Balenciaga neuvěřitelný náskok 37% růstu.Demna Gvasalia učinil ze studia největšího couturiéra laboratoř na vývoj kultovních předmětů. Žádná hanba, naopak smekáme. Jenže s větším příjmem ťuká na dveře i větší výdaj. A jak jinak podpořit sílu značky na trhu než tím, že ke stávajícím ready-to-wear kolekcím přidají tvůrci ještě řadu haute couture modelů?
Geniální tah podporující publicitu a usnadňující daňové odvody. Ostatně Kering - konglomerát, který práva na provoz dědictví španělského návrháře vlastní - si nerad komplikuje provoz zbytečným odvodem daní. Známý je skandál společnosti z roku 2018, kdy finanční kontroloři Evropské unie vyšetřovali případ ústředí jiné značky z portfolia Kering – Gucci – ve Švýcarsku, přes jehož provoz měla firma ochuzovat unii zhruba o 1,3 bilionů eur.
Ruku v ruce s haute couture přehlídkou (která se už za účasti většího publika odehraje už tento měsíc v Paříži) jde i nákladná rekonstrukce původního salónu Cristóbala Balenciagy na adrese 10 Avenue Georges V. Nic víc zatím o kolekci nevíme a módní dům s ochutnávkou nespěchá. Ostatně moment překvapení se coby jejich recept na úspěch docela osvědčil. Z útržků dosavadní Gvasaliovi tvorby je ale možné vypozorovat, jak kolekce může vypadat.
Proporce
Cristóbal Balenciaga vstoupil mezi couturiéry se smělou vizí přepracovat siluetu ženských večerních šatů. Měnil proporce či dokonce samotné vnímání toho, co bylo doposud považováno za lichotivý tvar. S podobným principem pracoval už při studiích v Antverpách i Demna Gvasalia. Ve své absolventské kolekci morfologicky upravoval proporce klasického dámského saka – tento princip pak využil i při debutové kolekci pro Balenciagu – je tedy zřejmé, že tuto metodiku uplatní i v rámci otisku do couture.
Řasení
Ač to na první pohled není zcela zřejmé, gruzínský návrhář s archivem módního domu pracuje. Jen jeho klasický jazyk zvrhlým, zábavným i inovativním řešením překlápí do kolekcí, které nám už od roku 2015 vyráží dech. Pokud byste se na timeline kolekcí podrobně zaměřili, vypozorovali byste v Demnovi práci hned několik pověstných střihů z raných padesátých let. Jediné, co zatím návrhář neokusil, se zdá být Cristóbalův smysl pro vrstvy nařaseného textilu.
Materiály
Proměny materiálů v haute couture jsme svědky poslední deseti let, není proto žádnou smělou predikcí domněnka, že i Demna bude ohýbat haute couture dle materiálů, které pro tolik očekávaný comeback vybere.